Proč se modlí každé ráno celý tým F1? Šéf Red Bull Horner to vysvětlil

Robert RoBertino Pavelka, 24. května 2017, 10:35 Google+

Red Bull se prozatím v letošní sezóně necítí příliš komfortně, odstup od Ferrari a Mercedesu vyvolává opět známé jevy, ve kterých už padají první nervózní výpady směrem k výrobci pohonných jednotek. Jak se na celou situaci i další vývoj dívá šéf týmu Christian Horner?

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 25.05. 09:59) Napište svůj názor
Christian Horner při tiskovce v Barceloně

Christian Horner při tiskovce v Barceloně | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Christiane, Španělsko bylo prvním velkým upgradem vozu v letošním roce. Týkal se především podvozku, takže to byla především práce týmu. Renault by měl své změny provést během léta. Jak jste byl spokojen s příspěvkem ze strany Red Bull Racing?

Christian Horner: Jednalo se o proces probíhající po celou sezónu, ale ano, v Barceloně jsme nasadili poměrně velký balíček změn. Počáteční indikace byla pozitivní odpovídajícím způsobem, ale jako u všech novinek je nutné prověření, než vyslovíte finální verdikt. V Barceloně jsme museli vyladit nastavení, abychom zjistili, co funguje nejlépe. Nakonec z toho bylo pódium pro Dainela, navíc odhaduji, že Max by odjel také dobrý závod, protože byl určitě inspirován loňským úspěchem.

Byl jste překvapen, že balíček změn v posledním závodním víkendu fungoval tak dobře?

ChH: Obvykle se stává, že když dojde k nějaké větší změně, nelze předpokládat, že se implantuje do vozu a okamžitě bude fungovat. Musí zapadnout do propojení a harmonie se vším ostatním. Ale můžeme říci, že jsme zase o kousek blíž. Na Ferrari nám chybí pár desetin a zhruba šest desetin na Mercedes. Pocit zůstává stále stejný, existuje mnohem větší potenciál, který nám otvírá další cesty, jichž chceme v dalších závodech využít.

img-responsive

Daniel Ricciardo v závodě v Barceloně | foto: Red Bull Content Pool

Od Austrálie, kde byl rozdíl 1,8 vteřiny jste putovali přes Čínu (1,2) až k 0,8 vteřiny v Bahrajnu...

ChH: Haha, ale kvůli povaze trati se rozdíl v Rusku zvedl zase na 1,2 vteřiny. Ale ano, šest desetin v Barceloně je základ, se kterým můžeme pracovat.

Nyní se tedy čeká na úpravu motoru Renault. Automobilka jej očekává pro Grand Prix Ázerbajdžánu. A co Red Bull Racing?

ChH: Tento proces je v běhu. Řekli, že to je třetí motor a proto jde o závislost na jeho nasazení. Samozřejmě, že ho chceme mít co nejdříve. My doufáme, že to bude už v Montrealu. Každý den chodíme do kostela a modlíme se, abychom ho dostali co nejdříve (smích).

Má smysl dělat dvoufázovou aktualizaci? Nejdřív udělat změny na šasi a o pár závodů později mít nový motor? Jak víte, že vše společně bude fungovat, pokud je otázka motoru tak trochu "ve vzduchu"?

ChH: Musíme se zaměřit na nás samotné. Vydáváme ze sebe to nejlepší, čeho jsme schopni, soustředíme se na vlastní zdroje. Nepochybuji, že druhá polovina sezóny bude v našem podání mnohem silnější než její začátek.

img-responsive

Marko řeší všechno velmi impulsivně... | foto: Red Bull Content Pool

Váš odborný poradce dr. Helmut Marko prohlásil o letošní sezóně, že pro Red Bull Racing pravděpodobně skončila. Je to tak?

ChH: Haha, tak to je asi nejspíš rakouský způsob, jak vnímat věci. Sklenice se vždy zdá být jen poloprázdná (smích). Helmut vždy reaguje na každou věc spontánně - ať už v dobrém či špatném. Já opravdu věřím, že v druhé polovině sezóny se věci otočí v náš prospěch.

Právě teď bojujete o třetí místo...

ChH: Spíš jsme tak trochu v zemi nikoho. Snažíme se začít závodit s velkými kluky! Pokud to zvládneme, může jeden z našich pilotů diktovat, co se bude dít v šampionátu pilotů. Protože pokud usiluje o vítězství v Grand Prix pět nebo šest jezdců, závodní víkend získá docela jinou dynamiku.

Říkáte, že chcete zápolit s "velkými kluky". Ale není to tak dávno, kdy jste jimi byli právě vy...

ChH: Ano, to je pravda. Ale i minulou sezónu jsme ukázali, že je můžeme aspoň pozlobit. Přesně před rokem jsme měli před Barcelonou stejný počet bodů, podařilo se nám udržet za sebou Ferrari a porazit je. To na počátku roku 2016 nikdo nečekal. Tak rychle se mohou věci proměnit. Jeden z klíčových momentů, proč jsme byli loni tak silní, byla úprava motoru před Grand Prix Monaka.

Náskok vedoucích týmů musí mít i základ v šasi - aspoň do určité míry. Kde je chyba?

ChH: Došlo k obrovským změnám a musím poznamenat, že u Mercedesu a Ferrari odvedli lepší práci při interpelaci pravidel a jejich využití. Řešili jsme pár otázek s korelací, nyní už je chápeme. Nastoupili jsme dobrou vývojovou cestu, ale samozřejmě musíme pracovat dvojnásob tvrdě, abychom naše soupeře dohonili.

img-responsive

Adrian Newey podle Hornera své kouzlo neztrácí | foto: Red Bull Content Pool

Ztratil Adrian Newey něco ze svých kouzelných schopností?

ChH: Tomu nevěřím. Ano, rozdělil svou působnost mezi Formuli 1 a Advanced Technologies, ale na autě pro Grand Prix pracuje velmi tvrdě. Navíc má kolem sebe velmi talentovaný tým.

Oba vaši piloti mají kontrakty i po roce 2017, což je z hlediska plánování dobré, protože jinak by si mohli hledat jiné působiště...

ChH: Haha, pokud se investuje do lidí, chce to udělat v dlouhodobějším horizontu - ať to bylo se Sebastianem Vettelem nebo teď s Danielem a Maxem. Jejich smluvní situace je jasná a transparentní.

S ohledem na situaci Red Bullu a Toro Rosso v otázce motorů je pochopitelné vaše vyjádření k nezávislému dodavateli. Jak naléhavá je tato situace z vašeho pohledu?

ChH: Zdá se, že mezi různými výrobci motorů, Rossem Brawnem a FIA probíhá zdravá diskuse - ať na úrovni automobilek či nezávislých dodavatelů. F1 zoufale potřebuje, aby se otázka motorů řešila po stránce mnoha aspektů, neboť je klíčem k budoucnosti tohoto sportu - ať jde o náklady, výkon, zvuk či zábavu. To jsou opravdu důležité prvky, které je třeba řešit. Jsem přesvědčen, že držitel obchodních práv by měl mít konkurenceschopný a nezávislý motor, protože by v případě, že automobilky řeknou "rozhodli jsme se opustit F1", nezůstaneme bez motorů. 

Objevila se zmínka, že Mercedes možná pomůže Hondě s vývojem motoru. Udělal někdy Mercedes podobnou nabídku Renaultu? Protože nakonec spolupracují na produkci silničních automobilů používajících stejné motory...

ChH: Nejsem si toho vědom. A byl bych osobně velmi překvapen, kdyby se něco podobného v případě Mercedesu a Hondy stalo. Honda má v Mario Illienovi velmi schopného muže, který podle mého názoru bude schopen problémy vyřešit. A spojení Renault-Mercedes? Myslím, že problémovým prvkem by byl Red Bull.

Zcela na závěr - doplňte frázi "Absence vítězství mě...

ChH: "... dělá stále více hladovým!"

Google+ Vytisknout

Diskuze: Proč se modlí každé ráno celý tým F1? Šéf Red Bull Horner to vysvětlil

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 25.05.2017 09:59 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton s Mercedesem W09

Mercedes veze do Monaka speciální zavěšení a obhajuje delší rozvor. Doplatí tam na něj?

Renault přemýšlí, že by se již naplno začal věnovat vývoji příštího vozu

Renault nechce bojovat uprostřed pole, začne se už soustředit na auto pro rok 2019?

McLaren získal významnou finanční injekci

Latifi se stává spolumajitelem McLarenu, investuje do něj 6 miliard Kč

Lewis Hamilton skončil loni v Monte-Carlu až na sedmém místě

Mercedes má ze závodu v Monaku velké obavy

Pierre Gasly s vozem Toro Rosso STR13 poháněným Hondou

Toro Rosso může s Hondou vyhrávat závody, domnívá se jeho technický ředitel

Pohonná jednotka Hondy, která je v F1 stále tou nejméně konkurenceschopnou

Současné motory nemají výkonnostní limit, shodují se Mercedes a Ferrari

reklama
  • Čtvrtek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00 - 16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fernando Alonso a Lewis Hamilton v Bahrajnu

Mercedes dle Laudy o Alonsa zájem nemá, ale "nikdy neříkej nikdy"

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Druhý den testů v Barceloně patřil Bottasovi po těsném boji s Ferrari

  2. První den sezónních testů nejrychlejší Verstappen, šanci dostala řada mladíků i nová světla

  3. Renault se chce s motorem dotáhnout na špici do konce roku. Kdy nasadí lehčí MGU-K?

  4. Mercedes má ze závodu v Monaku velké obavy

  5. F1 je momentálně tak "trochu na dně," WEC je pro Alonsa zábavnou alternativou

  6. Současné motory nemají výkonnostní limit, shodují se Mercedes a Ferrari

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud