Proč McLaren ve Valencii výkonnostně propadl

Petr Hlawiczka, 29. června 2011, 10:20 Google+

McLaren v předchozích velkých cenách prokazoval velmi slušnou rychlost a dokázal potrápit Red Bull - v Kanadě dokonce vyhrál. Ve Valencii však přišlo překvapivé zklamání - tým z Wokingu nestačil nejen na Red Bull, ale ani na Ferrari. Čím to?

Počet komentářů:  11 komentářů (Poslední 06.07. 19:19) Napište svůj názor
McLaren

McLaren | foto: McLaren

Sdílejte článek

K výkonnostnímu propadu minulý víkend podle Marka Hughese přispěla specifická kombinace fungování pneumatik, velmi vysokých teplot asfaltu a charakteristiky monopostu MP4-26. Těžko jinak vysvětlovat výpadek vozu, který byl v předchozích třech závodech nejrychlejším, a rozhodně to neznamená, že i v Silverstone dojede za normálních podmínek 40 sec za Ferrari.

Lewis Hamilton a částečně i Jenson Button tým po Velké ceně Evropy zkritizovali. Jenson pro BBC uvedl, že by měl při vývoji vozu "začít podstupovat větší rizika." Lewis si stěžoval na poslední vývoj, jako například soustředění se na přítlak v přední části vozu a nasazení nového předního křídla - podle něj totiž McLaren potřebuje zvýšit přítlak hlavně v zadní části. Nutno mu dát za pravdu: pokud by měl ve Valencii na zádi více přítlaku, nepřehřívaly by se mu tolik zadní pneumatiky.

Právě tento fakt se podepsal na závodní rychlosti McLarenu, který byl průměrně o 0,78 sec na kolo pomalejší než Red Bull s Ferrari (Hamilton ztrácel na Vettela průměrně 0,72, na Alonsa 0,59 sec / kolo, Button ještě o čtvrt sekundy více - viz tabulka průměrných "čistých" závodních kol), a na tom, že Hamilton během svých prvních dvou stintů rychle odrovnal své pneumatiky.

button

Musím říct, že nejsem zcela zastáncem myšlenky, že Hamilton je ničitel pneumatik - za těch několik let v F1 se s nimi naučil zacházet, což třeba dokázal letos v Barceloně - ovšem tentokrát první kola po výjezdu z boxu jezdil hodně neukázněně, přepálil tempo.

I jeho výjezdy z boxů ostře kontrastovaly s tím, jak se rozjížděl Alonso. Španěl mechaniky opouštěl mnohem opatrněji, akceleroval pomaleji, aby pneumatiky nespálil na povrchu, ale rovnoměrně je zahřál. Samozřejmě to nezůstalo bez povšimnutí jeho inženýra, který ho na to upozornil. Hamilton mu však rádiem odsekl: "Pomaleji už jet nemůžu," za což musel logicky pykat.

Způsob, jakým dochází k interakci aerodynamiky s přilnavostí pneumatik, není tak jednoduchý a občas se proto jejich chování může zdát nelogické. S letošní generací pneumatik Pirelli jsou problematické zejména ty zadní. K jejich přehřívání dochází zejména ze dvou důvodů.

boxy

Pokud na ně působí příliš vysoký přítlak, dochází k teplotnímu opotřebení, kdy je namáhána celá jejich struktura. Přítlak pneumatiku přemáhá a její chemické vazby se rozpadají, což vede ke snížení přilnavosti. Řešení kdysi bylo jednoduché, dodavatel dle potřeb týmu zesílil pro vozy generující vyšší přítlak její konstrukci. V F1 však dnes má Pirelli monopol a dodává všem stejný materiál, a tak Ferrari musí používat stejné pneumatiky jako například HRT.

Na druhou stranu nedostatek přítlaku také přehřívá gumu, protože se kola příliš protáčejí a na pneumatiku nepůsobí v zatáčkách dostatečný tlak. Samozřejmě se přitom přehřívá její povrch, zatímco vnitřní struktura zůstává relativně chladná, protože není dostatečně zatěžovaná.

Pneumatika se navíc neprohýbá tak, aby byla více v kontaktu s povrchem trati, kontaktní plocha se o to více protáčí, smýká se po dráze a dále se přehřívá. Poskytuje menší přilnavost a její střed v tomto začarovaném kruhu chladne. A přesně s tím se McLaren potýkal ve Valencii.

Její městský okruh obsahuje spoustu míst, kde se zrychluje na nízkých převodových stupních.  V kombinaci s teplotou povrchu, která dosahovala letos rekordních 46 °C, se nedostatek přítlaku na zádi stala Achillovou patou McLarenu. Tento deficit na zádi jim však zřejmě hrál do karet během závodu v Barceloně, Monaku a Montrealu, kde byli v průběhu závodu rychlejší než Red Bull.

predni_kridlo

Obrovský přítlak Red Bullu vede k velké zátěži pneumatik, což jim pomáhá v kvalifikaci rychle zahřát pneumatiky, ale během závodních stintů dochází k jejich vyššímu teplotnímu opotřebení.

Dalším problémem McLarenu byl úzký rozsah nastavení za specifických podmínek, které panovaly ve Valencii, než mohl využít Red Bull či Ferrari. Obzvlášť Hamiltonovi se podařilo nastavení pro kvalifikaci zoptimalizovat, ale vysoké teploty v neděli jeho výkonnost omezily. Button se s vozem trápil samozřejmě taky, po vítězství v Kanadě a řečech o otevřeném šampionátu přišla i přes omezení mapování studená sprcha. Není divu, že frustrovaní jezdci kritizovali tým.

Po Valencii je na řadě chladnější Silverstone a není důvod se domnívat, že by doma McLaren neměl být opět minimálně na úrovni Ferrari. Tým chystá několik novinek, bude mít například konečně nové, agresivnější zadní křídlo, které pomůže zvýšit výkonnost vozu MP4-26 při aktivaci DRS. Otázkou však je, zda to bude stačit na kýžené vítězství.

Vytisknout

Diskuze: Proč McLaren ve Valencii výkonnostně propadl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 06.07.2011 19:19 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 11 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

McLareny ve Velké ceně Austrálie

Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Adrian Newey přemýšlí o své budoucnosti

Odejde Newey k Ferrari? K překvapivému kroku se vyjadřuje jeho kamarád Patrese

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

  • Pátek

    • Trénink (18:30 - 19:30)
    • Kvalifikace (22:30 - 23:14)
  • Sobota

    • Závod (18:00 - 19:00)
    • Kvalifikace (22:00 - 23:00)
  • Neděle

    • Závod (22:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lotus

Gascoyne: Do konce své kariéry už určitě zůstanu v Lotusu

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

  2. Jak velké vylepšení veze McLaren do Miami?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud