Tajemství elektroniky monopostu F1

Petr Hlawiczka, 4. října 2011, 06:40 Google+

Bývalý šéfkonstruktér Renaultu a současný konzultant Virginu v jedné osobě - Pat Symonds - odhalil pro časopis F1 Racing tajemství elektroniky monopostu Formule 1. O co se vlastně jedná a k čemu slouží?

Počet komentářů:  24 komentářů (Poslední 04.10. 20:30) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

Jak moc je vůz F1 závislý na elektronice?
Pat Symonds: Vůz F1 je na elektronice zcela závislý, ale využívá systémy, které jsou poněkud odlišné od těch v silničních vozech. Produkční vozy využívají sofistikovanou elektroniku k tomu, aby jízda byla snazší, pohodlnější a hlavně bezpečnější. Vozy F1 nesmí využívat elektroniku k tomu, aby pilotovi pomáhala, je nicméně navržená tak, aby bylo možné z balíku dostat maximum.

Jaké typy elektroniky obsahují vozy F1?
PS: Ve voze F1 existují dvě kategorie elektroniky. První z nich je monitorovací a ta druhá řídicí. V některých případech systémy patří do obou - například akcelerometr se využívá pro měření schopností vozu zatáčet, může však být využit i jako vstup pro diferenciál.

Systémy monitorující výkonnost mohou uložit gigabyty dat, stejně jako část z nich přenášet do boxů v reálném čase pomocí telemetrie. Tato data jsou pečlivě analyzována pro zjišťování stavu vozu a nalezení další výkonnosti.

Co vlastně řídí elektronická řídicí jednotka (ECU)?
PS: Všechny vozy Formule 1 využívají standardní ECU, která řídí jak motor, tak i šasi. Co se týče motoru, jsou krom systémů pro zapalování a vstřikování paliva elektronicky řízeny také škrticí klapky. V motoru existuje spousta dalších systému řízených ECU včetně systému pro přenos oleje z pomocné do hlavní olejové nádrže.

Na straně šasi je převodovka primárním systémem, který je řízen ECU. Převodovka Formule 1 musí být schopna měnit převody bez ztráty přenášeného výkonu. To vyžaduje extrémně precizní měření a řízení, stejně jako velmi výkonnou elektroniku. Současná ECU je schopna zpracovat 955 milionů instrukcí za sekundu (MIPS), ale u té, která bude představena v roce 2013, se to zvýší na 4 000 MIPS.

ecu
Standardizovanou ECU pro všechny týmy Formule 1 dodává McLaren
(ilustrační foto: McLaren Electronic Systems)

Kolik je na voze senzorů a co dělají?
PS: V šasi a motoru je přes 100 senzorů, které měří zrychlení, tlaky, síly, teploty, pozici a rychlost. Jsou po síti napojeny na ECU, aby se ušetřilo na kabeláži, ale i přesto se ve voze F1 nachází kolem 1,93 km kabelů. Sada senzorů stojí 75 000 liber (v přepočtu kolem 2,15 mil. Kč) a kabeláž vyjde na 20 000 liber (v přepočtu kolem 570 000 Kč).

Co se s F1 vozem stane při výpadku elektroniky?
PS: Elektronika je velmi spolehlivá, ale k chybám dochází. Systémy jsou dostatečně chytré na to, aby závadu rozpoznali a nahradily jej záložním signálem, aniž by si to pilot uvědomil Inženýři jsou na chyby upozorňováni telemetrií. Mohou pak pilotovi sdělit, jak problém řešit.

Jak mezi elektronické systémy zapadá KERS?
PS: KERS je vysokonapěťové, velmi výkonné zařízení, ale systém je řízen elektronicky. O výpočty se stará zvláštní ECU. Kvůli zajištění legálnosti, efektivity a bezpečnosti je však napojena na hlavní ECU a výkonovou elektroniku.

Vytisknout

Diskuze: Tajemství elektroniky monopostu F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 24, poslední 04.10.2011 20:30 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 24 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Newey: Pokud nedokážete dostat z pneumatik maximum, nepomůže vám ani ta…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud