Jak volí týmy převodové poměry s DRS

Petr Hlawiczka, 17. října 2011, 06:40 Google+

Jak volí týmy převodové poměry s letošní novinkou - systémem pro snížení odporu na zadním křídle (DRS)?

Počet komentářů:  13 komentářů (Poslední 18.10. 14:02) Napište svůj názor
Honda

Honda | foto: Bjorn Arnils

Sdílejte článek

Závodní motor potřebuje pro maximální výkon točit co nejvyšší otáčky - ty jsou v F1 omezeny na 18 tis. za min. Nejvyšší, tedy sedmý převodový stupeň se obecně tedy volí tak, aby motor při maximální rychlosti monopostu točil maximální otáčky.

Problém ale nastává, když ona maximální rychlost není konstantní - po aktivaci zadního křídla (DRS) dochází k razantnímu snížení odporu a vůz může na rovinkách dosáhnout o 15 - 20 km/hod vyšší rychlosti, než s křídlem zavřeném stavu. Jenže v závodě je křídlo možné aktivovat pouze na jednom či dvou místech, a to ještě pouze tehdy, pokud jste těsně (do 1 sekundy) za vozem před vámi.

Pokud zvolíte převod u sedmého rychlostního stupně pro aktivované zadní křídlo, pak při jeho zavřeném stavu motor točí téměř o 1 000 ot. /min méně, poskytuje tedy o dost menší výkon. Šestý rychlostní stupeň je pak také delší (vyšší poměr) a vůz celkově při akceleraci znatelně ztrácí. Jak to tedy týmy řeší?

Obvykle sahají po kompromisu: nejvyšší převodový stupeň je o něco kratší (nižší poměr), než je pro maximální rychlost po otevření křídla na rovince. Za tohoto stavu akceptují, že vůz nějakou část DRS zóny pojede s omezenou rychlostí: monopost by sice byl schopen jet při daném odporu rychleji, ale více mu nepovolí omezovač otáček.

schumacher
Schumacher dal v Monze Hamiltonovi díky odlišně zvoleným převodovým poměrům pěkně zabrat
(foto: Mercedes GP)

Závěrem bych se krátce vrátil k situaci v Monze, kde se Hamilton nemohl dostat před Schumacherův Mercedes. Německý tým v nastavení zašel o krůček dále, když svůj nejvyšší rychlostní stupeň zvolili tak, aby byl jen těsně nad jejich maximální rychlostí bez aktivace DRS. Nejlepší výkon proto dosahovali tehdy, když nedocházelo k otevírání zadního křídla.

To sice omezilo Schumacherovu schopnost využívat DRS pro předjíždění (což k osmému místu na startu ani nepředpokládali), na druhou stranu mu to poskytlo tu nejlepší akceleraci na startu a ze zatáček, obzvlášť s vyšším množstvím paliva. Podobné nastavení zvolil také Red Bull v případě Sebastiana Vettela, McLaren by se tedy na rovinkách jen horko těžko dostával také přes Red Bull úřadujícího mistra světa.

Vytisknout

Diskuze: Jak volí týmy převodové poměry s DRS

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 13, poslední 18.10.2011 14:02 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 13 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Newey, Adrian

Newey: Úpravy pravidel pro příští rok představují velkou změnu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud