Proč se modlí každé ráno celý tým F1? Šéf Red Bull Horner to vysvětlil

Robert RoBertino Pavelka, 24. května 2017, 10:35 Google+

Red Bull se prozatím v letošní sezóně necítí příliš komfortně, odstup od Ferrari a Mercedesu vyvolává opět známé jevy, ve kterých už padají první nervózní výpady směrem k výrobci pohonných jednotek. Jak se na celou situaci i další vývoj dívá šéf týmu Christian Horner?

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 25.05. 09:59) Napište svůj názor
Christian Horner při tiskovce v Barceloně

Christian Horner při tiskovce v Barceloně | foto: Red Bull Content Pool

Sdílejte článek

Christiane, Španělsko bylo prvním velkým upgradem vozu v letošním roce. Týkal se především podvozku, takže to byla především práce týmu. Renault by měl své změny provést během léta. Jak jste byl spokojen s příspěvkem ze strany Red Bull Racing?

Christian Horner: Jednalo se o proces probíhající po celou sezónu, ale ano, v Barceloně jsme nasadili poměrně velký balíček změn. Počáteční indikace byla pozitivní odpovídajícím způsobem, ale jako u všech novinek je nutné prověření, než vyslovíte finální verdikt. V Barceloně jsme museli vyladit nastavení, abychom zjistili, co funguje nejlépe. Nakonec z toho bylo pódium pro Dainela, navíc odhaduji, že Max by odjel také dobrý závod, protože byl určitě inspirován loňským úspěchem.

Byl jste překvapen, že balíček změn v posledním závodním víkendu fungoval tak dobře?

ChH: Obvykle se stává, že když dojde k nějaké větší změně, nelze předpokládat, že se implantuje do vozu a okamžitě bude fungovat. Musí zapadnout do propojení a harmonie se vším ostatním. Ale můžeme říci, že jsme zase o kousek blíž. Na Ferrari nám chybí pár desetin a zhruba šest desetin na Mercedes. Pocit zůstává stále stejný, existuje mnohem větší potenciál, který nám otvírá další cesty, jichž chceme v dalších závodech využít.

img-responsive

Daniel Ricciardo v závodě v Barceloně | foto: Red Bull Content Pool

Od Austrálie, kde byl rozdíl 1,8 vteřiny jste putovali přes Čínu (1,2) až k 0,8 vteřiny v Bahrajnu...

ChH: Haha, ale kvůli povaze trati se rozdíl v Rusku zvedl zase na 1,2 vteřiny. Ale ano, šest desetin v Barceloně je základ, se kterým můžeme pracovat.

Nyní se tedy čeká na úpravu motoru Renault. Automobilka jej očekává pro Grand Prix Ázerbajdžánu. A co Red Bull Racing?

ChH: Tento proces je v běhu. Řekli, že to je třetí motor a proto jde o závislost na jeho nasazení. Samozřejmě, že ho chceme mít co nejdříve. My doufáme, že to bude už v Montrealu. Každý den chodíme do kostela a modlíme se, abychom ho dostali co nejdříve (smích).

Má smysl dělat dvoufázovou aktualizaci? Nejdřív udělat změny na šasi a o pár závodů později mít nový motor? Jak víte, že vše společně bude fungovat, pokud je otázka motoru tak trochu "ve vzduchu"?

ChH: Musíme se zaměřit na nás samotné. Vydáváme ze sebe to nejlepší, čeho jsme schopni, soustředíme se na vlastní zdroje. Nepochybuji, že druhá polovina sezóny bude v našem podání mnohem silnější než její začátek.

img-responsive

Marko řeší všechno velmi impulsivně... | foto: Red Bull Content Pool

Váš odborný poradce dr. Helmut Marko prohlásil o letošní sezóně, že pro Red Bull Racing pravděpodobně skončila. Je to tak?

ChH: Haha, tak to je asi nejspíš rakouský způsob, jak vnímat věci. Sklenice se vždy zdá být jen poloprázdná (smích). Helmut vždy reaguje na každou věc spontánně - ať už v dobrém či špatném. Já opravdu věřím, že v druhé polovině sezóny se věci otočí v náš prospěch.

Právě teď bojujete o třetí místo...

ChH: Spíš jsme tak trochu v zemi nikoho. Snažíme se začít závodit s velkými kluky! Pokud to zvládneme, může jeden z našich pilotů diktovat, co se bude dít v šampionátu pilotů. Protože pokud usiluje o vítězství v Grand Prix pět nebo šest jezdců, závodní víkend získá docela jinou dynamiku.

Říkáte, že chcete zápolit s "velkými kluky". Ale není to tak dávno, kdy jste jimi byli právě vy...

ChH: Ano, to je pravda. Ale i minulou sezónu jsme ukázali, že je můžeme aspoň pozlobit. Přesně před rokem jsme měli před Barcelonou stejný počet bodů, podařilo se nám udržet za sebou Ferrari a porazit je. To na počátku roku 2016 nikdo nečekal. Tak rychle se mohou věci proměnit. Jeden z klíčových momentů, proč jsme byli loni tak silní, byla úprava motoru před Grand Prix Monaka.

Náskok vedoucích týmů musí mít i základ v šasi - aspoň do určité míry. Kde je chyba?

ChH: Došlo k obrovským změnám a musím poznamenat, že u Mercedesu a Ferrari odvedli lepší práci při interpelaci pravidel a jejich využití. Řešili jsme pár otázek s korelací, nyní už je chápeme. Nastoupili jsme dobrou vývojovou cestu, ale samozřejmě musíme pracovat dvojnásob tvrdě, abychom naše soupeře dohonili.

img-responsive

Adrian Newey podle Hornera své kouzlo neztrácí | foto: Red Bull Content Pool

Ztratil Adrian Newey něco ze svých kouzelných schopností?

ChH: Tomu nevěřím. Ano, rozdělil svou působnost mezi Formuli 1 a Advanced Technologies, ale na autě pro Grand Prix pracuje velmi tvrdě. Navíc má kolem sebe velmi talentovaný tým.

Oba vaši piloti mají kontrakty i po roce 2017, což je z hlediska plánování dobré, protože jinak by si mohli hledat jiné působiště...

ChH: Haha, pokud se investuje do lidí, chce to udělat v dlouhodobějším horizontu - ať to bylo se Sebastianem Vettelem nebo teď s Danielem a Maxem. Jejich smluvní situace je jasná a transparentní.

S ohledem na situaci Red Bullu a Toro Rosso v otázce motorů je pochopitelné vaše vyjádření k nezávislému dodavateli. Jak naléhavá je tato situace z vašeho pohledu?

ChH: Zdá se, že mezi různými výrobci motorů, Rossem Brawnem a FIA probíhá zdravá diskuse - ať na úrovni automobilek či nezávislých dodavatelů. F1 zoufale potřebuje, aby se otázka motorů řešila po stránce mnoha aspektů, neboť je klíčem k budoucnosti tohoto sportu - ať jde o náklady, výkon, zvuk či zábavu. To jsou opravdu důležité prvky, které je třeba řešit. Jsem přesvědčen, že držitel obchodních práv by měl mít konkurenceschopný a nezávislý motor, protože by v případě, že automobilky řeknou "rozhodli jsme se opustit F1", nezůstaneme bez motorů. 

Objevila se zmínka, že Mercedes možná pomůže Hondě s vývojem motoru. Udělal někdy Mercedes podobnou nabídku Renaultu? Protože nakonec spolupracují na produkci silničních automobilů používajících stejné motory...

ChH: Nejsem si toho vědom. A byl bych osobně velmi překvapen, kdyby se něco podobného v případě Mercedesu a Hondy stalo. Honda má v Mario Illienovi velmi schopného muže, který podle mého názoru bude schopen problémy vyřešit. A spojení Renault-Mercedes? Myslím, že problémovým prvkem by byl Red Bull.

Zcela na závěr - doplňte frázi "Absence vítězství mě...

ChH: "... dělá stále více hladovým!"

Google+ Vytisknout

Diskuze: Proč se modlí každé ráno celý tým F1? Šéf Red Bull Horner to vysvětlil

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 25.05.2017 09:59 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Sergej Sirotkin při posledních sezónních testech v Silverstone, první den

Na scénu vstupuje Sirotkin. Ruský pilot by měl v Abú Zabí testovat s Kubicou za Williams

Kevin Magnussen se o názory okolí příliš nestará

Zlý muž? Tomu se v našem týmu smějeme, říká Magnussen

Zaměstnanci, pohonné jednotky a monopost Mercedesu na parkovišti před továrnou

FOTO: Mistrovské oslavy Mercedesu v továrnách v Brackley a v Brixworthu + VIDEO

FIA

Gesto dobré vůle: FIA odlehčí od dluhů Manoru

Kubica a jeho soupeři stále čekají na rozhodnutí Williamsu

Williams stále vyčkává a popírá, že by Kubica měl jistou smlouvu

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (10:00 - 11:30)
    • 2. Trénink (14:00 - 15:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (11:00 - 12:00)
    • Kvalifikace (14:00)
  • Neděle

    • Závod (14:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fernando Alonso a Lewis Hamilton v Bahrajnu

Mercedes dle Laudy o Alonsa zájem nemá, ale "nikdy neříkej nikdy"

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Toro Rosso oznamuje své jezdce pro rok 2018

  2. Ferrari by odchodem z Formule 1 ušetřilo 2,9 miliardy korun

  3. "Proti Fernandovi jsem si vedl velmi dobře," hodnotí Vandoorne. O Renaultu má jen dobré zprávy

  4. Nevíte co s penězi? Kupte si třeba vůz, ve kterém Schumacher vyhrál GP Monaka

  5. Rosberg se s Hamiltonem nenáviděli. "Teď můžeme být zase kamarádi," myslí si Nico

  6. VIDEO: Alonsův debut s vozem LMP1 při testech s Toyotou v Bahrajnu

reklama