Renault o velkém pokroku v F1: Vozy jsou letos o 2 sekundy na kolo rychlejší

Petr Hlawiczka, 17. září 2014, 15:40 Google+

Společnost Renault Sport F1 přinesla několik zajímavých faktů týkajících se letošních pohonných jednotek. Na čem zakládá své tvrzení, že jsou letošní vozy o 2 sekundy na kolo rychlejší v roce 2013?

Počet komentářů:  64 komentářů (Poslední 23.09. 19:11) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Loni jsme se rozloučili s 2,4litrovými atmosférickými V8 a letos si zvykáme na 1,6l přeplňované hybridní pohonné V6 jednotky s dvěma systémy pro rekuperaci energie: s MGU-K fungujícím při brzdění a s MGU-H, který sbírá energii z výfuků.

Poslední závod na Monze poskytl dobrou příležitost pro srovnání pokroku - vozy do něj nastoupily s aerodynamickými balíky pro nízký přítlak. Nezpochybnitelným faktem je, že letošní pohonné jednotky jsou mnohem efektivnější a zároveň také výkonnější. Podívejme se na některá fakta.

1. Dvousekundové zrychlení během jednoho roku
Loňské vozy dosahovaly s V8 motory výkonu kolem 800 koní (tj. 590 kW bez dodatečných 60 kW, které poskytoval KERS). V Monze dosahovaly rychlosti přes 340 km/h a vítěz kvalifikace Sebastian Vettel zajel kolo za 1:23,755 min.

Letošní nejrychlejší čas v Q3 činil 1:24,109 min. Toho dosáhl Lewis Hamilton s vozem o 50 kg těžším, což představuje 1,8 sekundy navíc, a na tvrdších pneumatikách (další 0,35 s). Pokud o tyto faktory upravíme jeho čas, dojdeme k závěru, že za 12 měsíců došlo v F1 ke zrychlení o 2 sekundy.

2. Snížení spotřeby na 1,9kg/kolo
Letošní pravidla přišla s další revolucí: snížení množství paliva na závod o 35 % (tj. 100 kg místo loňských 150 kg). To umožnila vysoká úroveň "hybridnosti" V6 motorů: 20 % výkonu nyní dělá elektřina díky energii získané při brzdění a z výfuků. Průměrná spotřeba v Monze proto klesla z loňských 2,5 kg/kolo na 1,9kg/kolo letos. Upravený čas je se stejnou hmotností navíc rychlejší.

renault
Letošní monoposty jsou podstatně efektivnější než loni, zároveň podle Renaultu
došlo i k jejich zrychlení (foto: Renault Sport F1)

3. Distribuce zdrojů energie vozu F1
V sezóně 2013 pocházela většina energie ze 160 kg paliva spotřebovaného vozem. Výkon tvořila fosilní energie a na kola se z ní dostalo 30 %, zatímco zbytek se rozptýlil do vzduchu. Jediná jednotka KERSu zajišťovala omezený podíl elektrické energie.

Po letošním omezení množství paliva na 100 kg podíl elektrické energie významně vzrostl. Na kola se dostává větší množství, což hodně zlepšuje celkovou energetickou efektivitu. Elektrická energie je nyní mnohem důležitější (4 MJ) než minulý rok. Pochází ze dvou zmíněných zdrojů: z brzd a z výfuků.

4. Vyšší energetická efektivita
V roce 2013 dosahovala efektivita vozu F1 30 %, letos vzrostla na 40 %. To je možné díky snížení objemu motoru s vnitřním spalováním (a množství tření), zavedením turbokompresoru a snížením otáček (z 18 tis. na 13 tis. za min).

Efektivita vozu vybaveného motorem s vnitřním spalováním nemůže překročit 50 %. Pouze plně elektrické motory mohou dosahovat mnohem vyšší efektivity. K tomu je ale zapotřebí 25 tun baterií.

Další statistická fakta
- 30% snížení množství paliva mezi roky 2013 a 2014
- 10 bodů: zvýšení efektivity vozů F1 mezi roky 2013 a 2014
- v kvalifikaci poskytuje 25kg baterie 10 % energie navíc, což odpovídá 200 gramům paliva
- při předjíždění v závodě dosáhl Daniel Ricciardo s Red Bullem poháněným Renaultem 362,1 km/h, čímž překročil loňskou maximální rychlost o působivých 20 km/h.

Vytisknout

Diskuze: Renault o velkém pokroku v F1: Vozy jsou letos o 2 sekundy na kolo rychlejší

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 64, poslední 23.09.2014 19:11 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 64 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Williamsová: Skvělí jezdci přitahují sponzory

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  3. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud