Mercedes o přenosu technologií a synergii mezi F1 a vývojem silničních vozů + FOTO

Petr Hlawiczka, 14. července 2014, 00:00 Google+

Mercedes hovoří o přenosu technologií z F1 do oblasti silničních vozů, o synergických efektech vznikajících při vývoji závodních i běžných aut pod jednou střechou a o tom, jak funguje vzájemná spolupráce a vývoj v rámci celého koncernu Daimler.

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 16.07. 08:59) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

"Často jsme dotazování, jestli vlastně dochází k nějakému přenosu technologií mezi stavbou závodních a silničních vozů. Hlasitá odpověď zní: 'Ano.' Jde ale o propracovanější proces než nasazování dílů z jednoho vozu na druhý," uvádí Paddy Lowe, výkonný technický ředitel závodního týmu Mercedes AMG Petronas.

"Máme příklady přímého přenosu: například Nanoslide technologie používaná k nanášení vrstvy na povrchy otvoru válce [tekutý materiál se nastřikuje na stěnu válce proudem plynu, tím na něj navrství ultra-jemný nano-krystalický povrch, pozn. PH]. A pak dochází také k nepřímému přenosu, kdy F1 slouží jako výzkumná laboratoř pro vývoj nových řešení a odhalování světu, co je možné," pokračuje Lowe.

"Technologie jako přímé vstřikování paliva si našly cestu do sériové výroby díky Stříbrným šípům v padesátých letech minulého století," přitakává Thomas Weber, člen správní rady Daimleru, jenž je zodpovědný za výzkum a vývoj vozů Mercedesu.

"Dnes čelí F1 výzvám a složitostem podobným těm, kterým čelíme my při navrhování a vývoji pokročilých silničních vozů, jako je S 500 Plug-in Hybrid. Jde o přenesení efektivity do vyšší výkonnosti," říká Weber.

mercedes f1 silniční vůz
Mercedes využívá synergické efekty plynoucí ze vzájemné spolupráce
závodní a silniční divize (foto: Daimler AG)

Dominance díky KERSu, který Mercedes nasazuje do silničních vozů
Mezi klíčové faktory letošní dominance Mercedesu v F1 patří ERS. Německá automobilka se dlouho a intenzívně věnovala vývoji KERSu, který byl zaveden v sezóně 2009. Nyní z něj těží nejen monopost W05 Hybrid, ale i její silniční vozidla - například AMG SLS Electric Drive.

První verze KERSu v roce 2007 vážila 107 kg a dosahovala efektivity 39 %, což se do roku 2009 zlepšilo na 25,3 kg a 70% účinnost. V roce 2012 již systém pro rekuperaci kinetické energie vážil méně než 24 kg a dosahoval účinnosti 80 %.

F1 letos přešla z 2,4l atmosférických V8 motorů na 1,6l V6 turba s přímým vstřikováním paliva a podstatně výkonnějším a pokročilejším systémem pro rekuperaci energie. Silniční i závodní divize jsou u Mercedesu v neustálém kontaktu ve snaze dále zvýšit výkonnost svých systémů.

Obě divize těží ze sdílených poznatků týkajících se elektrických motorů, baterií a řídicích systémů. Letošní monopost W05 Hybrid je o 35% efektivnější než loňský F1 W04. Zlepšení díky vývoji pro Formuli 1 dosahují i silniční vozy - například zmiňovaný S 500 Plug-in Hybrid nabízí 325 kW výkonu a 650 Nm krouticího momentu, na 100 zrychlí za 5,2 s a pouze na elektrickou energii ujede 33 km.

Sdílení dat v oblasti simulací, aerodynamického vývoje a konstrukce motorů
Mercedes se chlubí jeho "excelentní efektivitou v reálném světě," mezi klíčové prvky řadí bi-turbo V6 a "vysoce sofistikované hybridní pohonné ústrojí." Pro další verzi silničního vozidla chystá bezdrátové dobíjení baterií, které bude brzy testovat - bez kabeláže dokáže přenášet 3,6 kW při účinnosti 90 %. Tuto bezdrátovou technologii dobíjení vysokonapěťových baterií vyvíjí společně s BMW.

f1 silniční mercedes
V F1 dominantní Mercedes těží z rozsáhlých zkušeností celé automobilky (foto: Daimler AG)

Silniční a závodní divize spolupracují také v oblasti simulací: modelování pneumatik, výkonnostních kompromisů, určování výkonnosti systémů ve voze a porozumění výkonnostním faktorům. Simulační nástroje jsou neocenitelným pomocníkem při výrobě: tým za 4 měsíce úspěšně vyrobil přes 5 000 dílů a zhotovil téměř 15 000 výkresů. Dochází také k výměně informací v oblasti CFD a aerodynamického testování.

Mezi Brixworthem a Stuttgartem se přenášejí technologie důležité pro stavbu motorů: přeplňování, tribologie (maziva i povrchy) a odlehčených konstrukcí.

"V každém kroku na cestě k úspěchu byly znalosti a zdroje našich kolegů v Daimleru klíčové pro technologické změnu požadovanou před rokem 2014. Mercedes-Benz ve Stuttgartu i ve Spojeném království jdou po cestě za úspěchem společně, otevírají a využívají nové technologické cesty.

Ty jsou dnes důležitější než kdykoliv dříve, protože kvůli pravidlům pro F1 v roce 2014 byla naše mise a mise kolegů pro silniční vozidla společná. Byli jsme vedení rovnicí, která se týká závodění i silnice: "efektivita = výkonnost," objasňuje Lowe.

"V F1 a oblasti designu silničních vozů je klíčové navrhovat kompletní pohonné systémy jako celek a pokročilý design a simulační nástroje jsou absolutně nezbytné pro sestavení integrovaného high-tech balíku," pokračuje Joachim Schommers, šéf motorového centra Mercedesu.

 

Fotografie najdete pod článkem.

Vytisknout

Diskuze: Mercedes o přenosu technologií a synergii mezi F1 a vývojem silničních vozů + FOTO

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 16.07.2014 08:59 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Martini

Smlouva Williamsu s Martini má nižší hodnotu než menší sponzorské smlouvy…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud