Force India VJM03 - Změny od představení vozu po Čínu

Michalis K. / Petr Hlawiczka, 19. května 2010, 16:00 Google+

Force India si již třetím rokem staví vlastní auto pro seriál Formule 1. Dnes se podíváme na to, jak se změnil jejich monopost od slavnostního představení začátkem roku po Velkou cenu Číny.

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 20.05. 06:03) Napište svůj názor
Force India

Force India | foto: Sahara Force India

Sdílejte článek

Indická stáj, která svůj nový monopost VJM03 slavnostně představila 9. února, dělá neustále pokroky. Zatímco loni s VJM02 v Belgii všechny šokovala svou rychlostí a získala své první body, během posledního víkendu v Monaku poprvé ve své historii bodovala s oběma vozy. Na co se tým v úvodu sezóny zaměřil a jak vyvíjel svůj vůz?

Vylepšení od představení vozu:
vmj03_bahrajn
1. Nos s novou zvednutou špičkou
2. Nové bočnicové panely
3. Přepracovaná zadní část s novým zadním centrálním otvorem nad difuzorem
4. Symetrické chladící otvory kolem kokpitu
5. Výřezy po obou stranách krytu motoru, které byly zkoušeny během zimního testování, ale
    v Bahrajnu se neobjevily

Vylepšení po Bahrajnu:
vmj03_australie
1. Upravené nosníky předního křídla
2. Nový tvar zadního křidélka nad difuzorem (beam wing)
3. Zrušeny chladící otvory v oblasti kokpitu

Vylepšení po Austrálii:
vmj03_malajsie
1. Chladící otvory pouze na levé straně kokpitu
2. Obdélníkový otvor v horní části vpředu na bočnicích - podobný zkoušel McLaren během zimních testů
3. Asymetrické otvory v oblasti výfuků (levá strana je větší)

V Sepangu se tým zaměřil hlavně na chlazení vozu - nedostatek času týmům včetně Force India neumožnil přivézt nové díly.

Vylepšení po Malajsii:

vmj03_cina
1. Uchycení zrcátek ke kokpitu
2. Lehce upravené zadní křídlo
3. Symetrické otvory v oblasti výfuků
4. Zrušení otvoru na přední straně bočnic
5. Žádné otvory v oblasti kokpitu

 

Nos

vmj03_nos1

Tým během zimních testů nasadil zcela přepracovaný nos. Ten nový byl zaoblenější a zvednutý více vzhůru, aby pod vůz mohlo proudit více vzduchu.

vmj03_nos2

V Melbourne tým navíc přidal nové nosníky předního křídla, které lépe směrují vzduch vstupující pod nos. Podobný design zvolil také Mercedes pro závod v Barceloně.

 

Zrcátka

zrcatka_vjm03

Force India změnila chycení zrcátek o jeden závod dříve, než bylo oficiálně nutné. Nyní jsou upevněna k zubatému horizontálnímu křidélku vedle kokpitu.

zrcatka_vjm03_b

Zrcátka uchycená na bočnicových panelech, s čímž přišlo jako první Ferrari v roce 2006 (248 F1), letos FIA zakázala kvůli špatné zpětné viditelnosti, kterou poskytovali jezdcům.

Otvor pro vstup vzduchu nad motorem, zadní část

vmj03_airbox

Hlavní otvor vpředu (1) přivádí vzduch k motoru, zatímco další dva dodatečné otvory (2) vedou vzduch k chlazení převodovky. Horký vzduch z oblasti převodovky potom vystupuje zadním centrálním otvorem nad difuzorem.

beam_wing_vjm03

beam_wing_vjm03_B

Nové spodní zadní křídlo (beam wing), které tým použil v Austrálii, je položeno níže a má nově tvar obráceného písmene V. Ve srovnání se starším řešením tolik nebrání proudění horkého vzduchu ze zadního otvoru.

Zadní křídlo

vmj03_zadni_kridlo

1. Tři horizontální výřezy v horní části jeho bočnice pomáhají snížit turbulence a odpor, který vytváří
    proud vzduchu při nárazu na hlavní profil křídla po jeho stranách.
2. Díky zakřivené přední hraně bočnic proudí kolem horních závěsů čistější vzduch. Dochází také
    ke snížení odporu a turbulencí. Vedlejším efektem je narušení vzdušného proudu směřující ke
    spodnímu profilu (beam wing) díky vírům, které vytvářejí otáčející se kola, obzvlášť v zatáčkách.
3. Černě zbarvená Gurneyho klapka na horní hraně profilu zvyšuje generovaný přítlak za velmi malého
    zvýšení odporu.
4. Jeden pilíř, jenž zvyšuje tuhost zadního křídla

zadni_kridlo_cina

V Číně tým nepoužil Gurneyho klapku na zakončení hlavního profilu, aby mohl dosahovat vyšší rychlosti na velmi dlouhé rovince tamějšího okruhu.

 

Chlazení monopostu
Chlazení je pro vozy F1 životně důležité, proto mu týmy věnují v teplejších podmínkách velkou pozornost. Mnoho otvorů na jedné straně stranu vytváří nežádoucí turbulence a zvyšuje aerodynamický odpor, na straně druhé pomáhá zvýšit spolehlivost. Chlazení nabývá ještě větší důležitosti u vozů s zužujícími se bočnicemi v zadní části. Force India stejně jako všechny ostatní týmy experimentovala s různými konfiguracemi chladících otvorů. Podíváme se, které vybrali pro jednotlivé závody.

V horkém a suchém Bahrajnu použili:
1. Symetrické otvory kolem kokpitu
2. Symetricky zvětšené otvory kolem výfuků
3. Centrální otvor nad difuzorem
4. Otvory po obou stranách žraločí ploutve, které se objevily během zimních testů, nebyly v Bahrajnu
    použity

zadni_centralni_otvor
Otvory kolem výfuku a centrální otvor nad difuzorem

kryt_motoru
Výřezy v krytu motoru v závodě tým nepoužil

V Austrálii:
1. Otvory podél kokpitu (viz obr. níže)
2. Zadní centrální otvor nad difuzorem

V horké a vlhké Malajsii:
1. Asymetrické otvory kolem výfuků (větší na levé straně)
2. Centrální otvor nad difuzorem
3. Otvory pouze podél levé strany kokpitu
4. Obdélníkový výřez v horní části bočnic (podobný tomu, který na jaře testoval McLaren)

vjm03_sidepods

K čemu ta asymetrie? Výřez v horní části levé bočnice, otvory pouze po levé straně kokpitu a větší otvor kolem výfuku na levé straně pomáhají chladit elektroniku a olejové čerpadlo, které jsou umístěny na levé straně monopostu. Pravá nemá takové nároky na chlazení, proto by bylo kontraproduktivní zvyšovat turbulence a aerodynamický odpor díky nepotřebným otvorům na této straně.

zad_malajsie

 

V chladné Číně:zad_cina1. Symetrické otvory kolem výfuků
2. Centrální otvor nad difuzorem

Vytisknout

Diskuze: Force India VJM03 - Změny od představení vozu po Čínu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 20.05.2010 06:03 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

Webber: O titulu se nerozhoduje pouze mezi mnou a Vettelem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud