Víte co nastartovalo kariéru sympaťáka Marka Webbera?

Robert RoBertino Pavelka, 9. června 2016, 10:50 Google+

Ve Formuli 1 strávil 12 sezón a třikrát obsadil v konečně klasifikaci bronzovou příčku. Odcházel s jistým pocitem křivdy, ale na F1 nezanevřel docela, což dokazují jeho časté návraty ve formě komentářů, postřehů a rozhovorů. Jeden z nich vám nabízíme.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 13.06. 09:44) Napište svůj názor
Mark Webber je v rozhovorech vždy otevřený

Mark Webber je v rozhovorech vždy otevřený | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Vaše autobiografie nese název Aussie Grit. Myslíte si, že vám skutečnost, že jste Australan, nějak v kariéře pomohla?

Mark Webber: Ne, spíš mi ji ztížila. Moje sportovní základna je v Evropě, takže jsem musel opustit svou rodinu a veškeré pohodlné zázemí domova. V polovině 90. let nebylo Skype, takže jsem byl mnohem izolovanější, než je například dnešní mladý anglický pilot. Ale nikdy jsem to nebral jako oběť. Po kariéře jsem toužil, a kdyby to nevyšlo, šel bych zpátky a pracoval na místní čerpací stanici s vědomím, že jsem se to zkusil jak nejlépe jsem mohl.

Kdo vám nejvíc pomohl?

MW: Vyrostl jsem v malém městečku v Novém Jižním Walesu (Queanbeyan) a když jsem odcházel do Evropy, byla uspořádána tombola, abych měl peníze. Některé z cen byly trochu šílené - jestli se pamatuju, tak výherce třetí ceny dostal nějaký olej - ale umožnilo mi to dostat se do Anglie a koupit si tam závodní auto. Byla to Fiesta B, stála 500 liber. V mé druhé sezóně jsem na tom byl finančně opravdu bídně; vypadalo to, že se vrátím domů, když mi podal pomocnou ruku krajan David Ian "Campo" Campese, úžasný hráč ragby, díky jehož příspěvku jsem mohl ještě měsíc závodit. Vyhrál jsem následující závod, a pak se mnou Mercedes-Benz podepsal dlouholetou smlouvu. Ty čtyři týdny, které mi Campo zaplatil, byly v mé kariéře naprosto zlomové.

Které soupeře na trati jste nejvíc respektoval?

MW: Byli to Rubens Barrichello, Jenson Button a Fernando Alonso. Měl jsem také nějaké ostré souboje s Lewisem Hamiltonem. Občas byla situace hodně vyostřená, dokonce jsme si hrozili přilbami, ale to je onen instinkt zabijáka. Nakonec jsem byl vždy schopen si s nimi potřást rukou, to je pro mě to důležité.

img-responsive

S Davidem Coulthardem si Mark vždy rozuměl | foto: GEPA pictures GmbH

Jaká byla nejlepší společnost po závodech?

MW: David Coulthard, není pochyb, že je dlouhodobě Top of The Pops (narážka na slavný hudební britský televizní pořad). Uvolnili jsme náladu díky nějaké skleničce a pak jsme si hezky lhali o tom, jak jsme byli úžasní.

Co dělá piloty F1 výjimečné?

MW: Musíme mít výjimečné periferni vidění a rozvahu. Jsme schopni posoudit situaci v pomalejší snímkové frekvenci než široká veřejnost. To je také důvod, proč za sebou můžeme kroužit v rychlosti 350 km/h v silném dešti. 

img-responsive

Suzuku neměl Mark v lásce, ale ve své poslední sezóně 2013 tu dojel druhý | foto: Red Bull Racing

Která Grand Prix pro vás byla nejtěžší?

MW: Suzuka v Japonsku. Je to velmi rychlá trať, je tu vysoké přetížení a jde o okruh ve starém stylu, takže postrádá moderní bezpečnostní prvky. Musíte tam být naprosto perfektní. To už jsem měl raději Monako. Také tam hrozí tresty za chyby, protože jste pořád na dosah bariér, ale jste to vy proti trati. Nikdy jsem tam nepřemýšlel o mých soupeřích, soustředil jsem se jen na to, že pokud si po celý víkend dokážu "srovnat mysl", povede se mi dobře. Jestliže uděláte jedinou chybu, budete ji těžko dohánět. Jako golfista, který zahraje bogey a pak se snaží o kompenzaci.

Co je nejlepšího na vytrvalostních závodech?

MW: V F1 je jen pár dalších pilotů, se kterými závodíte, ale například ve 24 hodin Le Mans je trať přeplněna piloty různých kategorií a všichni závodí najednou. Naše Porsche je nejlepší auto, ale nejnáročnější součástí naší práce na trati je předjíždění závodníků, kteří nejsou profesionálové, proto se musíme řídit úrovní jejich schopností a dovedností. Což je velmi nebezpečné.

img-responsive

Le Mans je podle Webbera značně nebezpečnou záležitostí | foto: www.peugeot-sport.com

Od koho jste dostal nejlepší radu?

MW: Byl to sir Jackie Stewart, je to můj velký poradce. Navzdory svému věku mu to myslí velmi moderně, má spoustu zkušeností. Prošel také obrovskou nepřízní osudu, při závodech ztratil mnoho přátel. I mě se vždy velmi dotklo, když lidé, které jsem znal, zahynuli na trati.

Co byste poradil běžnému řidiči, jemuž hrozí nehoda?

MW: Rozhodně se musí pustit volantu a dát si ruce na hruď. Řidičovo sedadlo a nastavení bezpečnostního pásu jsou velmi důležité. Když usedáte do auta, musí všechny samozřejmé věci sloužit ve váš prospěch. Nikdy jsem neměl žádné zbožné myšlenky, ale zažil jsem několik opravdu zlých dopravních nehod, kdy se všechno jakoby zastavilo a já si pomyslel "tentokrát může být po mně". Vzpomínám si, že jsem nechtěl cítit žádnou bolest a doufal, že to skončí rychle. Naštěstí jsem ale vždy vyvázl se štěstím.

Vytisknout

Diskuze: Víte co nastartovalo kariéru sympaťáka Marka Webbera?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 13.06.2016 09:44 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Felipe Nasr se dost možná vrátí ke starému šasi z úvodu sezóny

Nasr: "Mé šasi 100% nebylo v pořádku." Sauber na něm ale nic vadného neshledal

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud