Zuřivý vývoj paliv: Ferrari v Číně na rovinkách o 7 km/h rychlejší, rozdíly až 30 koní?

Petr Hlawiczka, 20. května 2014, 06:40 Google+

Usilovný vývoj probíhá nejen v oblasti pohonných jednotek a aerodynamiky nových vozů, ale také v oblasti paliva. Týmy v posledních závodech díky němu dosáhly významných pokroků.

Počet komentářů:  54 komentářů (Poslední 24.05. 10:17) Napište svůj názor
Massa, Felipe

Massa, Felipe | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Prvotní zkušenosti s novými 1,6litrovými turbomotory ukazují, že kvalita paliva, které pomáhá dosáhnout vyšší efektivity, je klíčová v pomoci dosahovat výkonnostní pokroky. Týmy se navzájem sledují prostřednictvím GPS analýzy vozů. A jaké jsou jejich závěry?

Významné výkonnostní zisky díky palivu
Technický ředitel Red Bull Adrian Newey například dříve letos uvedl: "Rozhodně dle svých vlastních GPS analýz vidíme, že mezi našimi soupeři jsou ve výkonu významné rozdíly, dokonce i tehdy, když používají stejný motor."

Podle Autosportu rozdíly v palivu mohou vést k odchylce až o 30 koní. Sebastian Vettel v Barceloně například uvedl, že Ferrari Fernanda Alonsa díky novému benzínu Shell na rovinkách v Číně získalo až 7 km/h. Takové pokroky byly v minulosti sotva kdy pozorovatelné, Scuderia letos přitom předvedla již tři takové kroky.

Zástupce Shellu Guy Lovett připouští, že oblast paliva prochází úspěšným vývojem: "Momentálně pozorujeme větší pokroky, než jsme viděli v minulosti u V8. Jsme na vzestupné křivce vývojového cyklu."

A šéf Red Bullu Christian Horner hodnotí: "Palivo je rozhodně klíčovou oblastí vývoje a něčím, na čem velmi tvrdě pracují všichni dodavatelé paliva. Jde pro ně o příležitost učinit rozdíl."

alonso
Fernando Alonso s barely paliva Shell (foto: Scuderia Ferrari)

Za vyšší efektivitou s upraveným palivem a MGU-H
K vyšší výkonnosti i celkové efektivitě letos přispívá nové zařízení: MGU-H, což je motorgenerátor, který dokáže získávat energii z výfukových plynů.

Rob White z Renaultu vysvětluje: "Zlepšení spotřeby paliva může mít velký přímý vliv na konečnou rychlost na rovinkách. Nechci to zbytečně přehánět, ale když získáte dostatek paliva, které můžete trochu utratit na tvorbu elektřiny, otevírá to dveře využití energie.

"I díky malé změně ve spotřebě paliva tak může docházet možná k velkému rozdílu v rychlostech na konci rovinek a ke znatelnému rozdílu v časech na kolo," tvrdí White, jehož pohonné jednotky na ty z Brixworthu stále ztrácejí.

Mercedesu k dominanci pomáhá úzká spolupráce se společností Petronas
Partner Renaultu - společnost Total - do Barcelony přivezla také nové palivo, které Red Bullu pomohlo k pokroku. Na dominantní Mercedes to ale stále nestačí. Do Monaka veze další vylepšení svého benzínu, který by měl poskytnout přibližně o 10 koní více, což je významný nárůst.

Benzín je jedním z faktorů, které přispívají k náskoku německého týmu, jenž své motory dodává třem dalším týmům (Force India, McLaren a Williams).

petronas
Ne nadarmo se na bočnicích reklamou na Petronas chlubí Mercedes (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Úzce totiž na vývoji a jemném dolaďování paliva spolupracuje s malajskou společností Petronas. Toto palivo používají také Williams a Force India, zatímco McLaren zůstal u ExxonMobil.

Provozní ředitel Petronasu Eric Holthussen k tomu říká: "Palivo bylo vždy v prostředí F1 důležité, ale nyní můžete z minulosti sotva něco přenést, protože tyto motory mají tak odlišný druh paliva ve srovnání s tím, co dříve. Za 20 let svého působení v tomto odvětví si nevzpomínám, že by někdy bylo palivo designovým prvkem koncepce motoru."

Vytisknout

Diskuze: Zuřivý vývoj paliv: Ferrari v Číně na rovinkách o 7 km/h rychlejší, rozdíly až 30 koní?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 54, poslední 24.05.2014 10:17 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 54 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

McLaren se zvláštním balíkem pro Monako, spoléhá více než jen na štěstí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud