Symonds o drahých opravách: Jak určit poškození vozu F1 a co lze zvládnout mimo továrnu?

Petr Hlawiczka, 15. dubna 2014, 00:00 Google+

Technický ředitel Williamsu Pat Symonds pro F1 Racing popisuje, jak postupuje tým F1, když dojde k havárii či poškození vozu. Co všechno je schopen opravit na dráze a nakolik například vyjde výměna nosu?

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 15.04. 09:57) Napište svůj názor
Caterham

Caterham | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

Největší obavou v F1 musí být poškození vozů, když se nedostává náhradních dílů. Co se děje, když je auto poškozeno při nehodě?
Pat Symonds: První věcí je určit, jak k ní došlo. Šlo jednoduše o případ, kdy se jezdce příliš snažil a ztratil kontrolu nad vozem nebo byla způsobena vadným dílem či systémem vozu?

Kvůli těmto pochybnostem k tomu ihned přistupujeme jako ke kriminálnímu vyšetřování a provádíme forenzní studii dat a důkazů, které máme dostupné. Bude to zahrnovat i dotazování se pilota, co se přihodilo, ale také pečlivý průzkum zaznamenaných dat, abychom pochopili sled událostí, které vedly ke ztrátě kontroly.

Co můžete udělat, když jste vzdáleni spoustu kilometrů od továrny a přijdete na to, že selhal nějaký díl?
PS: Pravidlem číslo zkrátka je, že nenasadíte jen náhradní díl a nepokračujete. Musíte selhání porozumět a přizpůsobit podle toho rámec provozních činností. Často to znamená, že vůz nemůžete používat, když probíhá vyšetřování.

Pokud se díl zlomil, bude pečlivě prozkoumán, zda se neobjevila vada materiálu či nedošlo k výrobní chybě. Pokud ani jedno z toho není nalezeno, pak je třeba přehodnotit konstrukci a přijmout určitá opatření - například snížit zátěž dílu.

black-box
"Černé skříňky" uvnitř vozu s vysokou přesností zaznamenávají data o jízdě
(foto: Sauber Motorsport AG)

Musí to být těžké určit příčinu selhání v poli bez sofistikovaných zařízení, která máte v továrně.
PS: To ano, jsme ale s továrnou neustále v kontaktu a můžeme si například vyměnit detailní fotografie poškozených povrchů, k nimž se mohou vyjádřit experti. Zkoumáme také gigabyty dat, která byla zaznamenána. Hledáme abnormality či přetížení, která by mohla způsobit problém.

Pokud jsme na testech, tak auto samozřejmě zastavíme, když k tomu dojde. Pokud jde o trénink během závodního víkendu, čelíme těžkému rozhodnutí, zda může či nemůže existovat dostatečné riziko na to, abychom zastavili i druhé auto, když se něco takového přihodí, dokud nenalezneme příčinu problému.

Někdy může být velkou pomocí prozkoumání druhého vozu, jelikož se chyba může vyskytovat i u něj, ale zatím se neprojevila jako katastrofální.

Dokážete opravit většinu typů poškození, které se na voze mohou objevit?
PS: Stručná odpověď zní: ne. Obecně když jsme na trati, tak nahradíme poškozený díl novým, obzvlášť když v důsledku jednoduché nehody či selhání jiného prvku došlo k souběžnému poškození.

V předsezónních testech často nemáme ten luxus v podobě hojnosti náhradních dílů. Musíme využít naší vynalézavosti, abychom provedli na dráze opravu, do které bychom se jinak pustili pouze s pomocí sofistikovaných výrobních strojů, které máme v továrně.

V našich testovacích kamionech máme menší manuální soustruh a frézu, které dokáže zkušený mechanik využít pro výrobu jednoduchých dílů. A naši technici pro kompozity dokáží provést ohromující opravy dílů z uhlíkových vláken pomocí jednoduchých polních technik.

Potřebuje-li opravu nějaký strukturální díl, pak jde o odlišnou záležitost. Pokud ho nemáme na dráze, pak voláme do továrny a někdo ho doručí v dalším letu. Nejde nebytně o nejjednodušší záležitost - záleží na tom, kde se nacházíte.

ers
Varovné světlo vysokonapěťového systému pro rekuperaci energie (foto: McLaren Mercedes)

Všimnete si někdy selhání, když je auto na dráze, a pokud ano, můžete dostat jezdce zpět do boxů, aniž by došlo k velkému poškození?
PS: Ano, telemetrie v reálném čase neustále přenáší data do boxů, což občas inženýrům, kteří ji monitorují, umožní si něčeho všimnout, a spojit se s jezdcem, aby ho varovali před selháním a poradili mu vhodný postup.

Jednoduchým příkladem toho může být odhalení defektu v zadní pneumatice díky monitorovacímu systému tlaku pneumatik. Ihned se spojí s jezdcem, varují ho kvůli tomu, k čemu došlo, aby mohl zpomalit. Pak mu v tomto případě poradí, jaké nastavení použít k uzamknutí diferenciálu, aby se ujistili, že bude poháněno kolo, které je v pořádku, a aby mohl omezit otevírání škrticí klapky. Pak se může bezpečně "dobelhat domů," aniž by způsobil další poškození.

Máte "černé skříňky" jako letadla a pomáhají vám zjistit poškození?
PS: Vlastně máme několik "černých skříněk." Jedna byla vyvinuta specificky pro záznam dat při nehodě, ačkoliv je dnes využívána pro jiné účely. Kromě velmi přesných záznamů zrychlení a pohybů ve vysoké rychlosti tato skříňka také aktivuje to, co známe jako "lékařské varovné světlo."

Při nehodě skříňka určuje závažnost incidentu a může při překročení určitých limitů automaticky rozsvítit světlo na šasi. V takovém případě se musí jezdec podrobit lékařskému ošetření, i když si nemyslí, že by byl zraněn. Nakonec nedochází pouze k poškození auta.

medical-warning-light
Lékařské výstražné světlo na horní straně vozu (foto: McLaren Mercedes)

Letos také vídáváme světla v horní části ochranného oblouku nad hlavou jezdce. Souvisejí s poškozením?
PS: Určitým způsobem ano. Tato světla monitorují stav izolace vysokonapěťového systému, který je součástí nových hybridních pohonných jednotek. Svítí, když se vůz pohybuje rychlostí nižší než 40 km/h.

Zelená znamená, že je systém bezpečný a vypnutý, žlutá označuje zapnutý systém bez chyb a červená, že je systém poškozený a mohl by představovat hrozbu pro kohokoliv, kdo se dotkne auta.

Předpokládám, že jakákoliv oprava či výměna dílu je u vozu F1 velmi drahá.
PS: To rozhodně. Na voze F1 neexistují levné díly a otravné poškození nosu z incidentů z prvního kole vám nezničí pouze odpoledne, ale také vás může přijít na 35 tisíc liber (1,16 mil Kč).

 

Tip: Průvodce bezpečnostními prvky kokpitu F1 najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Symonds o drahých opravách: Jak určit poškození vozu F1 a co lze zvládnout mimo továrnu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 15.04.2014 09:57 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes

Mercedes opustí po sezóně technický ředitel Bob Bell, zamíří ke konkurenci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud