Bližší pohled na McLaren MP4-28 + technické specifikace

Petr Hlawiczka, 5. února 2013, 00:00 Google+

McLaren ve čtvrtek předsdtavil nové auto MP4-28. Nevěnoval se pouze drobnému vylepšování detailů, ale odvážil se k provedení několika větších změn. Blíže se na ně podíváme včetně jeho obecných technických specifikací.

Počet komentářů:  11 komentářů (Poslední 14.02. 14:53) Napište svůj názor
mclaren mp4-28

mclaren mp4-28 | foto: McLaren

Sdílejte článek

Předním a zadním křídlem se stejně jako u ostatních soupeřů kvůli jejich stáří nemá cenu zabývat. McLaren na prezentovaný MP4-28 nasadil svou předposlední verzi, s níž závodil naposledy v Abú Zabí. Tyto prvky budou vyvíjeny v průběhu sezóny.

První obrovskou změnou vpředu je nos a zavěšení typu pull-rod, které v tomto místě loni nasadilo pouze Ferrari. Tým zvýšil nos na maximální povolenou výšku (625 mm) a ošklivý přechod mezi ním a šasi překryl panelem cudnosti, což zvedlo těžiště.

mp4-28 nos animace
Animace: jak se zvedl nos oproti loňskému vozu

Podle sportovního ředitele Sama Michaela to pro ně "nepředstavoval žádnou potíž. Hrb na nose není z hlediska aerodynamiky ideální, ale přínosy a ztráty jsou velmi malé." Nosníky předního křídla jsou protaženy dozadu.

pull-rod
Pohled na přední křídlo a část zavěšení

Díky uspořádání pull-rodu opět kleslo, samotná vzpěra funguje v souladu s novým předním křídlem (bude představeno později), lépe usměrňuje vzduch směrem ke spodní části vozu a pomáhá zefektivnit práci difuzoru. Pomáhá snížit těžiště a navíc otevírá rozsáhlejší možnosti pro vývoj v průběhu roku.

"Aerodynamický zisk je dostatečný na to, aby převýšil kinematické a strukturální potíže, které rozvržení s pull-rodem vytváří. U pull-rodu pomáhají tlumiče a torzní tyče, které jsou umístěny ve spodní části šasi, snížit těžiště," vysvětloval po prezentaci Michael.

S pull-rodem souvisí i nasazení nových brzdových kanálků, které vypadají o něco jednodušeji (bez přídavných křidélek). V místě uchycení k těhlici se objevily zajímavé výřezy sloužící zřejmě k nastavování pro chlazení či ohřev kol.

Loni tým používal nastavitelné otvory v brzdových bubnech, letos od nich McLaren upustil: "Nemáme ten koncept návrhu na tomto voze, ale dosahujeme toho odlišným způsobem. Využíváme to, na co jsme přišli při výzkumu," prozradil Michael.

brzdove kanalky mp4-28
Nové brzdové kanálky, deflektory pod nosem zatím chybí, kamery umístěné na vnitřní straně nosníků předního křídla

Pod nosem podobně jako u Lotusu chybí deflektory, očekávám, že se v testech objeví - jedná se o významný prvek z pohledu aerodynamiky a u jeho předchůdce MP4-27 nechyběly.

Bočnice se změnil: vedou podél celé podlahy a vzadu jsou podseknuté a dobře tvarované. McLaren se snaží vytvořit silný vír po stranách podlahy, aby ji utěsnil a difuzor mohl podávat maximální výkon za všech podmínek. Nárazová struktura je umístěna více vpředu podobně jako u loňského Lotusu, vstupní otvory jsou pečlivě tvarovány, na vnější straně protaženy dozadu.

bocnice mp4-28
Propracované tvarování vstupních otvorů v bočnicích, boční nárazová struktura
posunuta více dopředu

Bočnicové panely jsou velmi jednoduché, bez propojení s horní části jako minulý rok, což se brzy změní. Horní ochranný oblouk se při pohledu zvenčí jeví jako stejný - je však vyroben z jednoho kusu hliníku a o 5 % lehčí než minulý rok. V této oblasti je to důležité, protože se jedná o nejvyšší bod monopostu.

horni ochranny oblouk mp4-28
Horní ochranný oblouk

Coanda výfuky jsou podobné loňskému řešení, oblast kolem nich včetně podlahy je však falešná, nasazená pouze pro účely prezentace. Bude zajímavé sledovat, s čím v této části McLaren během testů přijde. Spliter vpředu je starý, podlaha vzadu je jednoduchá bez tvarování, lemů či výřezů před zadními koly.

zadni zaveseni mp4-28
Čistota zadního zavěšení a falšená kapotáž

Prostor kolem zadního zavěšení byl vyčištěn: spodní rameno zavěšení, hnací poloosa a spojovací tyč řízení je nyní zapouzdřena do aerodynamicky tvarovaného prvku, s čímž přišel loni Red Bull. Stejně jako minulý rok zde MP4-28 staví na pull-rodu. Horní ramena jsou aerodynamicky tvarovaný, směrem ke kolu se zplošťují.

McLaren věnoval hodně úsilí vyčištění zádi a návrhu nové převodovkové skříně, uvolnil tak proudění kolem spodní části zadního křídla. Difuzor pro prezentaci byl úplně jednoduchý, bez vertikálních prvků vytvářejících kanály pro proudění vzduchu s různou energií.

difuzor mp4-28
Jednoduchý difuzor bez vertikálních prvků pro účely prezentace

McLaren zatím představil nejvíce změn mezi loňským a letošním vozem, spousta práce probíhala v aerodynamickém tunelu Toyoty Motorsport v Kolíně nad Rýnem, kde pracovalo také Ferrari. Ač je velmi pokročilý, britský tým se zřejmě rozhodl postavit si nový tunel. Další generace aerodynamických tunelů je o řád výše než ten, který se nachází v Kolíně.

 

Srovnání s loňským vozem

mp4-28 srovnani
Srovnání s MP4-27 zboku (pro zvětšení klikněte na snímky)

mp4-28 mp4-27
Pohled na oba vozy shora

 

Technické specifikace MP4-28

Monokok: kompozitní z uhlíkových vláken zahrnující přední a boční nárazové struktury a
        ochrannou buňku
Přední zavěšení: vnitřní torzní pružiny/tlumiče řízené pull-rodem, lomená páka s dvojitým
        uspořádáním závěsů
Zadní zavěšení: vnitřní torzní pružiny/tlumiče řízené pull-rodem, lomená páka s dvojitým
        uspořádáním závěsů
Přední zavěšení: vnitřní torzní pružiny/tlumiče řízené pull-rodem, lomená páka s dvojitým
        uspořádáním závěsů
Karoserie: kompozitní z uhlíkových vláken včetně krytu motoru, bočnic, podlahy, nosu, předního a
        zadního křídla. Pilotem ovládaný systém pro snížení přítlaku

Lubrikanty a kapaliny:
        Mobilith SHC 1500 Grease (mazací tuk) - maže čtyři tripod spoje na hnacích hřídelích,
            přičemž odolává vysokým teplotám vytvářenými brzdovým a výfukovým systémem
        Mobilith SHC 220 Grease (mazací tuk) - minimalizuje valivý odpor v keramických ložiscích kol
            pro maximalizaci rychlosti
        Mobil SHC Hydraulic Oil (hydraulický olej) - tato kapalina provozována při tlaku 200 barů a
            teplotě 100 °C řídí řazení, škrticí klapky a obsluhuje DRS a řídicí systémy

Pneumatiky: Pirelli P Zero
Rádio: Kenwood
Kola: Enkei
Brzdové třmeny a válce: Akebono
Řízení: McLaren, s posilovačem
Baterie: GS Yuasa Corporation
Nástroje: McLaren Electronic Systems
Nástřik: AkzoNobel Car Refinishes s využitím produktu Sikkens

zad mp4-28
Zadní část ukrývající atmosférický 2,4l osmiválec Mercedesu

Motor
Typ: Mercedes-Benz FO108F
Objem: 2,4 l
Počet válců: 8
Max. otáčky: 18 000/min
Úhel sevření válců: 90°
Vrtání pístů: 98 mm
Počet ventilů: 32
Palivo: bezolovnatý ExxonMobil High Performace s biosložkou (5,75 %)
Zapalovací svíčky: NGK závodní svíčky specifikace F1
Váha: 95 kg (minimum stanovené FIA)
Mazivo: Mobil 1 pro dlouhou životnost motoru, ochranu a chlazení se zlepšenou spotřebou

KERS
Typ: Mercedes-Benz
Elektromotor: na motor napojený elektrický motorgenerátor
ESS: integrované buňky pro uchovávání energie a výkonová elektronika
Výkon: 60 kW

Převodovka
Převodovková skříň: McLarenem tvarovaná z kompozitů z uhlíkových vláken,
        integrovaná zadní nárazová struktura
Převodové stupně: sedm pro jízdu vpřed + jeden pro zpátečku
Volba rychlostí: bezprodlevová převodovka McLaren, ovládaná ručně
Spojka: uhlík/uhlík, ovládaná ručně
Maziva: Mobil 1 SHC Gear Oil (převodovkový olej) - poskytuje nižší ztráty při pohybu kapaliny, což
        zlepšuje efektivitu převodovky a dodává více síly zadním kolům

 

Další snímky z představení vozu najdete zde.
© Foto: McLaren Mercedes

Vytisknout

Diskuze: Bližší pohled na McLaren MP4-28 + technické specifikace

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 14.02.2013 14:53 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 11 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

toro rosso str8

Toro Rosso v předvečer testů ukazuje nový vůz STR8, cílem je nejhůře šesté…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud