Ferrari je po vydání nové technické směrnice a následném výpadku formy v USA v podezření ze strany soupeřů, kteří se snaží odhalit tajemství až o 50 koní vyššího výkonu italského motoru.
Red Bull proto podal dotaz na Mezinárodní automobilovou federaci (FIA) ohledně měření průtoku paliva, a ta odpověděla. S verzí, jak by šla pravidla v této oblasti obcházet, však přišel vedoucí tým šampionátu. "Mercedes provedl výzkum v této oblasti a my jsme měli odvahu podat oficiální požadavek," potvrdil odborný poradce rakouské stáje Helmut Marko.
Honda vydání nové technické směrnice vítá: "Existují způsoby, jak zlepšit výkonnost motoru a šasi s využitím šedých oblastí či technik - palivo, spalování oleje, něco takového. Moc si přejeme, abychom měli v rámci pravidel F1 férové závodění, aby se pravidla respektovala," říká technický ředitel Tojoharu Tanabe, jenž Ferrari rovněž podezřívá z něčeho nekalého.
"To je naší touhou. Abychom měli čisté, férové závodění, tak na to musí FIA dohlédnout. Některé týmy či lidé mají možná nápad, jak zvýšit výkonnost. A když si vyjasníme, jestli to je OK a oni [FIA] řeknou ne, pak to neděláme. Někdo to takto možná dělal, a když řekli ne, tak s tím možná přestal. Pak budeme mít čisté závodění," pokračuje technický ředitel Hondy.
Pravidla nemůžou postihnout všechno, FIA by podle něj měla ale udělat jasno alespoň v těch šedých oblastech: "Když si někdo myslí, že to není čisté, pak je asi dobré se s tím obrátit na FIA. Objasnit to a jít dále. Našemu směrování to pomohlo. V pravidel je mnoho slov a jsou v nich popsány specifické položky. To znamená, že je skoro nemožné mít ve vše jasno. Je to dobré, když je vše objasněno," vysvětluje Tanabe.
V rámci čisté soutěže chce Honda příští rok naplnit své ambice a získat titul, byť její vedení stále nerozhodlo, zda ve Formuli 1 zůstane i po roce 2021, kdy dojde k velkým změnám v oblasti technických a sportovních pravidel. O stažení se z královské disciplíny motorsportu uvažuje i dočasný výkonný ředitel Renaultu Clotilde Delbos, zatímco sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff uvedl, že ani jejich setrvání není jisté.
Rozhodnutí ohledně japonské automobilky by dle Helmuta Marka mělo padnout do posledního závodu v Abú Zabí. Její výkonný ředitel jim pro rok 2020 zatím stanovil jasný cíl: ovládnout šampionát.
"Po našem návratu do F1 v roce 2015 jsme prožili čtyři obtížné roky. Hodně nás to poškodilo. Letos jsme v Rakousku vyhráli náš první závod, což mě velmi potěšilo. Vyhráli jsme i v Německu, kde dojel Daniil Kvjat třetí," vypočítává Takahiro Hačigo.
"V Suzuce bylo umožněno odjet trénink Naokimu Jamamotovi, což byl skvělý okamžik pro všechny Japonce. A teď chci vyhrát s Red Bullem mistrovství světa příští rok," vyzývá výkonný ředitel Hondy, která svými motory zásobuje rakouský tým i její dceřinou stáj, Toro Rosso.