Velká cena Británie načne druhou polovinu letošní sezóny Formule 1. Zmodernizovaný okruh přináší pro týmy řadu nových výzev v místě bohatém na historii - vždyť první velká cena F1 se zde jela již v roce 1950! Ta letošní bude zpestřena změnou předpisu týkající se využívání výfuků: pokud pilot nebude mít nohu na plynu, nebude možno využívat foukání k navyšování přítlaku, což postihne všechny přední týmy. Kdo na to doplatí nejvíce, na to nám odpoví až sobotní kvalifikace.
Po změně konfigurace dráhy, která byla minulý rok o 745 m prodloužena, letos došlo k další velké změně - paddock byl přesunut na rovinku před zatáčkou Abbey, proto se změnilo také číslování zatáček: bývalá první zatáčka po startu je nyní v pořadí až devátá.
Jedno kolo v Silverstone měří 5 891 m. Velká cena Británie je letos vypsána na 52 kol, její vítěz tedy v neděli 10. července 2011 bude muset ujet 306,227 km.
Pro mnohé týmy se jedná o domácí závod - většina z nich má totiž ve Velké Británii své továrny. I výrobce motorů Cosworth má své výrobní prostory v Northamptonu, který leží 16 km od okruhu. Cosworth v tamějším regionu patří k největším zaměstnavatelům. Vedle dráhy sídlí také Force India.
Mapka okruhu s vyznačením DRS zóny - o ní více zde
(podklad: formula1.com)
Okruh obsahuje 18 zatáček, z toho 10 pravotočivých a 8 levotočivých. Jezdí se ve směru hodinových ručiček. Okruh obsahuje řadu velmi rychlých zatáček: osm jich piloti projíždějí rychlostí převyšující 250 km/hod. V zatáčce č. 11 rychlost neklesá pod 270 km/hod, ta se jede ale naplno. Skutečnou nejrychlejší zatáčkou je hned ta první (Abbey), kde musí piloti při nájezdu do ní v rychlosti kolem 290 km/hod na chvíli sundat nohu z plynu. Pouze ve dvou zákrutách musí zpomalit pod 100 km/hod, tou nejpomalejší je Vale - 80 km/hod.
Na třech delších rovinkách monoposty přesahují rychlost 300 km/hod. Nejrychlejším místem je úsek před zatáčkou č. 15, kde by mohly dosahovat až 315 km/hod. Přesto týmy volí kvůli konfiguraci zatáček spíše střední přítlak. Důležité je správné vyvážení vozu v zatáčkách Becketts, do nichž najíždějí rychlosti přes 300 km/hod.
Nejdéle jsou vysokému bočnímu přetížení piloti vystaveni v zatáčce č. 9 - po dobu 2,5 sekundy na ně působí síla 3,7 G. To nejvyšší ale zažívají v Abbey - až 4,8 G (4 G po dobu 1,3 sec). Vůz musí vydržet boční tlak o síle 2,2 tuny. Znamená to, že vytváří přítlak 2,5násobně vyšší, než činí jeho hmotnost.
Na plný plyn se jedou dvě třetiny okruhu, mezi zatáčkami 13 a 15 s plynem na podlaze 833 m. Zajímavý je i 1,88km dlouhý (32 % délky okruhu) úsek Becketts, kde se v rychlém sledu střídá levotočivá (č. 10 - 300 km/hod při 2,2 G), pravotočivá (Maggots, 275 km/hod při 4,8 G), levotočivá (č. 12, 230 km/hod při 3,9 G), pravotočivá (č. 13 - 240 km/hod při 3,9 G) a levotočivá (Chapel, 240 km/hod při 2,2 G) zatáčka. Piloti se zde lehce dotknou brzy v zatáčce č. 12, o něco více (cca 35 %) před 13. zatáčkou. Projedou jej za 25 sekund průměrnou rychlostí 272 km/hod, rychlost neklesá pod 195 km/hod.
Alonso stíhá Rosberga minulý rok v Copse
(foto: Mercedes GP)
Na brzdě piloti tráví 14 % času - z pohledu brzd a nároků na jejich chlazení se jedná o nenáročnou trať, během závodu zde dochází k jejich nízkému opotřebení, kvůli nedostatku brzdění (pouze tři místa, kde se tvrdě brzdí) se zde týmy potýkají s problémy při udržení jejich provozní teploty a dobíjení KERSu - proto Force India i Red Bull přemýšlejí, že by se ho tentokrát zcela vzdaly.
Průměrná spotřeba paliva zde loni činila 2,36 kg (u Renaultu, Williams udává 2,9 kg) paliva na kolo, letos bude zřejmě o něco málo vyšší. Deset kg paliva zpomaluje vozy o 0,4 sec na kolo.
Na strategie bude mít letos významný vliv nová boxová ulička, jejímž průjezdem je možné si zkrátit dvě pomalé zatáčky. Paul Hembery proto očekává 3 - 4 zastávky na závod.
Motory jsou zde podrobeny vysoké zátěži: hodně času tráví ve vysokých otáčkách, což se projevuje i na spotřebě. Převodovka zde má velmi lehkou práci: během 6km okruhu musí změnit rychlostní stupeň pouze 50krát.
Pirelli s sebou na víkend veze měkkou (tzv. option, žlutá barva) a tvrdou (prime, stříbrná barva) směs ze své škály pneumatik na suchou vozovku stejně jako vloni. Krom nich má přibalené samozřejmě i přechodné pneumatiky (intermediate) a pneumatiky do deště (wet). Okruh je na pneumatiky kvůli rychlým zatáčkám docela náročný, podobný jako ten v Barceloně. Žroutem gumy by měla být zatáčka Copse, která byla letos přeasfaltována.
Průjezd okruhem s Felipem Massou
Rekordní čas na nové konfiguraci zajel během loňské velké ceny Fernando Alonso na Ferrari - 1:30,874 min, kvalifikaci vyhrál Sebastian Vettel v čase 1:29,615 min. Průměrná rychlost jeho kola činila 236,65 km/hod.