Hawthorn se v důsledku smrti svých kolegů, Petera Collinse a Luigio Musse, v pověrčivosti obával o své zdraví. Byl mu totiž přidělen monopost s číslem dvě, jenž řídili oba piloti v osudný den. Na Britův požadavek si tragické číslo vzal týmový kolega Olivier Gendebien a Hawthorn dostal šestku.
Vanwall nastoupil v klasické sestavě Moss, Brooks a Lewis-Ewans. Ferrari spoléhalo kromě Hawthorna a Gendebiena i na osvědčeného Američana Phila Hilla. Kvalifikaci vyhrál Hawthorn před Mossem a Lewis-Evansem, tedy startovní pozice podle předpokladů. Oba soupeři v první řadě a vedle nich nová hvězda závodů Grand Prix Lewis-Evans.
O vlajkový ceremoniál se staral Toto Roche, který pravidelně dával povel startu v Remeši. Jeho chaotické starty již vzešly ve známost všem jezdcům. Ani v Maroku nezaostal za svou pověstí. Start byl o pár minut opožděn a jakmile byli piloti připraveni pustit spojku, zhasl motor jednomu vozu cooper. Roche na cooper mával, ať opustí pole. Nicméně si pravděpodobně neuvědomil, že na něj mává rukou, ve které drží vlajku. Ostatní považovali mávnutí za signál ke startu. Zmatený Roche pak měl co dělat, aby se vyhnul akcelerujícím vozům.
Vedení převzal Moss, těsně za ním byl Hill a Hawthorn. Hill se po průjezdu cílovou rovinkou pokusil Mosse vybrzdit, ale manévr neustál a vyjel mimo dráhu. Hawthorn se posunul na druhé místo. Právě za těchto podmínek by se stal šampiónem Brit na ferrari. Jenže Hawthorn se po dráze nechtěl honit za vítězstvím a po pár kolech pokynul navrátivšímu se Hillovi jít před něj. Taktéž Brooks předjel vůz se startovním číslem šest.
Hradba jménem Brooks byla jedinou záchranou pro Mosse, který zajel nejrychlejší kolo a mířil k vítězství. Avšak Brooksův vanwall podlehl technickým problémům a Hawthron se posunul zpět na třetí místo za Mosse a Hilla.
V 29. kole z celkových 53 unikl vážnému zranění Olivier Gendebien. Belgičan uklouzl na oleji zanechaném po Brooksovi. Gendebien opustil dráhu a směřoval vysokou rychlostí ke skále. O ni se vůz doslova rozštěpil na dvě půlky. Gendebien naštěstí utrpěl jel šok a lehké pohmožděniny. Bohužel, tragického konce se formule 1 dočkala…
Jakmile se blížil konec závodu, zpomalil Hill tempo a nechal se Hawthornem předjet. Stuart Lewis-Evans se na Ferrariho dvojici snažil dotáhnout, ale jeho motor náhle silně explodoval a potřísnil celý vůz včetně Lewis-Evanse olejem. Ten se okamžitě vzňal. Brit ihned z kokpitu vyskočil a jako pochodeň utíkal pryč od vanwallu. Neuvěřitelnou smůlou bylo, že se vydal opačným směrem, než stáli záchranáři s hasícími přístroji. Než Lewis-Evanse dostihli, utrpěl vážné popáleniny, kterým v nemocnici podlehl.
Cílem projel na prvním místě Moss před Hawthornem a Hillem, který tak získal jako první Brit titul mistra světa. Radost byla nesmírná, Hawthorn si vítězství nesporně užíval, jelikož věděl, že je to naposled. Se závoděním se rozhodl skončil po Collinsově smrti. Dokonce chtěl pověsit přilbu na hřebíček okamžitě, ale na přemlouvání samotného Ferrariho sezónu dokončil. A udělal dobře.
Ohlédnutí za Hawthornovou kariérou najdete v sekci portréty jezdců.
foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 2:23.1 | |
2. | Stirling MOSS | gbr | Vanderwell Products Ltd | 2:23.2 | |
3. | Stuart LEWIS-EVANS | gbr | Vanderwell Products Ltd | 2:23.7 | |
4. | Jean BEHRA | fra | Owen Racing Organisation | 2:23.8 | |
5. | Phil HILL | usa | Scuderia Ferrari | 2:24.1 | |
6. | Olivier GENDEBIEN | bel | Scuderia Ferrari | 2:24.3 | |
7. | Tony BROOKS | gbr | Vanderwell Products Ltd | 2:24.4 | |
8. | Jo BONNIER | swe | Owen Racing Organisation | 2:24.9 | |
9. | Maurice TRINTIGNANT | fra | Owen Racing Organisation | 2:26.0 | |
10. | Harry SCHELL | usa | Owen Racing Organisation | 2:26.4 | |
11. | Jack FAIRMAN | gbr | Cooper Car Company | 2:27.0 | |
12. | Graham HILL | gbr | Team Lotus | 2:27.1 | |
13. | Masten GREGORY | usa | Temple Buell | 2:27.6 | |
14. | Roy SALVADORI | gbr | Cooper Car Company | 2:28.6 | |
15. | Ron FLOCKHART | gbr | Owen Racing Organisation | 2:29.8 | |
16. | Cliff ALLISON | gbr | Team Lotus | 2:33.7 | |
17. | Gerino GERINI | ita | Scuderia Centro Sud | 2:35.1 | |
18. | Hans HERRMANN | deu | Joakim Bonnier Racing Team | 2:35.1 | |
19. | Jack BRABHAM | aus | Cooper Car Company | 2:36.6 | |
20. | Wolfgang SEIDEL | deu | Officine Alfieri Maserati | 2:38.2 | |
21. | Bruce MCLAREN | nzl | Cooper Car Company | 2:41.2 | |
22. | Tom BRIDGER | gbr | British Racing Partnership | 2:42.5 | |
23. | Robert LE CAZLE | mar | Soukromý Cooper | 2:43.1 | |
24. | Francois PICARD | fra | Rob Walker Racing Team | 2:46.6 | |
25. | Andre GUELFI | fra | Soukromý Cooper | 2:47.0 |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Stirling MOSS | gbr | Vanderwell Products Ltd | 9 | 2:09:15.1 | ||
2. | Mike HAWTHORN | gbr | Scuderia Ferrari | 6 | + 1:24.7 | ||
3. | Phil HILL | usa | Scuderia Ferrari | 4 | + 1:25.5 | ||
4. | Jo BONNIER | swe | Owen Racing Organisation | 3 | + 1:46.7 | ||
5. | Harry SCHELL | usa | Owen Racing Organisation | 2 | + 2:33.7 | ||
6. | Masten GREGORY | usa | Temple Buell | + 1 kolo | |||
7. | Roy SALVADORI | gbr | Cooper Car Company | + 2 kola | |||
8. | Jack FAIRMAN | gbr | Cooper Car Company | + 3 kola | |||
9. | Hans HERRMANN | deu | Joakim Bonnier Racing Team | + 3 kola | |||
10. | Cliff ALLISON | gbr | Team Lotus | + 4 kola | |||
11. | Jack BRABHAM | aus | Cooper Car Company | + 4 kola | |||
12. | Gerino GERINI | ita | Scuderia Centro Sud | + 5 kol | |||
13. | Bruce MCLAREN | nzl | Cooper Car Company | + 5 kol | |||
14. | Robert LE CAZLE | mar | Soukromý Cooper | + 5 kol | |||
15. | Andre GUELFI | fra | Soukromý Cooper | + 5 kol | |||
16. | Graham HILL | gbr | Team Lotus | + 8 kol | |||
DNF | Stuart LEWIS-EVANS | gbr | Vanderwell Products Ltd | smrtelná nehoda | |||
DNF | Francois PICARD | fra | Rob Walker Racing Team | nehoda | |||
DNF | Tom BRIDGER | gbr | British Racing Partnership | nehoda | |||
DNF | Tony BROOKS | gbr | Vanderwell Products Ltd | motor | |||
DNF | Olivier GENDEBIEN | bel | Scuderia Ferrari | nehoda | |||
DNF | Jean BEHRA | fra | Owen Racing Organisation | motor | |||
DNF | Wolfgang SEIDEL | deu | Officine Alfieri Maserati | nehoda | |||
DNF | Ron FLOCKHART | gbr | Owen Racing Organisation | hřídel | |||
DNF | Maurice TRINTIGNANT | fra | Rob Walker Racing Team | motor | |||
Nejrychlejší kolo: | |||||||
Stirling MOSS |
Vanwall Vanwall 2.5 L4 |
2:22,500 | |||||
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ