Jak dopadly souboje týmových kolegů v Maďarsku

Petr Hlawiczka, 3. srpna 2010, 06:50 Google+

HUNGARORING - SOUBOJE TÝMOVÝCH KOLEGŮ; Velká cena Maďarska se nesla ve znamení nebývalé dominance Red Bullu. Zpestřena byla chaosem v boxech po výjezdu safety-caru i velkou nespolehlivostí vozů předních týmů. Odporoučet se musel i lídr šampionátu, nováčci naopak dojeli zdárně do cíle všichni. Jak si během ní vedli týmoví kolegové ve vzájemném srovnání?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 03.08. 20:52) Napište svůj názor
gp maďarska

gp maďarska | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Red Bull
Převaha Red Bullů byla patrná již od prvních tréninků. Nakonec v kvalifikaci dělilo Vettela od nejbližšího pronásledovatele Alonsa na Ferrari propastných jeden a čtvrt vteřiny, od lepšího z dua McLarenu (a nejlepšího z vozů s "pevnými" křídly") dokonce 1,73 vteřiny.

Hovořilo se hodně o ohebných křídlech rakouského týmu, které se v případě Vettela projevily jako dvojsečná zbraň - pokud totiž Red Bull nevyhraje v kvalifikaci, obtížně se mu předjíždí. RB6 trpí mnohem více ztrátou přítlaku při jízdě za jiným vozem než ostatní. Bylo to viditelné v případě Vettela, který jezdil dlouho za Alonsem a o předjetí se ani nepokusil.

Sebastian Vettel byl tento víkend tím rychlejším mužem. Markovi Webberovi v kvalifikaci nadělil více než 4 desetiny, v závodě se žel dopustil zbytečné chyby, kdy si safety-car nechal poodjet o vzdálenost větší než deset aut, jak stojí v pravidlech.

O porušení regulí nebylo vůbec sporu - Sebastian se za zpomalovacím vozem poflakoval v jednu chvíli nejméně o 20 délek. Navíc upadl ve chvilkové podezření, že chce umožnit svému kolegovi poodjet a týmu tak pojistit vítězství před Ferrari. Vzhledem k reakcím německého pilota, který kvůli trestu láteřil během závodu i krátce po něm jako papírový čertík, bych jej ze záměru rozhodně nepodezříval. Kyselejší tváře na pódiu jsem letos viděl snad jenom v Německu.

Webber využil nabídnuté příležitosti, a přestože jako jeden z mála do boxů během safety-car fáze nezajel, dokázal si vybudovat dostatečný náskok na super-měkké směsi před svou velmi pozdní zastávkou. Pak již závod s přehledem kontroloval.

start
Začátek Velké ceny Maďarska 2010

Ferrari
Fernandu Alonsovi, přesto že měl k dispozici horší vůz, dokázal na stupních vítězů rozdělit dvojici Red Bullu a vybojovat pro Scuderii slušný počet bodů. V kvalifikaci porazil o třetinu vteřiny svého týmového kolegu Felipeho Massu, jenž byl o něco pomalejší i během závodu, v jehož cíli byl čtvrtý.

Alonsovi se povedl start - vystřelil z čistější strany dráhy a podařilo se mu před první zatáčkou  předjet Webbera a chvíli byl i před Vettelem, ovšem na vnější stopě. Zatímco Webberovi se díky strategie podařilo dostat se na první místo před něj, Vettel se kvůli penalizaci propadl až za Španěla, který vzhledem k současnému rozložení výkonnosti mezi týmy těžko mohl doufat ve víc.

Renault
U francouzského týmu se děly věci - Robert Kubica ve svém pozdním prvním pokusu ve třetí části kvalifikace probrzdil do druhé zatáčky levou přední pneumatiku, díky čemuž jej letos poprvé Vitalij Petrov těsně porazil. Vyšel mu i starty, když předjel Hamiltona, v závodě podal výborný výkon a dojel si pro deset bodů a nejlepší výkon v kariéře.

Kubicovy šance na slušný výsledek vyhasly již v 15. kole po chybě mechanika s lízátkem, který Poláka pustil do cesty přijíždějícímu Sutilovi, pro něhož závod rovněž skončil. Kubicův vůz se snažili ještě opravit a dokonce jej vyslali na trať, zavěšení bylo však poškozené a Polák to záhy po odpykání desetivteřinové penalizace Stop 'n' Go zabalil. Za chybu tým navíc "odměněn" pokutou ve výši 50 tisíc dolarů.


Tab. č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci

Williams
Mladší Nico Hülkenberg porazil po čtvrté v sezóně matadora Rubense Barrichella v kvalifikaci. V závodě prokazoval velmi dobrou rychlost a stejně jako Petrov si dojel pro svůj životní výsledek.

Barrichello jezdil po odpadnutí Hamiltona dlouho na slibném pátém místě, čekala jej však na závěr zastávka v boxech, po které vyjel až na jedenácté pozici za Schumacherem. Díky čerstvějším pneumatikám se bez problémů dostal za něj a na cílové rovince se odvážně před Michaela prodral. Ten udělal drobnou chybu při výjezdu s poslední zatáčky a bránil se po celé šířky dráhy, leč neúspěšně. Rubens předvedl ve vysoké rychlosti před zraky tisíců diváků na hlavní tribuně spektakulární manévr, když se při předjíždění koly již téměř dotýkal koly boxové zídky.

Sauber
Švýcarský tým svou jubilejní třístou velkou cenu oslavil nejlepším výsledkem v sezóně, když bodoval s oběma vozy. Podařilo se vylepšit mechanickou stránku vozu C29, vyšší výkonnost v pomalých zatáčkách se na Hungaroringu vyplatila.

V kvalifikaci se setkali se smíšenými emocemi: to když Kobajaši vypadl již v první části a navíc mu musela být vyměněna převodovka, takže startoval až ze 23. místa, zatímco De la Rosa postoupil do finále, v němž navíc neskončil poslední. Za Kobajašiho neúspěch se může za ušima drbat zejména tým, který udělal chybu v tom, že jej ve snaze ušetřit super-měkkou směs vyslal na tvrdších pneumatikách, s nimiž se do prostřední části Japonec žel nedostal.

V závodu předvedl výborné první kolo, během kterého předjel sedm vozů. V cíli se nakonec radoval z 9. příčky. Zmíněný úspěch podtrhl jeho španělský kolega sedmým místem.

McLaren
Britský tým prožil nejhorší víkend letošní sezóny. Často spoléhají na svůj systém F-kanálu, který jim byl v Maďarsku na houby. Ve světle toho, že se jej na tento závod rozhodly zbavit oba Red Bully, obě Ferrari i Force India na Sutilově voze, se jevil spíše jako prostředek zhoršující celkovou aerodynamickou efektivitu.

Hamilton po krásném předjetí Petrova, kterého si nejprve připravil nakouknutím do defenzivní stopy a po lepším výjezdu ze zatáčky č. 1 bylo vymalováno, musel odstoupit kvůli problémům s převodovkou. Už při nájezdu na startovní rošt však vůz dle jeho slov nebyl úplně v pořádku. Mechanici McLarenu horečnatě před startem na roštu rozebírali levé přední kolo a kontrolovaly brzdy.

Lewis proto opatrněji vystartoval a do první zatáčky brzdil mnohem dříve než ostatní piloti - čehož využil právě Petrov a dostal se před něj. Ve 24. kole nadešly hořké chvíle Brita, když svůj monopost musel ve třetí zatáčce odstavit, letos již podruhé kvůli technickému problému. Byla to pro něj smůla, protože díky skvělé práci mechaniků, kteří jej při shonu v boxech dostali před Ferrari Felipeho Massy, a Vettelově penalizaci, mohl pomýšlet na bronzový stupínek.

Jenson Button, který v sobotu vypadl již v prostřední části kvalifikace, když mu k postupu scházelo 17 tisícin vteřiny, ztratil pět pozic v první zatáčce, když zůstal zavřený na její vnější straně. Nevyřešil to jako Michael Schumacher, který v únikové zóně daleko od závodní dráhy suverénně akceleroval a vlítl zpět před klubko vozů. Po nevýrazném výkonu finišoval Button až na osmém místě. McLaren tím přišel o vedení v obou šampionátech.

Force India
Po záměně pneumatik v Německu předvedli Indové podobný kiks během tréninku i v Maďarsku při zastávce svého testovacího pilota Paula di Resty. Tempo vývoje zdá se uvadá, na pomalém okruhu to vozu VJM03 moc nejelo, navíc se přidaly další problémy během závodu, když v boxové uličce Sutila sestřelil Kubica.

Adrian v kvalifikaci již podeváté porazil Liuzziho. Ital si poškodil v první zatáčce po startu bočnici předního křídla, která později v jedenácté zatáčce upadla, což vedlo k výjezdu safety-caru. Nedělním odpolednem se Vitantonio protrápil na 13. místo.


Tab. č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě

Mercedes
Německý tým poprvé v letošní sezóně odjíždí z velké ceny bez jediného bodu. Nico Rosberg musel odstoupit po kiksu v boxech, kdy mu mechanici špatně upevnili pravé zadní kolo, které navíc porazilo mechanika Williamsu a škodolibě poskakovalo kolem kolidujícího Sutila s Kubicou dotvářejíce atmosféru pouťového cirkusu.

Nico ještě chvíli stál na konci boxové uličky, během krátké chvíle si stihl vážněji poškodit vůz (podlahu) a zklamaně došel krátký kousek zpět do garáže - tentokrát již po svých. Těšit ho může snad jen to, že se svým mnohem zkušenějším kolegou dokázal v kvalifikaci zamést velkým rozdílem.

Schumacher se v závodě pral se svým vozem a snažil se jej dovézt na bodované příčce do cíle. V závěru ale předvedl hojně diskutovaný ostrý souboj s Barrichellem, přičemž o poslední bodované místo přišel.

U Toro Rosso si tradičně poradil Buemi se svým kolegou Alguersuarim, jemuž již na konci prvního kola vypověděl službu jeho motor značky Ferrari. Sebastien ztratil spoustu času za Schumacherem, což ho stálo šanci na bodované umístění.

Z nováčků jsme poprvé viděli v cíli všechny vozy. Jako první z nich finišovaly Lotusy, v závěsu pak Virgin Tima Glocka a HRT Bruna Senny - všichni "pouze" s tříkolovou ztrátou na vítězného Webbera.

Nepochopil jsem příliš strategii Lotusu v případě Trulliho, jehož do boxů nepovolali během výjezdu zpomalovacího vozu, ale o 5 kol později. Díky tomu samozřejmě propadl za svého kolegu, za nímž zůstal až do konce.

Smůlu měl Di Grassi, který měl po své první zastávce problémy s levým zadním kolem a musel ihned stavět podruhé.

Z dua Hispanie si podstatně lépe vedl Bruno Senna, který zajel každé kolo závodu průměrně o více než jednu vteřinu rychleji. Před výjezdem safety-caru ztrácel Jamamoto na Brazilce již 50 vteřin, v cíli pak téměř jedno kolo.


Tab. č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu

V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě  (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u McLarenu jsem v případě Hamiltona počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).

V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, v nichž byli klasifikováni oba piloti.

Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo, kola odjetá za safety-carem ani ta, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.


Velká cena Maďarska - rekapitulace:
- představení okruhu
- startovní rošt
- výsledky
- zastávky v boxech a stinty
- nejrychlejší kola
- fotogalerie

Vytisknout

Diskuze: Jak dopadly souboje týmových kolegů v Maďarsku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 03.08.2010 20:52 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sutil, Adrian

Force India nastoupí v Belgii s novými výfuky a difuzorem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  6. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud