Williams FW32 - Vývoj vozu od představení po Barcelonu (2. část)

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 24. května 2010, 06:35 Google+

Včera jsme si stručně popsali změny, ke kterým došlo na voze FW32 od jeho slavnostního představení po závod v Barceloně. Dnes se podíváme blíže na některé detaily.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 25.05. 07:06) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Zaměříme se konkrétně na nos a aerodynamický prvek pod ním, přední i zadní křídlo, změnu uchycení zrcátek, k níž došlo ve Španělsku, nesouměrné otvory kolem výfuků i ve vstupní části bočnic,  chladící otvory, novou ploutev, kterou tým několikrát vyzkoušel, a přídavná křidélka na vnitřní straně zadních kol.

Nos

nos_zralok

Křidélka na Williamsu FW32 nesoucí kamery připomínají loňský Red Bull RB5. Nacházejí se přesně na špičce nosu, kde vytvářejí křidélko. Nosy, který mi připomíná hlavu žraloka kladivouna, je opravdu úzký a ve spodní části hodně plochý, podobně jako tělo onoho žraloka. U něj je takový tvar potřeba pro lepší vnímání elektrických signálů a okolí, u FW32 pro lepší proudění vzduchu pod nosem a snížení citlivosti přední části na změnu výšky. Využití biomimetiky není F1 cizího, jak si ukážeme dále.

nos_otvor

Oválný otvor v nose slouží ke chlazení elektroniky, jež se nachází uvnitř. Kryt ve tvaru včelí plástve chrání monopost, aby se do něj nedostaly nebezpečné drobné úlomky (např. kamínky). I zde je tedy patrná inspirace přírodou - šestiúhelník a la včelí plástev poskytuje vysokou pevnost při minimální hmotnosti a odporu vzduchu.

nos1

nos2

Tvar horní části nosu do U (1 - obrázek nahoře) vytváří kanál pro efektivnější proudění vzduchu nad nosem. Připomíná to trochu řešení Red Bullu, ovšem u Williamsu tento kanál není tak hluboký. V jeho horní části se nachází pitotova trubice (2) pro měření rychlosti vozu. V Malajsii se zde objevil podobný periskop, jako používá McLaren pro vstup vzduchu do svého F-kanálu. Williams je však využil pouze pro chlazení kokpitu.

Splitter pod nosem, rozšíření podlahy

splitter_fw32

Williams upustil od aerodynamického prvku pod nosem připomínající sněžný pluh, který představil loni a který letos používá McLaren MP4-25. Rozhodl se spíše pro přijetí splitteru, který používal vloni Brawn u svého vozu BGP001.

Ten vytváří pod vozem něco jako Venturiho efekt: díky prohnutí směrem dolů dochází pod vozem k zrychlení proudění vzduchu s cílem ještě více snížit jeho tlak. Evoluci tohoto řešení představil v Bahrajnu: došlo ke zvětšení otvoru uprostřed (1), aby část vzduchu mohla proudit přes podlahu směrem k prostoru mezi deflektory a šasi vozu.

Za zmínku stojí dodat, že právě tato část (2) je ideálním místem pro umístění těžkých kovových závaží vylepšující celkové rozložení hmotnosti.

Přední křídlo

front_wing_fw32

Přední křídlo FW32 se skládá ze tří profilů. Není zcela nové, jedna se spíše o výrazně modifikovanou verzi z FW31 z konce sezóny 2009 s přepracovanými bočnicemi, dvojitým profilem v horní části přední kaskády (1) a dodatečnou vysokou vertikální vnitřní bočnicí (2).

predni_kridlo_2

Přední křídlo použité ve Španělsku doznalo další úpravy v zadní části bočnice (4), kde bylo přidána také drobná ploutev (3), která slouží k vytváření vírů pro lepší řízení toku vzduchu kolem předních kol.

Zrcátka

zrcatka

Uchycení zrcátek bylo přesunuto z bočnicových panelů ke kokpitu, jak to vyžadovala změna regulí FIA od Velké ceny Španělska.

Výfuky

vyfuky_1

Do Bahrajnu přivezl Williams lehce upravenou zadní kapotáž, obzvlášť v místech kolem výfuků. V horkém Sákhíru kolem nich využili asymetrické otvory, přičemž ten větší byl na levé straně, kde jsou vyšší požadavky na chlazení.

vyfuky_2

vyfuky_3
Melbourne

V chladnějším Melbourne tým zvolil jednodušší symetrické řešení se zmenšenými otvory kvůli snížení aerodynamického odporu. V Malajsii se opět vrátil k asymetrickému designu z Bahrajnu - to si ponechal i v následujících závodech v Číně a ve Španělsku.

Chlazení vozu

asymetricke_bocnice

Otvory na přední straně bočnice se během předsezónních testů dvakrát změnily ve snaze co nejvíce zmenšit přední část kvůli aerodynamickému odporu, protože motor Cosworth nevyžadoval tak vysokou chladící kapacitu, jak se předpokládalo. Ve Španělsku tým dále zmenšil pouze levou stranu, krom asymetrických otvorů kolem výfuků sáhl po neobvyklé nesouměrnosti i v přední části bočnic.

zadni_kapotaz

Na zádi se v kapotáži objevuje uprostřed výřez, skrz který proudí horký vzduch od převodovky. Red Bull používá podobný otvor, jen je mnohem větší a oválnější.

Kryt motoru

kryt_motoru_2

Během zimních testů a ve volných trénincích v Melbourne Williams zkoušel nový kryt motoru: žraločí ploutev propojenou se zadním křídlem. V Číně pak otestoval přepracovanou verzi s kanálem pro oddělování vzdušných proudů na zadním křídle a očekává se, že ji po vyladění letos ještě využije.

Zadní křídlo

zadni_kridlo

Během testů před sezonou se v křídle objevil otvor uprostřed ve druhém profilu. V posledním z nich v Barceloně tým použil křídlo s novým větším otvorem uprostřed hlavního (nikoliv druhého) profilu. Tuto verzi používá až dosud. Otvor brání oddělení vzdušných proudů ve vysokých rychlostech a umožňuje zvolit velký úhel náklonu profilů na zadním křídle.

Zadní poloosa

poloosa

Ve vnitřní části zadních kol používá Williams sedu několika křidélek. Dle jejich sklonu se zdá, že jejich úkolem je zvýšit přítlak přímo na zadní poloosu. Dle regulí jsou považována za součást zadního brzdového systému a tudíž v pořádku.

Předchozí díl najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Williams FW32 - Vývoj vozu od představení po Barcelonu (2. část)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 25.05.2010 07:06 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

Lídr šampionátu Webber nevylučuje, že po sezoně změní tým

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud