Srovnání výkonnosti F1 s MotoGP: Co je rychlejší a proč?

Petr Hlawiczka, 12. dubna 2016, 06:40 Google+

Italská společnost Brembo, která dodává brzdové systémy do F1 i do MotoGP, poskytla data z amerického okruhu Circuit of the Americas nacházejícím se nedaleko Austinu pro vzájemné srovnání nejrychlejších monopostů a motorek. Jak dopadlo měření rychlosti nájezdů do zatáček, výkonnosti při brzdění a časů na kolo?

Počet komentářů:  15 komentářů (Poslední 20.04. 22:40) Napište svůj názor
Ferrari v Austinu

Ferrari v Austinu | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Texaská trať o délce 5 513 metrů je společně se Sepangem jedním ze dvou míst, které hostí mistrovství světa motorek i formulí. Protože má Brembo data z obou sérií, dokázalo poskytnout pro srovnání velmi zajímavé údaje.

Porovnání technických parametrů obou sérií

Porovnání technických parametrů obou sérií | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Jak vidíte z tabulky, tak vozy F1 váží čtyřikrát tolik, co motorka MotoGP, a obsahuje přeplňované 1,6l motory s pokročilým systémem pro rekuperaci energie. Počet i šířka pneumatik je větší. Kromě toho se z důvodu odlišné výroby pneumatik hodně liší také kontaktní plocha pneumatiky s asfaltem. Zatímco u F1 doléhá na trať pneumatika po celé šířce, u MotoGP jde pouze o zlomek z celkové šířky běhounu.

Nyní se podívejme na nejrychlejší časy a maximální rychlosti, které dosáhli ti nejlepší piloti z obou sérií loni v Austinu - vyplývá z něj, že monoposty F1 jsou na rovinkách sice o něco pomalejší, dosahují však o více než 23 sekund rychlejších časů na kolo (min. víkend M. Marquez 2:04,682 min a A. Dovizioso 345,2 km/h, F1 tam ale letos zavítá až v říjnu).

Srovnání nejrychlejších kol a max. rychlostí závodu

Srovnání nejrychlejších kol a max. rychlostí závodu | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

 

Proč? Dvě hlavní omezení MotoGP:

1) čas potřebný pro snížení rychlosti před zatáčkou
2) rychlost v zatáčkách

Obě jsou dány několika faktory, a to zejména:
a) odlišnou dynamikou obou strojů, kdy u MotoGP musíme brát v úvahu
    náklon motorky
b) velký rozdíl v aerodynamickém přítlaku, který u motorky téměř
    neexistuje, ale u F1 významně ovlivňuje zpomalování vozu
c) významný rozdíl ve stopách pneumatik obou strojů

Srovnání kotoučů a třmenů vozu F1 a motorky MotoGP

Srovnání kotoučů a třmenů vozu F1 a motorky MotoGP | zdroj: Brembo

Pro dokreslení 1. bodu se podívejme na data, která Brembo zaznamenalo v Austinu při brzdění do zatáček (potřebný čas a vzdálenost) a v rychlosti nájezdu do zatáček.

Srovnání dat F1 a MotoGP z brzdění do zatáček v Austinu

Srovnání dat F1 a MotoGP z brzdění do zatáček v Austinu | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Piloti F1 stráví na brzdě během závodu 18 % času, zatímco jezdci MotoGP tráví brzděním 23 %. Jde o rozdíl, který významně ovlivňuje časy na kolo.

Vysvětlení je jednoduché: monopost F1 dokáže ihned přenést brzdový moment na dráhu, jelikož nemají potíže s rovnováhou, zatímco piloti MotoGP musí sílu s citem dávkovat, aby nepřepadli přes přední kolo, což u motorek představuje vysoké riziko.

Zpomalování (G) v F1 v a v MotoGP

Zpomalování (G) v F1 v a v MotoGP | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Styčná plocha vozu F1 s vozovkou podstatně více než čtyřnásobně širší. A čím větší část běhounu se dotýká asfaltu, tím větší je možnost pro přenesení brzdového momentu na zem. Proto také piloti v obou kategoriích čelí diametrálně odlišným přetížením.

Jediným společným hlediskem tak jsou v Austinu dle inženýrů Bremba nároky na brzdový systém: u obou sérií jsou hodnoceny jako střední.

Vytisknout

Diskuze: Srovnání výkonnosti F1 s MotoGP: Co je rychlejší a proč?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 15, poslední 20.04.2016 22:40 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 15 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen v Melbourne

Toro Rosso plánuje dva či tři větší balíky vylepšení, aby si udrželo rychlost

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud