Kolik se toho může před svým vstupem do F1 naučit Honda díky McLarenu?

Petr Hlawiczka, 6. května 2014, 06:30 Google+

Příští rok ve Formuli 1 přibude další výrobce motorů - japonská Honda, která bude ve své premiérové sezóně pohánět McLareny. Kolik se toho může již letos naučit a v čem spočívá její nevýhoda?

Počet komentářů:  23 komentářů (Poslední 07.05. 12:09) Napište svůj názor
Button, Jenson

Button, Jenson | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

McLaren v sezóně 2014 používá pohonné jednotky Mercedesu, který si poradil s přechodem na 1,6litrová V6 turba s výkonným systémem ERS nejlépe ze všech výrobců. Kolik cenných informací může Honda díky stáji z Wokingu získat?

Její inženýři nemusí začínat s čistým listem papíru, jako v předchozích letech Ferrari, Mercedes a Renault. Mají přímý přístup k datům McLarenu a mohou se poučit s dětských problémů, které týmy zažívaly na počátku letošní sezóny. A ani po 4 závodech stále nemají vše vyřešeno - oblasti softwaru a ovladatelnosti stále nabízejí velký prostor pro zlepšení.

Výrobci pohonných jednotek přes homologaci a zmražení vývoje stále dosahují velkého pokroku. V rámci vylepšování spolehlivosti například zesílili hřídel MGU-K, protože inženýři zpočátku podcenili zátěž v této oblasti a museli omezit výkon.

Těží Honda z dat Mercedesu? Boullier: "Ne," Wolff: "Ano"
Vývoj v této oblasti bedlivě nesledují pouze v Brixworthu, Viry-Chatillon či v Maranellu, ale také inženýři v Japonsku, kteří se brzy přestěhují do nové továrny v Milton Keynes. Nejen fanoušci, ale i experti jsou zvědaví, zda nově příchozí výrobce bude v roce 2015 čelit podobným problémům nebo zda bude těžit ze zkušeností konkurence.

Jak rychle probíhá výměna informací mezi Wokingem a Tokiem, o tom se zástupci týmů nebaví. Kolik dat již britský závodní tým Hondě zaslal, na to sportovní ředitel Eric Boullier jen suše odpověděl: "Vůbec nic!" Lehký úsměv však přitom nedokázal zadržet.

honda
McLaren letos opustí Mercedes, jeho vozy bude od příští sezóny pohánět Honda
(foto: McLaren Mercedes)

Sportovní výkonný ředitel Mercedesu Toto Wolff má ale jasno - Honda se letos může leccos naučit. V Brixworthu vnímají končící partnerství s McLarenem se smíšenými pocity. Za zavřenými dveřmi se všemožně snaží zabránit přenosu tajemství souvisejících s jejich pohonnou jednotkou PU106A Hybrid do Japonska.

"Co nejméně informací, kolik je to jen možné, a jen tolik, kolik to je nutné," tak by se dalo shrnout motto letošní spolupráce McLarenu s Mercedesem, který všem zákazníkům musí dodávat stejné specifikace svých pohonných jednotek.

Do Wokingu ale putovaly informace o nových motorech a zlepšeních jako poslednímu ze tří zákazníků. Při prvním testu v Jerezu Mercedes přišel s novinkou - unikátními výfuky, které jsou bez zakroucení hned svedeny do jednoho kmene. McLaren na to nebyl připravený a dlouho mu trvalo, než přišel s mnohem těsnějším krytem motoru - do té doby by se mezi něj a pohonnou jednotku pohodlně vešel kufřík - což je prostor ve stísněných bočnicích vozu F1 nevídaný.

Tvrzení Boulliera Wolff nevěří: "Jsem přesvědčený o tom, že se McLaren učí a že v rámci toho, co je možné, si s Hondou vyměňuje informace." Ví, že McLarenu sotva zabrání, aby Hondě nemohl pomáhat s přípravou nového hybridního motoru.

"Samozřejmě, že můžete vidět všechna data. Vidíte, jak se vyvíjí krouticí moment, jaké maximální dosahujete, jak se rozvíjí ovladatelnost motoru. Kdy a jak funguje který systém? Co potřebujete v oblasti chlazení, hydrauliky a elektroniky? Všechny tyto věci přirozeně předávají dále. A to je pořádná pomoc," tvrdí sportovní ředitel Mercedesu.

mercedes
Mercedes se letos snaží McLarenu předávat co nejméně informací o svých pohonných jednotkách, aby zabránil přenosu svého know-how k Hondě (foto: Mercedes AMG F1 Team)

Proč je Honda i přes získávaná data v nevýhodě
Kopírování v F1 má však své hranice, jak poznal McLaren při špionážním skandálu v roce 2007 poté, co získal data z Ferrari. FIA mu po prošetření udělila pokutu ve výši 100 milionů dolarů. Wolff proto doufá, že jejich dlouholetý zákazník bude dodržovat dohody.

"Máme naprosto jasnou dohodu, co mohou předávat dále a co ne. Jsem však přesvědčený o tom, že ctí partnerství a důvěrné záležitosti, které nyní jako zákazníci požívají," pokračuje Wolff.

Navíc se současní výrobci podle něj díky závodění budou těšit větších výhod než japonský výrobce, který letos může pouze testovat na stolici: "Honda je v přirozené nevýhodě, protože do sportu vstoupí poté, co všichni ostatní už budou rok jezdit. Kvůli tomu to je proto celkově vyrovnané."

Pokud jde o současnou sezónu a boj mezi 3 dodavateli pohonných jednotek, obává se Wolff o neustálé stahování jejich náskoku: "Koncepty jsou velmi odlišné. Ale ostatní nás budou určitě dohánět, protože toho u nás mohou hodně vidět. Mají data o tom, jak provozujeme my náš motor a jak jsou na tom oni se svým. Příští rok proto bude pole automaticky vyrovnanější."

Vytisknout

Diskuze: Kolik se toho může před svým vstupem do F1 naučit Honda díky McLarenu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 23, poslední 07.05.2014 12:09 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 23 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Rosberg: Za sucha jsem lepší než Hamilton, vítězství v kvalifikaci bude klíčové

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud