V čem jsou brzdy Toyoty a Brawna jedinečné

Petr Hlawiczka, 9. května 2009, 12:48 Google+

Všechny týmy představují ve Španělsku mnohá vylepšení, která jsou patrná na první pohled - jako například nový zvednutý nos BMW, jiná jsou skrytá uvnitř. K těm patří i řešení brzdových třmenů u Toyoty.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Trulli, Jarno

Trulli, Jarno | foto: Panasonic Toyota Racing

Sdílejte článek

Velikost brzdových třmenů se liší - všechny týmy používají na předních kolech podstatně větší než na zadních, protože při brzdění se hmotnost vozu přesouvá na přední nápravu, kde je zapotřebí mnohem vyššího výkonu.

Energie při brzdění se přeměňuje v teplo, které u monopostů F1 často přesahuje  i  1000 °C. Většina týmů (krom Williamsu) energii vznikající při brzdění zachytává a přeměňuje v elektrickou energii (ukládanou u baterií), aby ji opět získala pro dodatečné navýšení výkonu. K tomu právě slouží KERS - systém pro rekuperaci kinetické energie.

Vysoké přebytečné teplo je třeba rychle odvádět - k tomu se využívá náporový vzduch, který je k nim přiváděn drahými chladícími kanálky. Brzdový třmen předních brzd váží necelé 1,5 kg, rozměry přibližně kolem 25 x 17 x 6 cm. Konstruktéři se snaží o jeho co nejnižší hmotnost - protože je součástí neodpružené hmotnosti nápravy a ovlivňuje její schopnosti. Takto nízká hmotnost je dosažena výběrem správných slitin - většinou se využívá hliník, titan či uhlíkové kompozity.



Toyota je jediným týmem, jenž má třmeny svých kotoučových brzd otočeny naopak - ke středu vozu. Je to výhodné, protože tak koncentruje tím více váhy k těžišti vozu. Většina ostatních týmů je má za zadní poloosou.

Když jsem napsal většina, myslel jsem tím všechny týmy kromě Brawn GP a Red Bull. Ti umístily brzdové třmeny horizontálně, kde svírají spodní část brzdových kotoučů.

Google+ Vytisknout

Diskuze: V čem jsou brzdy Toyoty a Brawna jedinečné

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Charles Leclerc s novým Sauberem C37 poprvé na trati

FOTO: Z "úspěšného" natáčecího dne týmu Alfa Romeo Sauber v Barceloně + VIDEO

Romain Grosjean s Haasem VF-17 během filmování v Barceloně

Nový Haas VF-18 dnes debutoval na dráze, pro testy si stanovil abmiciózní cíl + VIDEO

Pohonná jednotka Mercedesu

Výrobci motorů své odběratele ochuzovali o výkon. FIA jim chce pomoci, mění pravidla

První jízda Alonsa s novým McLarenem MCL33

VIDEO: Jak zní Renault za zády nového vozu MCL33? McLaren ho už ve Španělsku testuje

Nová kráska McLarenu - MCL33

McLaren odhaluje nový monopost MCL33, překvapuje zbarvením + FOTO

Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen při představení nového vozu

Ferrari podle Vettela dosáhlo s novým vozem opět obrovského pokroku

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Ferrari prekvapuje veľkou rýchlosťou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren odhaluje nový monopost MCL33, překvapuje zbarvením + FOTO

  2. Mercedes předvádí nástupce mistrovského vozu: nový W09 + FOTO

  3. FOTO: Red Bull představuje svůj první vůz po spojení s Aston Martinem: RB14

  4. Ferrari podle Vettela dosáhlo s novým vozem opět obrovského pokroku

  5. První vůz pro rok 2018 už je na dráze: Ricciardo prohání Red Bull RB14 v Silverstone + VIDEO

  6. Toro Rosso si pochvaluje první "perfektní" test s Hondou v Misanu + FOTO

reklama

Zprávy odjinud