Proč mají nová pravidla pro nosy tak velký dopad? Green: "Posouvají vír Y250"

Petr Hlawiczka, 26. ledna 2015, 18:10 Google+

Technický ředitel Force Indie, Andrew Green, vysvětluje, proč má drobná změna v pravidlech pro nosy tak významný dopad na aerodynamiku vozů.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 27.01. 10:11) Napište svůj názor
force india vjm08

force india vjm08 | foto: Sahara Force India

Sdílejte článek

Díky novým pravidlům se nosy budou letos nacházet o něco níže a budou širší, což trochu zlepší vzhled monopostů. O ten se ale aerodynamici vůbec nezajímají - jde jim hlavně o čísla a co nejvyšší přítlak. Drobnou změnou v pravidlech byli ale sami překvapeni.

"Když jsme vyrobili náš první model nového nosu pro aerodynamický tunel, mysleli jsme si, že měříme špatně. Najednou jsme přišli o 30 bodů přítlaku," přibližuje pro AMuS technický ředitel Force Indie. To je ztráta, která odpovídá přibližně jedné sekundě v čase na kolo.

Brzy jim začalo být jasné, že na vině je nový nos. papírově se sice jednalo o kosmetickou změnu, přišli kvůli ní ale o téměř 10 % přítlaku. "Hlubší a širší nos posouvá vír Y250. Proto je pak postiženy celý zbytek vozu," vysvětluje Green.

vir y250
Víry Y250 vyznačené mezi ostatními modrými šipkami (foto: Sauber Motorsport AG/F1news.cz)

Vír Y250 vzniká při pohledu zepředu 250 mm vlevo a 250 mm vpravo od středu vozu v místech, kde končí neutrální část předního křídla, kterou musí mít všichni stejnou. Až mimo tento prostor křídlo přechází v libovolný tvar - v tomto místě však u všech vozů dochází k tvorbě tohoto víru. Správně s ním naložit, to je umění. Aerodynamici ho obecně využívají pro odchýlení turbulencí vznikajících kolem vozu.

"Když tento sled vírů dopadá kvůli změně tvaru nosu někam jinam, pak se všechno ostatní za předním křídlem dostává na nesprávná místa. Problém nastává tam, kde se tyto víry poprvé dostávají do kontaktu s širším nosem. Vzduch pak proudí kolem nosu a ne pouze pod něj," pokračuje Green.

Proto si drobná změna nosu žádá úpravy dalších částí karosérie včetně deflektorů, přední části podlahy, bočnic či bočnicových panelů: "Trvalo to dlouhou chvíli, než jsme se dostali zpět na předchozí úrovně přítlaku. My a Toro Rosso jsme kvůli vysokému nosu a dlouhému tenkému prstu byli postiženi nejvíce, jelikož se překážka pro vzduch objevuje mnohem dříve ve srovnání se zkráceným nosem."

nos - force india vjm08
Nové nosy přidělaly konstruktérům mnoho starostí (foto: Sahara Force India)

Force India si proto v aerodynamickém tunelu vyzkoušela pět odlišných řešení nového nosu. Cílem bylo dosáhnout takového proudění za předním křídlem, které by nebylo narušováno nosem. "Musíte dostat okamžik, kdy začíná být vír Y250 narušován, dostat co nejdále od křídla." Green proto letos očekává velmi odlišné varianty. Loňský typ Mercedesu by teoreticky bylo možné použít, realizace by ale podle něj byla náročná.

Vytisknout

Diskuze: Proč mají nová pravidla pro nosy tak velký dopad? Green: "Posouvají vír Y250"

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 27.01.2015 10:11 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

Oscar Piastri vyhrál podivný trénink v Suzuce

První trénink přerušen po nehodě, v druhém se víc stálo než jezdilo. Vyhrál ho Piastri

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lotus

Lotus překvapivě odhaluje nové auto E23, hlásí obrovský pokrok

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

  2. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud