DISKUZE K ČLÁNKU Převodovky ve Formuli 1 - Co všechno musí vydržet a jak rychle řadí?

Technické změny ve Formuli 1 se letos dotkly také převodovek, které musí nově vydržet pět závodů po sobě místo původních čtyř. Navíc si týmy musely před sezónou zvolit 30 převodových poměrů, s nimiž si budou muset vystačit na všech 19 závodů.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Převodovky ve Formuli 1 - Co všechno musí vydržet a jak rychle řadí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 19, poslední 24.09.2011 13:11 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Petr (Hlasoval 1 člověk) 22.06.2011 15:28
Vše krom věcí popsaných v článku 9.5.2… »
» McMatej (Hlasoval 1 člověk) 24.09.2011 13:11
F1 má a podle pravidel dokonce musí mít zpětný… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • kempes

    XXX
    Prosím odborníky o odpověď - má F1 zpátečku,případně vývoj tohoto manévru.
    Děkuji

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • McMatej

    XXX
    01 V pohodě, dokud nejde o život, tak jde o h.... 04
    Já nic nepočítal, jednou jsem někde četl, že litrový nepřeplňovaný zážehový motor má kroutící moment maximálně 100 Nm. Růžně výkonné motory se liší tím, v jakých otáčkách je vrchol kroutícího momentu. Když se podíváš na motorové charakteristiky různých aut, tak je to docela pravda.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Lojzko

    XXX
    Musím si opraviť text.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • McMatej

    XXX
    Tak není taký problém udělat počty zubů takové, aby byly mezi sebou nedělitelné, takže pak každý zub zabírá do každé mezery.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • beran

    XXX
    Opravdu 5000Nm? To mi přijde celkem dost 17

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Petr

      Petr

      XXX
      Ano, opravdu 5 000 Nm (neplést s krouťákem na kolech, kde je tato hodnota 12krát nižší).

      + 0 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • beran

        XXX
        Určitě nechcu vypadat jako rýpal, protože tahle sekce o technice mi přijde ve své kategorii jako nejlepší na českém netu(stejně jako celé tyhle stránky o F1). Jenom mě to zajímá. Kde se tam přenáší tak velký moment? Proč to mají takhle do síly už v převodovce místo před výstupem na kola? Pokud tu ze sebe nebo z Vás dělám jelito, omlouvám se a ani neodpovídejte 04

        + 0 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Lojzko

          XXX
          Treba povedať, že tento kr. moment sa dosahuje pri súčte kr. momentu motora a KERSu a ozubenie prevodovky je na prenos takto veľkého krútiaceho momentu dimenzované. Uvedený krútiaci moment je takto veľký len v malom rozsahu otáčok 16 000 - 18 000 ot./min., preto toľko radení, aby otáčky boli udržateľné v tomto maxime a bola dosiahnutá dobrá trakcia monopostu, pri ktorej dosahuje najlepšie zrýchlenie. Ak klesnú pod 12 000 ot./min., tu už kr. monopost nedosahuje tieto parametre, čo je evidentné z priebehu charakteristiky krútiaceho momentu na otáčkach motora F1 ! 14

          + 1 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
      • McMatej

        XXX
        Opravdu nižší?
        Kroutící moment 2,4 l motoru bude okolo 240 Nm, otáčky 18000 za minutu. Převodovka podle zařazeného převodového stupně snižuje otáčky a zvětšuje kroutící moment.

        + 1 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • Petr

          XXX
          Díky za upozornění - opravuji: krouťák na kolech nebude rozhodně o tolik nižší, bude vyšší. Než se kroutící moment přenese z motoru na kola, je upravován převodovkou. Ta ho může pomocí převodů měnit v závislosti na otáčkách - a moment zvětšuje, jak píšeš.

          Pokud tedy například pomocí převodů zvýšíme kroutící moment ze 100 Nm na klikovce na 200 Nm na kola, musí se otáčky snížit 2× z motoru na kolo. Něco se ztrácí vlivem mechanických ztrát. (Součin otáček a momentu je ale konstantní, takže výkon na motoru je stejný s výkonem na kolech).

          Čím vyšší rychlostní stupeň je zařazen, tím nižší kroutící moment je na kolech. Na druhou stranu stoupají otáčky kola a rychlost monopostu roste. To funguje až do chvíle, kdy se vyrovnají kroutící moment a jízdní odpory.

          Jinak krouticí moment motoru o výkonu 560 kW (neco kolem 760 koní) při 18 000 ot/min bude vysšší, kolem 300 Nm.

          Počítal jsem takto:
          560 = (2 * 3,14 * M * 18 000) / 60 000
          45 000 000 = 113 097 * M
          M = 298 Nm

          + 0 / − 1

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
  • patolog

    XXX
    skutocne pekne vypitvany clanok 01 14

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Duncan66

    XXX
    a co vsechno je tedy brano jako prevodovka, kdyz muzou tymy menit ty prevodove stupne pro kazdy zavod jinak, resp. ktere casti musi vydrzet tech 5 zavodu?

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Petr

      Petr

      XXX
      Vše krom věcí popsaných v článku 9.5.2 Technických pravidel (např. příslušenství spojky, hydraulické systémy, olej, olejové pumpy, olejové filtry, chladiče, elektronické senzory, servoventily, části zavěšení, zádní nárazová struktura, části klikové hřídele atd.) s tím, že ty poměry mohou prostě před každým třetím tréninkem dle potřeby změnit a nahlásit (musí ale vybírat z těch 30 oznámených před sezónou).

      + 1 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Axamith

    XXX
    Ty převodovky pomalu překračují hranice fyzikálních zákonů. Smekám před techniky a konstruktéry.

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • McMatej

    XXX
    O bezprodlevový převodovkách je lepší čtení tady [odkaz na stránku]

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • uzivatel000532

    uzivatel000532

    XXX
    Skvělej článek 03

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Lojzko

    XXX
    Na ozubené koliečka a hriadele je 3.000 km nie moc. Je mi ale záhadou, keď menia prevodový pomer, teda vymmenia spárované oz. klesa medzi sebou, ako evidujú, že musia vydržať 5 závodov. Tiež mi je záhadou, ak dajú na závod iný prevod a potom sa k nemu vrátia v inom závode, ako sa trafia do tej istej polohy ustavenia v ktorej sú zuby kolies otlačené ?

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Lukas

    XXX
    Mazec...

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama