Renault vysvětluje mapování krouticího momentu motoru

iM2, 31. července 2012, 12:38 Google+

Výkonný ředitel Renaultu Sport F1, Rob White, shrnuje mapování motoru a poslední vylepšení.

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 03.08. 09:06) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault ČR

Sdílejte článek

Co to je mapa kroutícího momentu jezdce?
Mapa kroutícího momentu jezdce reprezentuje kroutící moment požadovaný jezdcem jako funkce rychlosti motoru v závislosti na pozici plynového pedálu.

Co to je mapa kroutícího momentu motoru?
Mapa kroutícího momentu motoru reprezentuje kroutící moment dodávaný motorem jako funkce rychlosti motoru v závislosti na pozici škrtící klapky. V SECU se mapa kroutícího momentu motoru používá k určení pozice škrtící klapky v závisloti na tom, jaký kroutící moment požaduje jezdec. 

Jsou nějaká pravidla omezující jak moc můžete kontrolovat kroutící moment motoru?
Ano, je na to pamatováno v článcích 5.5 a 5.6 technických regulí. Hlavní body jsou:

- Až na nějaké zvláštní výjimky musí být kroutící moment motoru kontrolován jezdcem. Tyto výjimky zahrnují: podřazování, omezovač rychlosti v boxech, funkce zabraňující zhasnutí motoru a konec boxového omezovače. Tento výčet není kompletní.

- Jezdec může kontrolovat kroutící moment motoru jen plynovým pedálem. 

- Při nulovém stlačení plynového pedálu (off throttle) musí být kroutící moment menší nebo roven nule, při plném stlačení plynového pedálu (full throttle) musí kroutící moment dosáhnout nebo přesáhnout maximum výkonu točivého momentu motoru v jeho aktuální specifikaci (článek 5.5.3)

- Jsou určité limity na křivku točivého momentu v závislosti na pozici pedálu a rychlosti motoru (za účelem ochránění charakteristiky motoru, která by mohla být pomůckou jezdce).

Respektování těchto restrikcí má zaručit, že kroutící moment musí jít proti poloze stlačení plynového pedálu a rychlosti motoru za účelem dodání požadované odpovědi pro jezdce a auto.

Mohou být mapy měněny závod od závodu?
Ano. Mapy jezdcova plynového pedálu mohou být měněny v závislosti na charakteristice okruhu. Například jezdci mohou chtít větší preciznost při počátečním stlačení plynového pedálu v Monaku. Něco podobného někteří jezdci vyžadují v mapách pro mokrou trať. 

Mapy kroutícího momentu motoru se také přizpůsobují v závislosti na výkonu motoru podle okolního počasí. Všechny motory budou produkovat větší výkon za chladného dne na Silverstone než v Interlagosu (nízký tlak) nebo v Malajsii (specifická vysoká vlhkost). Toto zajišťuje, že jezdci cítí stejnou odezvu při částečném zatížení bez ohledu na počasí. 

Mapa kroutícího momentu motoru se může také měnit v závislosti na výfucích nebo na přívodu vzduchu (pokud týmy představí nový design výfuků nebo nový air box). 

Tento týden vyšla od FIA nová technická směrnice požadující předložení referenční mapy z jednoho z prvních čtyř závodů roku 2012, od které se můžeme lišit pouze o +/- 2 %.


Rob White (foto: Lotus F1 Team)

Jaký byl problém s maximálním kroutícím momentem na Hockenheimu?
FIA se dotázala jak velký byl rozdíl v mapách v Silverstone a na Hockenheimu, kde byl maximální kroutící moment motoru ve středním rozsahu otáček (10 000 - 14 000 ot/min) nižší. 

Proč chcete generovat menší kroutící moment v oblasti středních otáček motoru?
Z důvodu schopnosti jezdce auto řídit (odezva motoru na požadovaný kroutící moment jezdcem), akcelerace (nižší kroutící moment = slabší akcelerace, pokud je přítlak limitován) a spotřebě paliva.

Celkově snížení kroutícího momentu je dosaženo pozdějším zážehem paliva v cyklu, což je ovlivněno mapou zážehu. Toto může zlepšit schopnost jezdce auto ovládat lehce po křivce kroutícího momentu, což může jezdci pomoci lépe pracovat s gumami. Není to něčím zakázaná pomoc jezdci nebo pokus napodobit chování zakázaných systémů (např. kontrola trakce). 

Snížením křivky maximálního kroutícího momentu se zvýši množství výfukových plynů produkovaných za nižšího kroutícího momentu velmi, velmi nepatrně, ale nezmění to množství vyprodukovaných výfukových plynů při plném plynu.

Navíc možnost používat motor ke generování výfukových plynů je extrémně limitována specifickými restrikcemi v mapování představených pro sezonu 2012 a také výkonovou výměnou zmíněnou výše.

Po dnešních dvou trénincích [na Hungaroringu], jaký vidíte rozdíl?
Ne nějak velký, ale pracovní zatížení inženýrů v boxech se zvýšilo, protože musí zajistit, že z motorů dostaneme stejnou úroveň výkonu.

Vytisknout

Diskuze: Renault vysvětluje mapování krouticího momentu motoru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 03.08.2012 09:06 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ecclestone, Bernie

Záchrana Nürburgringu? Ecclestone by jej mohl koupit.

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud