K poskytování služeb, cílení reklam a analýze návštěvnosti využíváme soubory cookie. Používáním webu s tímto vyjadřujete souhlas. Další informace

V čem jsou brzdy Toyoty a Brawna jedinečné

Petr Hlawiczka, 9. května 2009, 12:48 Google+

Všechny týmy představují ve Španělsku mnohá vylepšení, která jsou patrná na první pohled - jako například nový zvednutý nos BMW, jiná jsou skrytá uvnitř. K těm patří i řešení brzdových třmenů u Toyoty.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Trulli, Jarno

Trulli, Jarno | foto: Panasonic Toyota Racing

Sdílejte článek

Velikost brzdových třmenů se liší - všechny týmy používají na předních kolech podstatně větší než na zadních, protože při brzdění se hmotnost vozu přesouvá na přední nápravu, kde je zapotřebí mnohem vyššího výkonu.

Energie při brzdění se přeměňuje v teplo, které u monopostů F1 často přesahuje  i  1000 °C. Většina týmů (krom Williamsu) energii vznikající při brzdění zachytává a přeměňuje v elektrickou energii (ukládanou u baterií), aby ji opět získala pro dodatečné navýšení výkonu. K tomu právě slouží KERS - systém pro rekuperaci kinetické energie.

Vysoké přebytečné teplo je třeba rychle odvádět - k tomu se využívá náporový vzduch, který je k nim přiváděn drahými chladícími kanálky. Brzdový třmen předních brzd váží necelé 1,5 kg, rozměry přibližně kolem 25 x 17 x 6 cm. Konstruktéři se snaží o jeho co nejnižší hmotnost - protože je součástí neodpružené hmotnosti nápravy a ovlivňuje její schopnosti. Takto nízká hmotnost je dosažena výběrem správných slitin - většinou se využívá hliník, titan či uhlíkové kompozity.



Toyota je jediným týmem, jenž má třmeny svých kotoučových brzd otočeny naopak - ke středu vozu. Je to výhodné, protože tak koncentruje tím více váhy k těžišti vozu. Většina ostatních týmů je má za zadní poloosou.

Když jsem napsal většina, myslel jsem tím všechny týmy kromě Brawn GP a Red Bull. Ti umístily brzdové třmeny horizontálně, kde svírají spodní část brzdových kotoučů.

Google+ Vytisknout

Diskuze: V čem jsou brzdy Toyoty a Brawna jedinečné

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Jiskry za Red Bullem Maxe Verstappena

Verstappen v Monaku za tunelem nejrychlejší - dosáhl 293,5 km/h

Daniel Ricciardo se dočkal a konečně slaví v Monaku vítězství

Ricciardo potvrdil skvělou formu Red Bullu, konečně vyhrál v Monaku

Max Verstappen s Red Bullem v Monaku

Nejrychlejší kolo Velké ceny Monaka zajel Verstappen startující z posledního místa

Daniel Ricciardo v Monaku

PROHLÁŠENÍ po závodě v Monaku: Riccardo musel překonat mnoho nástrah

Daniel Ricciardo s Red Bullem v Monaku

ANALÝZA SEKTORŮ: Ricciardo suverénní, Alonso měl na 6. místo. Ferrari na rovinkách 289 km/h

Sebastian Vettel v tréninku v Monaku

Ferrari v Monaku použilo nové zadní zavěšení

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. RIC... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Ferrari prekvapuje veľkou rýchlosťou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Red Bully nenašly přemožitele ani odpoledne, Vettel i Hamilton ztrácejí přes půl sekundy

  2. Mercedes veze do Monaka speciální zavěšení a obhajuje delší rozvor. Doplatí tam na něj?

  3. Mercedes má ze závodu v Monaku velké obavy

  4. Současné motory nemají výkonnostní limit, shodují se Mercedes a Ferrari

  5. GRAFIKA: Startovní rošt v Monaku - Ricciardo první, Verstappen poslední

  6. Aston Martin do 9 měsíců pozná, zda dokáže pro Red Bull postavit dostatečně silný motor

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud