Honda intenzívně vyvíjí, ExxonMobile pro ni chystá v Kanadě další vylepšení paliva

Petr Hlawiczka, 11. května 2016, 06:00 Google+

Honda je zatím sice nejslabší pohonnou jednotkou v poli, již brzy by ale měla dosáhnout dalších pokroků.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 13.05. 08:03) Napište svůj názor
Motor Hondy

Motor Hondy | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

TJI - Renault brzy, ale stále bez Hondy
Zatímco Mercedes používá turbulentní tryskové zapalování (TJI - Turbulent Jet Ignition) již od počátku zavedení hybridních pohonných jednotek v roce 2014 a Ferrari se s tímto systémem přidalo loni v Kanadě, tak Renault se chystá přijít s podobným řešením v Kanadě letos - proto očekává nárůst výkonnosti v rozmezí 30 až 35 koní. Honda jej vyvíjí, ale jeho nasazení ještě není v plánu.

Velkou výhodou TJI spočívá v tom, že jiskra zapaluje směs v minikomoře, kam se dostávají zhruba 3 % směsi vzduchu a paliva, a trysky plamene jsou poté vyprsknuty do hlavní komory velmi precizním způsobem. Zapálení směsi v několika bodech najednou v hlavní komoře poskytuje mnohem rychlejší a rovnoměrnější spalování než v běžném motoru. Vytváří to větší talk na píst poté, co dosáhne horní úvratě, a rovnoměrný tlak také omezuje klepání. Jednoduše dochází k většímu výbuchu, a tudíž i k vyšší palivové efektivitě, která se může projevit vyšším výkonem či lepší spotřebou (popř. obojím).

Čerpání žetonů pro vývoj pohonných jednotek v sezóně 2016

Čerpání žetonů pro vývoj pohonných jednotek v sezóně 2016 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Honda na zavedení podobného systému také pracuje: "Jsou tady některé zajímavé technologie a rozhodně odlišné způsoby, jak k tomu přistoupit - a zapalování je důležité. V této oblasti se toho děje hrozně moc a já si myslím, že sice existuje technologie, která je patentována [např. společností Mahle, o které jsme psali zde], musí ale zapadat do toho, co děláte. Když se podíváte na ten všepřevyšující základní cíl, což je vylepšování tepelné účinnosti, pak se podíváte na všechno, co vám k tomu pomůže," říká Burce Crawley, technologický šéf ExxonMobilu.

Hondě ale nasazení podobného systému ještě pár měsíců potrvá, proto se zabývá dalšími vylepšeními, která by mohly přijít na řadu již brzy. Letos ji zbývá ještě 14 žetonů, a ty nechce prohospodařit na drobnosti, nýbrž na větší kroky.

img-responsive

Pohonná jednotka Honda RA615H | foto: Honda

Významné pokroky díky palivu
Zvýšeným úsilím se přidávají také partneři Hondy - například ExxonMobil, který dodává palivo. A rozhodně nejde o maličkosti. Když přivezl jeho novou směs k druhému předsezónnímu testu do Barcelony, tak závodní ředitel McLarenu Eric Boullier potvrdil, že se výkon zvýšil až o 10 až 15 koní.

"Teoreticky lze stále dosáhnout velkých zisků na straně motoru: v oblasti paliva, spalování i tření," uznává v rozhovoru pro Motorsport technologický šéf ExxonMobilu, který je za svými rivaly v podobě Petronasu (partner Mercedesu) či Shellu (partner Ferrari) v tomto směru stále pozadu.

"Ve vývojovém procesu trochu zaostáváme, protože jsme program zahájili později než naši soupeři. Můžete tedy očekávat, že budeme dosahovat většího pokroku. Ale rozhodně na tom nyní pracujeme. Díváme se na to z pohledu tření, zlepšení efektivity motoru tím, že tření odstraníme. Již jsme identifikovali určité zisky, kterých lze dosáhnout. Je to tedy jen o tom dostat je do systému," vysvětluje Crawley.

img-responsive

Piloti McLarenu si pokroky svého týmu pochvalují | foto: Honda

Úzká spolupráce ExxonMobilu s Hondou
"Úroveň interakce je velmi, velmi intenzivní. Jde o přístup systémového inženýrství. Není to otázkou dvou společností pracujících v izolaci, takže my přijdeme s nějakým nápadem a oni se svým. Skutečně jde o integrovaný způsob práce. Kombinace návrhu spalovací komory a fungování motoru s chemií paliva vám může přinést významné výkonnostní zisky, pokud ji zvolíte správně.

Palivo, s nímž jezdíme nyní, se dostalo do auta v Barceloně při druhém testu, a přineslo dvouciferné zvýšení počtu koní. Šlo o významné vylepšení. Vychází to z kombinace návrhu motoru, spalovacího systému a paliva. Program se tedy skutečně zaměřuje na to, abychom z motoru dostali co nejvíce výkonnosti - na zlepšení tepelné efektivity tohoto motoru," pokračuje Crawley.

img-responsive

Další větší zlepšení výkonnosti by mělo díky spolupráce ExxonMobilu a Hondy přijít v Kanadě | foto: Honda Racing F1

Další zlepšení v Kanadě
"Máme nápady, jak by se to mělo udělat z pohledu chemie a také z pohledu konstrukce, stejně tak Honda. A já si myslím, že jsme teď dosáhli skutečně velkého pokroku - budete to moci pozorovat, jak to přijde. Výkonnost bude narůstat, rekuperace energie se zlepšila výrazně."

Kdy bychom se mohli dočkat tohoto zlepšení na dráze? "Když se teď podíváte na vývoj paliva, máme za cíl přijít s dalším vylepšením paliva do Montrealu - to je náš cíl. Jestli se uskuteční nebo ne, to nevím, ale očekáváme to. A pak přijde další později. Jde o ustavičné vylepšování," odpovídá Crawley.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Honda intenzívně vyvíjí, ExxonMobile pro ni chystá v Kanadě další vylepšení paliva

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 13.05.2016 08:03 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kimi Räikkönen po nehodě před sebou hrne Red Bull Maxe Verstappena

"Katastrofa, všechno špatně!" Italská média mohutně kritizují Ferrari a Vettela

Fernando Alonso v závodě v Singapuru

McLaren je s novým vozem kvůli pozdnímu přechodu k Renaultu ve skluzu. Jak ho doženou?

Esteban Ocon dojel třetí za deštivé kvalifikace v Itálii

Force India má o jezdecké sestavě pro příští sezónu už jasno

Start Velké ceny Singapuru 2017

Vettel se dle Verstappena neomluvil. Co vidí na dohře incidentu jeho otec?

Valtteri Bottas v závodě v Singapuru

Mercedes neví, proč byl v Singapuru najednou tak rychlý. O viníkovi kolize má Lauda jasno

Hamilton při závodě vzpomínal na Sennův incident

Webber v Singapuru nechápal komisaře, Hamiltona "chránil" Senna

Start Velké ceny Singapuru 2017

Vettel měl zřejmě Verstappena v mrtvém úhlu, domnívá se Hamilton + VIDEO

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Niki Lauda se vyjádřil k několika důležitým tématům v F1

Lauda: Nahradit Ecclestonea nebude vůbec nic jednoduchého

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Na pódium nemáme auto, tvrdí Bottas

  2. Partnerství Renault a Red Bull se rozpadá, co na to Ricciardo a Verstappen?

  3. Mercedes neví, proč byl v Singapuru najednou tak rychlý. O viníkovi kolize má Lauda jasno

  4. KVALIFIKACE: Red Bul se musel sklonit před Vettelem, Hamilton až ve třetí řadě

  5. Alonso o své budoucnosti: Nebudu jezdit nikde, kde bych bojoval o účast v Top 10

  6. GP Singapuru: Obě Ferrari skončila v první zatáčce, čehož plně využil Hamilton

reklama