Vyniká mj. promyšleným využitím moderních elektronických systémů i v prvcích, u kterých by to laik nečekal. Příkladem může být originální konstrukce parkovací brzdy…
Audi A8 je prvním modelem značky Audi, který dostal elektromechanickou parkovací brzdu. Ta se ovládá malou páčkou, umístěnou na středovém tunelu vedle páky voliče převodovky, obdobně jako konvenční mechanické systémy - tedy vytažením páčky nahoru se brzda aktivuje, stlačením ovladače se vůz odbrzďuje.
Z pohledu řidiče je ale mnohem příjemnější nechat pracovat citlivou elektroniku a využívat výhod automatického uvolňování parkovací brzdy. Při rozjezdu se zatažená parkovací ruční brzda samočinně uvolňuje. Řídicí mechanismus parkovací brzdy sleduje pomocí citlivých čidel polohu pedálu plynu, otáčky motoru, točivý moment, směr jízdy, zařazený rychlostní stupeň a podélný náklon vozu. Na základě všech těchto údajů potom řídicí jednotka ovládá činnost parkovací brzdy, a to tak, že například ani rozjezdy do kopce nepůsobí řidičům žádné problémy: Je-li motor vozu v chodu a řidič má zapnutý bezpečnostní pás, uvolňuje se parkovací brzda tak citlivě a postupně, že ani v prudkých stoupáních nehrozí nechtěné popojetí vozu dozadu. Rozjezd je pak naprosto plynulý.
Elektronický „mozek“ parkovací brzdy se navíc „učí“ za jízdy rozpoznávat aktuální situaci, a tak se ovládání parkovací brzdy přizpůsobí například i situaci, kdy vůz táhne těžký přívěs – i tuto okolnost zohlední řídicí jednotka parkovací brzdy při rozjezdech do kopce.
Ochranný systém parkovací brzdy myslí také na krajní situace, takže pokud by např. řidič nechtěně uvolnil páčku ruční brzdy na středovém tunelu, nehrozí žádné nebezpečí: Brzdy vozu se fyzicky uvolní pouze v případě, že je současně sešlápnutý také brzdový pedál.
Elektromechanická parkovací brzda se dokáže zhostit i náročné role nouzové brzdy. Pokud by z jakýchkoli důvodů chtěl řidič za jízdy použít parkovací brzdu k nouzovému zastavení, stačí pouze aby zatáhl za ovládací páčku na středovém tunelu. Tím vyšle nouzový signál do řídicí jednotky elektronického stabilizačního systému ESP a ta už zařídí, aby se v hydraulickém okruhu kotoučových brzd vozu zvýšil ve zlomcích sekundy tlak na úroveň potřebnou k efektivnímu zpomalení, resp. zastavení. Při tom se současně aktivují všechny přidružené regulační funkce a zařízení, jako jsou protiblokovací systém brzd ABS a elektronický dělič brzdných sil EBV, takže ani nouzové brzdění nevede ke ztrátě stability.
Zdroj: Tisková zpráva Audi ČR
Foto: Audi ČR
Elektromechanická parkovací brzda u Audi A8
Luxusní limuzína Audi A8 je v mnoha ohledech skutečně výjimečným vozem.
Další zprávy
-
Černý kašel v Česku: Experti mluví o poklesu cirkulace, ale čísla tomu neodpovídají
-
Kdy bude princezna Kate znovu stoprocentní? Bod zlomu v léčbě má být za ní!
-
Kdy bude princezna Kate znovu stoprocentní? Bod zlomu v léčbě má být za ní!
-
Vlaďka Erbová znovu před oltářem: Třetí svatba známé modelky!
-
V Česku dnes nevyjely některé vlaky! Může za to počasí o víkendu
-
TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?
-
TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude
-
TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?
-
TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!