30. červen by mohl být pro budoucnost F1 velmi důležitým dnem, týmy se do tohoto data podle německého Auto Motor und Sport musejí domluvit, jestli bude FIA od roku 2013 kontrolovat výdaje jednotlivých stájí a při případném porušení této domluvy hříšníky i trestat.
Prezident FIA Jean Todt a Bernie Ecclestone se již na toto téma se šéfy týmů a technickými řediteli bavili v pondělí po Velké ceně Monaka. Ze zchůzky vyšlo, že většina týmů by měla o kontrolu jejich výdajů na bází 'Singapurské dohody' zájem.
Nová smlouva by měla mimo jiné obsahovat strop, který by měl týmům dovolit na stavbu a nasazení vozů mít maximálně 315 zaměstnanců. Externí lidé by mohli být najímání pouze do výše 30 milionů eur.
Bylo by však možné s těmito dvěma podmínkami "obchodovat", například dodatečné dva zaměstnance by bylo možno najmout, kdyby se tým zřekl práce externistů za 100 tisíc eur. Za rok by tým mohl proinvestovat jen 5 milionů eur.
Omezení by se týkala také hodin v aerodynamickém tunelu (60 za týden), kapacit počítačů (40 terabytů), použití originálního auta ve větrném tunelu (4 dny) a testů aerodynamiky (4 dny). Například Ferrari by ale rádo do této úmluvy ještě zakomponovalo možnost normálních testů trati.
Ve čtvrtek 21. června se ve Valencii na toto téma uskuteční druhé jednání. Na něm by se mělo zapracovat na plánu pro FIA, který by měl stanovovat maximální možné limity, za co mohou být případně směněny, jak vše bude fungovat a jak vysoké by byly pokuty za případné porušení podmínek. Na této smlouvě také závisí, jestli bude 30. června snížení nákladů zaneseno do pravidel.
Za zavřenými dveřmi se momentálně řeší budoucnost F1
(ilustrační foto: McLaren Mercedes)
Týmy se o své budoucnosti budou rozhodovat při faxovém hlasování. FIA bude potřebovat osm z dvanácti hlasů k tomu, aby smlouva o omezení výdajů začla platit již od roku 2013. Pokud by s tímto návrhem týmy nesouhlasily, tak by bylo již prakticky nemožné změny zavést do pravidel roku 2013.
Proti tomuto šetření však jsou týmy Red Bull a Toro Rosso. Během jednání se ale ještě může stát hodně věcí. Jen dodejme základní fakta "zamotanosti" aktuálního pole v F1: Ferrari dodává motory týmům Toro Rosso a Sauber. Renault má hned čtyři zákazníky. Red Bull dodává svůj KERS Caterhamu. Force India a Marussia jsou zase závislí na větrném tunelu a simulátoru McLarenu.
Například Ferrari je pro striktní dodržování nákladů v F1, nechce ale, aby se F1 snížila na úroveň GP2. Pro tým z Maranella je také důležité, aby měl více svobody při testování. Red Bull požaduje, aby byly kontrolovány i výdaje firem dodávajích motory a zaroveň více svobody pro návrh aerodynamiky. Za těchto předpokladů by obhájce titulu zřejmě smlouvu podpořil.