Formule 1 přišla kvůli odchodu bank ING a RBS o velké peníze, o kolik?

Hamilton, Lewis | foto: Daimler AG

Pohled na bursovní lístek prozrazuje, že Formuli 1 stála bankovní krize na příjmech z reklamy a příjmech od sponzorů přes 30 milionů Dolarů.

Holding Formule 1 Delta Topco odhalil, že ztratili 32,8 milionů amerických Dolarů (asi 25,5 milionu Euro) na příjmech od sponzorů a příjmech z reklamy v důsledku ztráty společností RBS a ING. Obě banky donutila bankovní krize k odchodu z F1. Ještě v roce 2008 byla reklama na RBS na 8 ze 17 reklamních poutačů kolem trati, jenže na konci roku byla banka z 57 % převzata. O 12 měsíců později zmizela reklama kolem tratí úplně. 

Podobné to bylo v případě ING, v říjnu 2008 dostala společnost finanční injekci od holandské vlády ve výši 13,5 milionů amerických Dolarů, na konci následujícího roku se společnost z F1 stáhla. Strana 95 burzovní zprávy o F1 říká, že „příjmy z reklamy a sponzoringu v roce 2010 klesly o 32,8 milionu Dolarů (respektive 14,1 %) na 200,6 milionů Dolarů z 233,4 milionů Dolarů v roce 2009. Tento pád byl primárně způsoben odchodem společností ING a RBS, jejichž smlouvy nebyly na konci roku 2009 obnoveny. To bylo v principu vyústění světové finanční krize, která měla dopad na celé hospodářství.“

Pokles nastal i přes navýšení počtu závodů v sezoně 2012 o dva – manévr, který by měl za normálních okolností příjmy zvýšit, protože se tak zvýšil i počet reklamních ploch. Zájem o reklamu a sponzoring v F1 zůstal v roce 2011 zhruba vyrovnaný, v tomto roce se globálním partnerem F1 stala švýcarská investiční banka UBS. 

„Příjmy z reklamy a sponzoringu v roce 2011 stouply v roce 2011 o 23,1 milionů amerických Dolarů (tedy 11,5 %) na 223,6 milionů amerických Dolarů z 200,6 milionů amerických Dolarů v roce 2010. Tento růst je nutné přisoudit primárně UBS, které se na konci roku 2010 stalo globálním partnerem F1. Celkové obchodní podmínky se zlepšily.“

Podle zprávy UBS zkraje roku zkoumalo, jestli v F1 zůstat nebo ne. Smlouva byla totiž podepsána pod vedením bývalého představenstva vedeného Oswaldem Grübelem, který byl fandou motorsportu. Předtím, než v roce 2009 přišel do UBS, byl obchodním ředitelem Credit Suisse, která sponzorovala týmu Sauber.

Jenže v září 2011 se Grübel s UBS rozešel, protože byl zodpovědný za ztrátu 2,3 milionů amerických Dolarů, kterou způsobil příspěvkem, který dal obchodní společnosti Kweku Adoboli. Sergio Ermotti, aktuální obchodní ředitel banky, není očividně z Formule 1 tak nadšený jako jeho předchůdce. Mluvčí UBS říká: „Máme platný víceletý kontrakt s F1. Naše angažmá průběžně analyzujeme.“

Formule 1 však tentokrát nic neponechala náhodě, když si zkraje roku zajistila důležité sponzorské smlouvy se společnostmi Rolex a Emirates. Podrobnosti smluv pochopitelně nejsou známy, nicméně se má za to, že i kdyby UBS z F1 odešla, tak by F1 nezůstala s prázdnou.

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 3 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy