DISKUZE K ČLÁNKU Převodovky ve Formuli 1 - Co všechno musí vydržet a jak rychle řadí?
Technické změny ve Formuli 1 se letos dotkly také převodovek, které musí nově vydržet pět závodů po sobě místo původních čtyř. Navíc si týmy musely před sezónou zvolit 30 převodových poměrů, s nimiž si budou muset vystačit na všech 19 závodů.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Převodovky ve Formuli 1 - Co všechno musí vydržet a jak rychle řadí?
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
McMatej
19:19 25.06.2011 XXXV pohodě, dokud nejde o život, tak jde o h....
Já nic nepočítal, jednou jsem někde četl, že litrový nepřeplňovaný zážehový motor má kroutící moment maximálně 100 Nm. Růžně výkonné motory se liší tím, v jakých otáčkách je vrchol kroutícího momentu. Když se podíváš na motorové charakteristiky různých aut, tak je to docela pravda. -
-
-
beran
17:22 24.06.2011 XXXUrčitě nechcu vypadat jako rýpal, protože tahle sekce o technice mi přijde ve své kategorii jako nejlepší na českém netu(stejně jako celé tyhle stránky o F1). Jenom mě to zajímá. Kde se tam přenáší tak velký moment? Proč to mají takhle do síly už v převodovce místo před výstupem na kola? Pokud tu ze sebe nebo z Vás dělám jelito, omlouvám se a ani neodpovídejte-
Lojzko
10:38 25.06.2011 XXXTreba povedať, že tento kr. moment sa dosahuje pri súčte kr. momentu motora a KERSu a ozubenie prevodovky je na prenos takto veľkého krútiaceho momentu dimenzované. Uvedený krútiaci moment je takto veľký len v malom rozsahu otáčok 16 000 - 18 000 ot./min., preto toľko radení, aby otáčky boli udržateľné v tomto maxime a bola dosiahnutá dobrá trakcia monopostu, pri ktorej dosahuje najlepšie zrýchlenie. Ak klesnú pod 12 000 ot./min., tu už kr. monopost nedosahuje tieto parametre, čo je evidentné z priebehu charakteristiky krútiaceho momentu na otáčkach motora F1 !
-
-
-
Petr
18:36 25.06.2011 XXXDíky za upozornění - opravuji: krouťák na kolech nebude rozhodně o tolik nižší, bude vyšší. Než se kroutící moment přenese z motoru na kola, je upravován převodovkou. Ta ho může pomocí převodů měnit v závislosti na otáčkách - a moment zvětšuje, jak píšeš.
Pokud tedy například pomocí převodů zvýšíme kroutící moment ze 100 Nm na klikovce na 200 Nm na kola, musí se otáčky snížit 2× z motoru na kolo. Něco se ztrácí vlivem mechanických ztrát. (Součin otáček a momentu je ale konstantní, takže výkon na motoru je stejný s výkonem na kolech).
Čím vyšší rychlostní stupeň je zařazen, tím nižší kroutící moment je na kolech. Na druhou stranu stoupají otáčky kola a rychlost monopostu roste. To funguje až do chvíle, kdy se vyrovnají kroutící moment a jízdní odpory.
Jinak krouticí moment motoru o výkonu 560 kW (neco kolem 760 koní) při 18 000 ot/min bude vysšší, kolem 300 Nm.
Počítal jsem takto:
560 = (2 * 3,14 * M * 18 000) / 60 000
45 000 000 = 113 097 * M
M = 298 Nm
-
-
-
-
-
Petr
15:28 22.06.2011 XXXVše krom věcí popsaných v článku 9.5.2 Technických pravidel (např. příslušenství spojky, hydraulické systémy, olej, olejové pumpy, olejové filtry, chladiče, elektronické senzory, servoventily, části zavěšení, zádní nárazová struktura, části klikové hřídele atd.) s tím, že ty poměry mohou prostě před každým třetím tréninkem dle potřeby změnit a nahlásit (musí ale vybírat z těch 30 oznámených před sezónou).
-
-
-
-
Lojzko
16:14 22.06.2011 XXXNa ozubené koliečka a hriadele je 3.000 km nie moc. Je mi ale záhadou, keď menia prevodový pomer, teda vymmenia spárované oz. klesa medzi sebou, ako evidujú, že musia vydržať 5 závodov. Tiež mi je záhadou, ak dajú na závod iný prevod a potom sa k nemu vrátia v inom závode, ako sa trafia do tej istej polohy ustavenia v ktorej sú zuby kolies otlačené ?
Aktuálně
Poslední závod 24.3.2024
GP Austrálie58 kol (306.124 km)
Albert Park
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí
Příští závod 07.04.2024
GP Japonska 53 kol (307.471 km)
Suzuka International Racingdní | hod | min | sek