1958 Maroko: Výhra vs. smrt

Rozhodující a závěrečný podnik sezóny 1958 se konal neobvykle na africké půdě, konkrétně poblíž města Casablanca ve státě Maroko. Oslavy z konečného vítězství však tentokrát zastínila všudypřítomná smrt.

Bodová situace obou Angličanů soupeřících o titul vypadala následovně: Mike Hawthorn doposud získal 40 bodů, Stirling Moss 32. Podle pravidel se započítávalo jen šest nejlepších výsledků z celkových jedenácti závodů. Moss měl ještě jeden výsledek k dobru, naopak pravidelně dojíždějícímu Hawthornovi se body musely škrtat. Aby se mohl Moss radovat z titulu, bylo pro něj nezbytně nutné vyhrát závod a ještě k tomu zajet nejrychlejší kolo, za které se uděloval jeden bod. Naopak Hawthornovi stačilo dojet na druhém místě, v tomto případě by titul bral on.

Hawthorn se v důsledku smrti svých kolegů, Petera Collinse a Luigio Musse, v pověrčivosti obával o své zdraví. Byl mu totiž přidělen monopost s číslem dvě, jenž řídili oba piloti v osudný den. Na Britův požadavek si tragické číslo vzal týmový kolega Olivier Gendebien a Hawthorn dostal šestku.

Vanwall nastoupil v klasické sestavě Moss, Brooks a Lewis-Ewans. Ferrari spoléhalo kromě Hawthorna a Gendebiena i na osvědčeného Američana Phila Hilla. Kvalifikaci vyhrál Hawthorn před Mossem a Lewis-Evansem, tedy startovní pozice podle předpokladů. Oba soupeři v první řadě a vedle nich nová hvězda závodů Grand Prix Lewis-Evans.

O vlajkový ceremoniál se staral Toto Roche, který pravidelně dával povel startu v Remeši. Jeho chaotické starty již vzešly ve známost všem jezdcům. Ani v Maroku nezaostal za svou pověstí. Start byl o pár minut opožděn a jakmile byli piloti připraveni pustit spojku, zhasl motor jednomu vozu cooper. Roche na cooper mával, ať opustí pole. Nicméně si pravděpodobně neuvědomil, že na něj mává rukou, ve které drží vlajku. Ostatní považovali mávnutí za signál ke startu. Zmatený Roche pak měl co dělat, aby se vyhnul akcelerujícím vozům.

Vedení převzal Moss, těsně za ním byl Hill a Hawthorn. Hill se po průjezdu cílovou rovinkou pokusil Mosse vybrzdit, ale manévr neustál a vyjel mimo dráhu. Hawthorn se posunul na druhé místo. Právě za těchto podmínek by se stal šampiónem Brit na ferrari. Jenže Hawthorn se po dráze nechtěl honit za vítězstvím a po pár kolech pokynul navrátivšímu se Hillovi jít před něj. Taktéž Brooks předjel vůz se startovním číslem šest.

Hradba jménem Brooks byla jedinou záchranou pro Mosse, který zajel nejrychlejší kolo a mířil k vítězství. Avšak Brooksův vanwall podlehl technickým problémům a Hawthron se posunul zpět na třetí místo za Mosse a Hilla.

V 29. kole z celkových 53 unikl vážnému zranění Olivier Gendebien. Belgičan uklouzl na oleji zanechaném po Brooksovi. Gendebien opustil dráhu a směřoval vysokou rychlostí ke skále. O ni se vůz doslova rozštěpil na dvě půlky. Gendebien naštěstí utrpěl jel šok a lehké pohmožděniny. Bohužel, tragického konce se formule 1 dočkala…

Jakmile se blížil konec závodu, zpomalil Hill tempo a nechal se Hawthornem předjet. Stuart Lewis-Evans se na Ferrariho dvojici snažil dotáhnout, ale jeho motor náhle silně explodoval a potřísnil celý vůz včetně Lewis-Evanse olejem. Ten se okamžitě vzňal. Brit ihned z kokpitu vyskočil a jako pochodeň utíkal pryč od vanwallu. Neuvěřitelnou smůlou bylo, že se vydal opačným směrem, než stáli záchranáři s hasícími přístroji. Než Lewis-Evanse dostihli, utrpěl vážné popáleniny, kterým v nemocnici podlehl.

Cílem projel na prvním místě Moss před Hawthornem a Hillem, který tak získal jako první Brit titul mistra světa. Radost byla nesmírná, Hawthorn si vítězství nesporně užíval, jelikož věděl, že je to naposled. Se závoděním se rozhodl skončil po Collinsově smrti. Dokonce chtěl pověsit přilbu na hřebíček okamžitě, ale na přemlouvání samotného Ferrariho sezónu dokončil. A udělal dobře.

Ohlédnutí za Hawthornovou kariérou najdete v sekci portréty jezdců.

foto: www.f1-facts.com
GP Maroka (Ain Diab - Casablanca)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari2:23.1
2.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd2:23.2
3.   Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd2:23.7
4.   Jean BEHRA fraOwen Racing Organisation2:23.8
5.   Phil HILL usaScuderia Ferrari2:24.1
6.   Olivier GENDEBIEN belScuderia Ferrari2:24.3
7.   Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd2:24.4
8.   Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation2:24.9
9.   Maurice TRINTIGNANT fraOwen Racing Organisation2:26.0
10.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation2:26.4
11.   Jack FAIRMAN gbrCooper Car Company2:27.0
12.   Graham HILL gbrTeam Lotus2:27.1
13.   Masten GREGORY usaTemple Buell2:27.6
14.   Roy SALVADORI gbrCooper Car Company2:28.6
15.   Ron FLOCKHART gbrOwen Racing Organisation2:29.8
16.   Cliff ALLISON gbrTeam Lotus2:33.7
17.   Gerino GERINI itaScuderia Centro Sud2:35.1
18.   Hans HERRMANN deuJoakim Bonnier Racing Team2:35.1
19.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company2:36.6
20.   Wolfgang SEIDEL deuOfficine Alfieri Maserati2:38.2
21.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company2:41.2
22.   Tom BRIDGER gbrBritish Racing Partnership2:42.5
23.   Robert LE CAZLE marSoukromý Cooper2:43.1
24.   Francois PICARD fraRob Walker Racing Team2:46.6
25.   Andre GUELFI fraSoukromý Cooper2:47.0

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Maroka (Ain Diab - Casablanca)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd 92:09:15.1
2.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari 6+ 1:24.7
3.   Phil HILL usaScuderia Ferrari 4+ 1:25.5
4.   Jo BONNIER sweOwen Racing Organisation 3+ 1:46.7
5.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation 2+ 2:33.7
 
 
6.   Masten GREGORY usaTemple Buell  + 1 kolo
7.   Roy SALVADORI gbrCooper Car Company  + 2 kola
8.   Jack FAIRMAN gbrCooper Car Company  + 3 kola
9.   Hans HERRMANN deuJoakim Bonnier Racing Team  + 3 kola
10.   Cliff ALLISON gbrTeam Lotus  + 4 kola
11.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company  + 4 kola
12.   Gerino GERINI itaScuderia Centro Sud  + 5 kol
13.   Bruce MCLAREN nzlCooper Car Company  + 5 kol
14.   Robert LE CAZLE marSoukromý Cooper  + 5 kol
15.   Andre GUELFI fraSoukromý Cooper  + 5 kol
16.   Graham HILL gbrTeam Lotus  + 8 kol
 DNF    Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd  smrtelná nehoda
 DNF    Francois PICARD fraRob Walker Racing Team  nehoda
 DNF    Tom BRIDGER gbrBritish Racing Partnership  nehoda
 DNF    Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd  motor
 DNF    Olivier GENDEBIEN belScuderia Ferrari  nehoda
 DNF    Jean BEHRA fraOwen Racing Organisation  motor
 DNF    Wolfgang SEIDEL deuOfficine Alfieri Maserati  nehoda
 DNF    Ron FLOCKHART gbrOwen Racing Organisation  hřídel
 DNF    Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team  motor
 
 Nejrychlejší kolo:
    Stirling MOSS Vanwall
Vanwall 2.5 L4
Dunlop   2:22,500
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Doporučit článek

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy