Red Bull překročil loňský rozpočet, jenž je pravidly stanoven na 145 milionů dolarů (cca 3,5 mld. Kč), za což dostal pokutu ve výši 7 mil. dolarů (170 mil. Kč) a omezení testování v aerodynamickém tunelu o 10 %. FIA podle Christiana Hornera sáhla po "drakonickém" trestu ve snaze odradit ostatní od podobného přestupku.
Podle Helmuta Marka však letos hned několik soupeřů letos rozpočty překračuje: "Myslím, že současná situace je taková, že je šest týmů nad stanovenou hranicí. Inflace je něco, s čím se do takové míry nepočítalo. Obzvlášť kvůli rostoucím nákladům na energie."
Rozpočty týmů byly letos podle pravidel sníženy o dalších 5 mil. dolarů na 140 mil. dolarů. Podle největší stájí (Ferrari, Mercedes, Red Bull) je však potřeba sáhnout po úlevách kvůli rostoucí inflaci a nákladům na energie. FIA souhlasila s úlevou v podobě nárůstu o 3,1 %, což podle Christiana Hornera nepomůže.
"Nebezpečí roku 2022 spočívá v tom, že šestice týmů může překročit strop. ceny energií šly exponenciálně nahoru. Proto několik týmů letos překročí rozpočet - mnoho z nich to uvedlo během schůzky Komise F1," upozorňuje šéf Red Bullu.
"My za rok 2022 strop nepřekročíme, ale tyto tresty stanovily precedent pro budoucnost. Když dostanete 10 % za překročení o 0,3 %, jak bude vypadat trest za překročení rozpočtu o 5 %?" táže se Horner rozzlobený trestem, který jim FIA udělila.
Podle Marka rozpočtová omezení zatím přístup týmů k vývoji monopostů neovlivnila: "Rozpočtové stropy zatím vůbec nic nezměnily. Proč by to mělo být jiné v budoucnosti? Zkrátka musíte vyvíjet lépe," říká odborný poradce Red Bullu.
"Samozřejmě, že nás ovlivnilo to, že můžeme v aerodynamickém tunelu strávit méně hodin jakožto vítězní konstruktéři. Nyní musíme správně zvládnout každý test. Ale nakonec to vždy záleží na kvalitě personálu," pokračuje Marko.
I přes omezení času stráveného v aerodynamickém tunelu věří, že se jich trest za překročení loňského rozpočtu nikterak nedotkne: "Šlo o první rok rozpočtových stropů, pravidla byla vágní. Bylo pozdě na to zareagovat na dodatečná objasnění."
"Vše nám zkontroloval Ernst & Young. Na něco se spoléhat musíte a my jsme věřili, že máme bezpečnostní rezervu ve výši 3 milionů. Nakonec zbylo jen 400 tisíc dolarů. Za tuto částku si Hamilton postaví přední křídlo a Haas celé nové auto," vtipkuje Marko.