Pojďme si v rychlosti shrnout současnou situaci na trhu. O Alonsa má zájem celá řada týmů, tak to vezměme raději z druhé strany. Zájem nemá Ferrari a McLaren. Také BMW Sauber má slušný jezdecký kapitál a není téměř vůbec pravděpodobné, že by Alonsa koupili. Volné jsou oficiálně z konkurenceschopných pouze monoposty Renault, Toyota a Williams. Dnes již smlouva nemá takovou hodnotu jako dříve, místo pro Španěla by mohlo být teoreticky uvolněno u Red Bull i Hondy. Super Aguri, Spyker, Toro Rosso a Prodrive můžeme zcela jistě vyloučit.
Velký zájem o Alonsa má Renault, finanční nabídka Toyoty bude zřejmě největší, ale mimo hru nemusí být ani Honda, která by mohla Barrichella přesunout do svého juniorského týmu Super Aguri. Soukromý Williams není příliš pravděpodobný, ale jiná situace může být v případě Red Bull, který má Adriana Neweyho, údajně jedná s Ross Brawnem a v týmu působí i bývalý závodní inženýr Alonsa.
Dvě skutečnosti jsou však nezpochybnitelné. První je to, že v tuto chvíli je Španěl esem, které zřejmě blokuje jakýkoliv přestup vyjma volného místa v McLarenu. A druhou je možnost jezdcovy volby. Ať už si z nabídek vybere kteroukoliv, v každém případě si minimálně v krátkodobém horizontu pohorší. O jeho služby nemá zájem žádný z aktuálních tří Top týmů. Proto je dost možná Alonsova současná klíčová pozice na jezdeckém trhu v jeho kariéře poslední.
McLaren vyjde z předčasného rozvázání spolupráce silnější nebo oslaben? To je základní dnešní otázka. Byla letošní konkurenceschopnost vozu skutečně dílem Alonsa? Obejde se stáj bez jeho zkušeností pouze se začínajícím Hamiltonem? Koho si vybere Ron Dennis do svého vozu? Technicky i rychlostně velmi ceněného Rosberga nebo možná poněkud nevyrovnaného a zatím ve Formuli 1 ne zcela etablovaného Kovalainena, který však může svůj pravý potenciál teprve získanými zkušenostmi vytříbit?
V každém případě nám Formule 1 letos nabídla nejen napínavé rozuzlení tajenky se jménem šampiona, ale i napínavé čekání na rozuzlení dvou dalších tajenek, jejichž konečné zhodnocení asi nebude možné provést dříve, než v polovině příštího roku...