Okruh měřící 5793 m během závodu piloti objedou 53krát (což odpovídá vzdálenosti 306,72 km). Obsahuje 11 zatáček - 7 pravotočivých a 4 levotočivé. Některé z nich jsou jedinečné a mezi piloty oblíbené - například kombinace zatáček č. 8 - 10 (Variante Ascari) nebo známá zatáčka č. 11 (Parabolica), jejíž poloměr se postupně zvětšuje. Svým charakterem (součet úhlů zatáček je 800°) je okruh druhým "nejrovnějším." Kvůli častému přejíždění obrubníků v první šikaně zde budou o víkendu nově namontovány větší obrubníky (tito "tlusťoši" již letos dali zabrat vozům v Barceloně a na Nürburgringu).
Nejvyšší rychlost dosahovaná v Monza na konci cílové rovinky byla loni 343 km/hod, víkend byl však poměrně chladný a deštivý. Letos by mohly vozy (zejména ty s KERSm) výrazněji překročit 350 km/hod. Z těchto čísel již je patrné, že úroveň aerodynamiky bude optimalizovaná pro nižší přítlak. Opotřebení pneumatik je zde nízké, okruh je však velmi náročný na brzdy a na motory - na plný plyn se jede přes 70% času.
V Monze by měla být nejrychlejší jednozastávková strategie. Vliv množství paliva na časy na kolo není tak výrazný jako na ostatních okruzích, protože zde poměrně málo míst, kde se prudce brzdí či prudce akceleruje. Rychlejší jezdci zde volí i 2 zastávky, nechtějí dělat příliš velké kompromisy v nastavení a výkonnosti z kvalifikace. Rozdíl mezi těmito odlišnými strategiemi je zvýrazněn vysokými rychlostmi - během necelé půlminuty v boxech ostatní urazí mnohem větší vzdálenost - průměrná rychlost na kolo zde přesahuje 250 km/hod.
Délka boxové uličky a její profil také ovlivňují palivovou strategii. Průjezd boxy v Monze stojí kolem 25 vteřin, což je největší ztráta ze všech letošních okruhů. Průměrná spotřeba zde činí kolem 2,53 kg paliva na kolo, což je pro změnu v této sezoně nejméně (průměr všech okruhů činí v přepočtu na tuto vzdálenost 2,8 kg).
Výkon motorů je značně ovlivňován i hustotou a tlakem vzduchu (procentní rozdíly mezi letošními závody tvoří i dvojciferná čísla). Zatímco hustota je dána převážně přetrvávající teplotou okolí a během sezony se tedy dost mění, tlak vzduchu je úzce spojen s nadmořskou výškou a v menší míře i s vlhkostí. Monza se nachází ve výšce 160 m n. m., díky čemuž ji patří pátá příčka co se nejnižšího tlaku týče (997 mbaru) mezi hostiteli Velkých cen. Okolní charakteristika zde má tedy jen nepatrný vliv na výkon motoru.
Technické parametry okruhu v Monze
13. podnik letošní sezony Formule 1 zavítá na nejrychlejší okruh letošního kalendáře. Co italská Monza nabízí? Dlouhé rovinky, nejvyšší průměrnou rychlost, nejvyšší maximální rychlost a monoposty nastavené na minimální přítlak.
Doporučit článek
Další zprávy
-
PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše
-
Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele
-
Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství
-
Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton