Systém pro změnu světlé výšky - jak by mohl fungovat?

Petr Hlawiczka, 8. dubna 2010, 16:00 Google+

Vlivem zákazu tankování musí vozy do závodu nastupovat s plnými nádržemi, při kvalifikaci ovšem jezdí s prázdnými vozy. Tato disproporce přesahující 150 kg má výrazný vliv na světlou výšku a fungování aerodynamiky, značně totiž redukuje přísavný efekt pod vozem. Změny v nastavení zavěšení ovšem mezi kvalifikací a závodem nejsou povoleny. Jak z toho ven? Red Bull to ví zřejmě lépe, než ostatní.

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 14.04. 07:54) Napište svůj názor
B.A.R

B.A.R | foto: Lucky Strike B.A.R Honda

Sdílejte článek

Některé týmy podezřívají Red Bull z využívání systému pro změnu světlé výšky vozu. Otevřeně se o tom zmínil například Martin Whitmarsh (zde). Rakouská stáj však zatím vše zatlouká. Z jednoho se ovšem těžko vykroutí - jejich monopost je na rozdíl od ostatních v kvalifikaci s lehkým vozem těsně nad zemí - a v závodě s plnou nádrží podlahou o trať nezadrhává.

V článku popíšu dva způsoby, které mohl Red Bull  využít. Jenom dodám, že následující informace jsou  spekulacemi - nejsem odborník na zavěšení monopostu F1 a nevím, jak jim to přesně  funguje.

Nejprve se zevrubně podívejme na to, jak zavěšení vypadá a čím se nastavuje výška vozu nad povrchem. Zavěšení ve stručnosti funguje tak, že tyč (u Red Bullu a Toro Rosso vzadu pull-rod, vpředu push-rod; všechny ostatní týmy vpředu i vzadu push-rod) 1 je spojena s vahadlem ve tvaru páky (2) ovládajícím torzní pružinu, tlumič (4) a třetí tlumič regulující zdvih (3).

Světlá výška se obecně nastavuje pomocí úhlu torzní pružiny a vyladěním podložek táhel (v pushrodu/pullrodu). Řízena je třetím tlumičem - ale pouze při vysoké zátěži, kterou generuje aerodynamika ve vysokých rychlostech, protože onen tlumič regulující zdvih má určitou vůli před tím, než dojde ke ztuhnutí - proto nemůže být využit pro nastavování statické světlé výšky.

Jak by jí šlo tedy měnit pro různá množství paliva i pro vůz, který je v klidu? Dalo by se to pomocí změny tlaku (tím tedy tuhosti) jednotlivých tlumičů, které se pro nastavení světlé výšky běžně nevyužívají, ale v případě Red Bullu tomu tak může docházet, popř. pomocí nějaké západky.

zaveseni

Jak ovšem změnit tlak v tlumiči? Například pomocí válce s plynem (např. dusík), který se rozpíná se změnou teploty (5). Díky rozpínání plynu by docházelo ke zvýšení tlaku uvnitř tlumiče a zavěšení by tak ztuhlo. Tým by jej mohl před kvalifikací prudce zchladit, čímž by klesl jeho objem, změklo by zavěšení a klesla světlá výška.

Další možností, jak pracovat s plynem v tlumiči bez změny jeho teploty by bylo mít pro kvalifikaci v tlumiči méně a po ní jeho objem jednoduše doplnit (práce s plyny je v pravidlech Parc Fermé mezi kvalifikací a závodem na rozdíl od změny zavěšení povolena). Před samotným závodem by navíc mohli jemně povolit jeho ventilek, díky němuž by docházelo k úniku plynu a s ubývajícím palivem a kilometry do cíle rovněž ke kýženému poklesu světlé výšky.

Druhým variantou, jak ovlivnit světlou výšku, je mechanický - využitím západky na tlumiči (6). Lehký vůz by se díky ní udržoval nízko nad povrchem, při větším zatížení by se tlumič odemkl. Tato varianta, které jsem napoprvé věřil více, je však méně pravděpodobná: v kvalifikaci by tlumiče byly příliš měkké, bylo by navíc obtížné jej vyladit pro velké rozdíly mezi zatížením plnou nádrží na startu závodu a prázdnou na jeho konci a v kvalifikací.

Systém pro změnu výšky jistě stojí týmům za velkou námahu a investice: v kvalifikaci totiž mohou i pouhé 3 mm přinést významnou výhodu. Není divu, že kolem toho vznikla tak hlasitá diskuse. Krom výše popsaných možností se hovoří o dalších způsobech, nelze tedy vyloučit, že Red Bull používá (a ostatní týmy pracují) jiné řešení, o kterém se zatím ani nikde nepsalo. Jen doufám, že se to brzy dozvíme, stejně jako jsme se dočkali objasnění fungování systému F-kanálu, s nímž přišel McLaren.

Vytisknout

Diskuze: Systém pro změnu světlé výšky - jak by mohl fungovat?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 14.04.2010 07:54 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

Hamilton: Letošní McLaren je nejlepším vozem, se kterým jsem kdy závodil

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud