Symonds: Přejímky a kontroly vozů o závodních víkendech F1

iM2, 18. prosince 2014, 00:00 Google+

Pat Symonds, technický ředitel týmu Williams, se pro britský F1 Racing rozmluvil o přejímkách a kontrolách vozů o závodních víkendech.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 18.12. 10:17) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Otázka: Pravidla ve Formuli 1 se stávají neuvěřitelně komplexními. Jak techničtí komisaři dohlíží na takovéto složitosti?
Pat Symonds: FIA jmenovala technické delegáty, kteří jsou velice kompetentní a specializovaní v rozdílných oblastech jako je software, crash testy a dodržování norem. Jejich hlavním problémem je, že jsou limitováni počtem a musí čelit velkým týmům zaměstnávajícím některé z nejlepších inženýrů na světě.

Tím nechci tvrdit, že týmy vyloženě podvádí. Jejich odpovědností je vyložit si pravidla tak, aby z toho získaly maximální výhodu. Často docházejí k velice složitým úvahám, ale nikdy za účelem úmyslného porušení práva.

O: Jaká je časová osa takovéhoto procesu?
PS: Určitá bezpečnostní hlediska, jako například nárazové testy, musí být dokončeny ještě před začátkem testů na dráze, ale to je jasně definovaný proces. Spoustu testů si musí prohlédnout delegát FIA, který rozhodne, jestli jste splnili nebo nesplnili kritéria. Týmy pak před prvním závodem musí udělat spoustu deklarací, ve kterých FIA potvrzují, že splňují specifické články a poskytnout data, která tato tvrzení podporují.

O: Některé regulace, jako například omezení týkající se materiálu, jsou komplexní. Opravdu zde není čas na jejich kontrolu během krátké doby po závodu?
PS: Některé z těžších zkušek jsou prováděny pouze zřídka, ale nikdy nevíte, kdy mohou přijít. V mnoha případech je hrozba odhalení a vyloučení z šampionátu dostatečná k zajištění toho, že všichna pravidla budou dodržována.

To znamená, že FIA může kdykoliv vzít jakoukoliv část auta a podrobit ji zevrubnějšímu zkoumání. Mohou například po závodě vzít brzdový třmen a poslat jej do laboratoře, aby se ujistili, že materiál, ze kterého byl vyroben, odpovídá restrikcím.

O: Jsou stejní komisaři využíváni na každém závodě?
PS: Ne. Techničtí delegáti zaměstnávaní FIA jsou stejní po celou sezonu, ale jsou angažování také lokální komisaři, aby dohlíželi na týmy.

red bull
Mechanici Renaultu kontrolují instalaci pohonné jednotky na zádi Red Bullu RB10
(foto: Red Bull Racing)

O: Pokud by komisaři [místní] auta viděli jen jednou za rok, jak by pak mohli aplikovat pravidla?
PS: To by nemohli. Jejich hlavní rolí je asistovat při tvorbě kontrolních seznamů před závodem a pak pozorovat a hlásit aktivitu týmů, když jsou vozy v parc fermé. Dělají to s extrémní svědomitostí. Vzhledem k tomu, že pravidla nám neumožňují, abychom během této doby bez povolení měnili žádnou z komponent, tak místní komisaři sepisují a ptají se na každou činnost prováděnou mechaniky.

O: Takže, reálná kontrola je retrospektivní? 
PS: Ano. Předzávodní bezpečnostní kontrola je udělána ve čtvrtek a FIA vystaví potvrzení, že auta byla kontrolována a shledána v souladu s bezpečnostními pravidly. To znamená, že nemůže být žádných pochyb o tom, jestli auta odpovídají nebo neodpovídají technickým pravidlům. Další kontroly jsou prováděny po trénincích, kvalifikaci a závodě, aby byly prověřeny i detaily.

O: Kontrolují komisaři také data, aby se ujistili, že pravidla byla dodržena?
PS: Ano. Mnoho let zpátky musela auta vozit zapisovač dat v případě nehody, který FIA mohla použít po nehodě při hledání její příčiny. S čase však přibývalo i dat a jejich kontrolování z pohledu pravidel. Z počátku to bylo k ujištění se o tom, že není porušován zákaz kontroly trakce, ale přibývalo více a více dat. Dnes už elektronické jednotky nemusí být přezkoumávány po závodě, protože data jsou z auta přenášena a kontrolována v reálném čase FIA.

O: Jak mohou pravidla ovlivnit regulaci procesu zpět v továrně?
PS: Kontrola tohoto už je horší. A před rokem byla prováděna týmy z Asociace týmů Formule 1 (FOTA) dobrovolně. Se zánikem FOTA jsou tyto věci prováděny FIA. Týmy dělají prohlášení o využívání svých CFD a aerodynamických tunelů každých osm týdnů a jeden "informační" systém by měl vést k tomu, aby týmy nepřekročily limity.


Pat Symonds v barvách Renaultu během Velké ceny Itálie 2009 (foto: Lotus F1 Team)

O: Když jsou auta povolána ke kontrole na konci sezony, jaké kontroly jsou prováděny?
PS: Seznam je vyčerpávající a publikován FIA jakmile jsou všechny kontroly provedeny. Mluvíme tu o věcech od prostých prostorových měřeních až po detailní inspekce zaznamenaných dat. 

O: Jsou stejné kontroly dělány také po závodě?
PS: Ano, i když namátkově, takže nemůžeme odhadnout, co může být kontrolováno. 

O: Pokud jsou auta v parc fermé už od začátku kvalifikace, tak může se na nich něco měnit?
PS: Můžeme vyměnit něco, co je opravdu poškozené, ale musíme to vyměnit za díl, který je váhově, formou a funkčně identický. 

O: Už jste byl někdy rozpačitý z rozhodnutí komisařů?
PS: Ano. Pravidla tlačíme na limit a po jednom závodě několik let zpět Charlie Whiting, technický delegát FIA, prohlásil, že klapky našeho zadního křídla jsou flexibilnější, než by být měly. Bylo to před zátěžovými testy a zkouškami odchylek, takže jsem to zpochybnil.

Nicméně, vzhledem k tomu, že se jednalo o mokrý závod, tak zde byla jasná známka na špinavém podkladu, která ukazovala, kdy se klapka odklonila. Zajistil jsem, abychom na další závod přijeli se hodně zpevněnou klapkou!

Vytisknout

Diskuze: Symonds: Přejímky a kontroly vozů o závodních víkendech F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 18.12.2014 10:17 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Další rošády u Ferrari: Odcházejí Fry, Tombazis a Hamašima, přichází silný…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud