Kaltenbornová o sezoně Sauberu a zpackaném roku 2014. Proč je proti levnějšímu motoru?

iM2, 22. listopadu 2015, 21:23 Google+

Šéfka týmu Sauber, Monisha Kaltenbornovou, v rozhovoru pro Auto Motor und Sport bilancuje sezonu. Proč byl letos Sauber lepší než v sezoně 2014? Proč už nejsou špatné zprávy? A proč je proti levnějším, alternativním motorům?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Kaltenbornová, Moniša

Kaltenbornová, Moniša | foto: Sauber Motorsport AG

Sdílejte článek

O: Jak hodnotíte sezonu?
Monisha Kaltenbornová: Ze sportovního hlediska jsem v základu spokojena. Vlastně jsme se pohybovali správným směrem. Což však po loňské sezoně nebylo tak těžké. Ve spoustě věcí jsme opět nalezli rytmus, ale podle mě je stále potenciál pro postup vzhůru. 

O: Co se Vám nelíbilo?
MK: Výsledky. Jedině ty se počítají. A s osmým místem nemohu být spokojená.

O: Kam se musí Sauber orientovat?
MK: Musíme mít vyšší ambice. Tradičně jsme týmem, který není tak pozadu. Teď jsme strávili jeden rok hodně vzadu. Tuto zkušenost bych nejraději opomenula. Vídím nás na čele středu pole.

img-responsive

Moniša Kaltenborn a Claire Williams - hned dvěma týmům v F1 šéfují dámy | foto: Sauber Motorsport AG

O: Letos Sauber zažil dobré a špatné fáze. Jak si tyto vzestupy a pády vysvětlit?
MK: Každý v poli má své vrcholy a pády. Přála jsem si více těch pozitivních. Měli jsme ale dva nové jezdce, kteří ještě navíc nemají tolik zkušeností, takže to k tomu prostě patří.

O: Jezdci zůstávají i pro příští rok - bude to pro Vás výhoda?
MK: Je to určitě důležitý faktor. Musíme také zlepšit auto a doufat, že budou učiněny také kroky na pohonné jednotce.

O: Co bylo v roce 2014 tak špatně?
MK: Loňský rok byl velmi silně ovlivněn velkými rozdíly v pohonných jednotkách. My jsme zcela jistě neměli ten, který by dominoval. S pohonnou jednotkou byla také spousta technických problémů. Když to dáme dohromady s ne tak konkurenceschopným šasi, tak z toho vyjde taková sezona. Původ toho je však ještě o sezonu dřív. Důležité bylo, pro co jsme se v půlce roku 2013 rozhodli - pracovat i nadále na voze 2013. Získali jsme díky tomu sice dobré body, jenže jsme zároveň věděli, že auto pro sezonu 2014 bude, i s ohledem na nová pravidla, kompromisem. Co jsme ale netušili, že motor bude hrát tak velkou roli, navíc v ne tak konkurenceschopném šasi.

img-responsive

Sauber se po loňské tragédii letos výsledkově zvedl, zlepší se i příští rok? | foto: Sauber Motorsport AG

O: Rok 2014 byl rokem špatných zpráv. Sauber byl odepisován, je v týmu teď uvolněnější atmosféra?
MK: To, že bylo vloni tolik špatných zpráv, záleží na tom, co bylo napsáno. Je možné, že teď už o nás upadl zájem. Pro nás to bylo jasné - šli jsme správnou cestou. Jsou těžké a méně těžké časy. Naše výzvy jsou pořád před námi.

O: Jak těžké je to pro Vás zvládat je?
MK: Je to hodně těžké. Je to těžké také proto, že jsme přijali rozhodnutí, která musíme teď strpět. Třeba ono rozhodnutí, které přišlo od Strategické skupiny. Oni náš život neulehčují.

O: Hrají zde roli náklady na motory?
MK: Zcela přesně. Motory jsou jednou z největších nákladových položek. Je to zcela neodůvodněné. Výrobci staví své motory tak jako tak. Pro ně nepřipadá v úvahu, že staví motor i pro jiné. Už od začátku jsme jim říkali: Musíte se dívat také na náklady. Pořád nás ujišťovali, ale nic moc se pro to neudělalo. Teď je čas dostat náklady zpět na přijatelnou úroveň. Nikdo ale neříká - 'ano vrátíme se na úroveň jaká byla za éry V8'. Musí být nějaká třetí cesta mezi jedněmi a druhými motory. 

O: I tak je ale Sauber proti novému levnému motoru?
MK: Výrobci a svaz rozhodli, že půjdeme cestou hybridních motorů. Nemyslím si, že by bylo pro celý sport správné teď otočit. Nebylo by to dobré pro naši image. Znamenalo by to, že se odtrhujeme od reality a žijeme ve vlastním světě. Pro výrobce je důležité, aby ukázaly technologii, kterou použijí v silničních vozech. Hybridy a efektivita se dnes počítá. Následovaly by problémy se sponzory, kteří by nechtěli pokračovat. Koukněte na Formuli E - ti ukazují, odkud vítr vane. Druhým problémem by byla přeměna.

img-responsive

Monisha a zakladel týmu, Peter Sauber | foto: Sauber Motorsport AG

O: Co tím myslíte?
MK: Vznikl by tím šampionát o dvou třídách. To není dobrým řešením. Jak bychom měli dosáhnout parity? Nejde jenom o výkon. Jde také o dotankovávání. To, co ušetříme na motorech, zaplatíme za nákup tankovacích zařízení. Je to nápad, co nic nepřinese. Raději bychom se zaměřili na to, abychom u současných motorů snížili náklady.

O: Uvažujme, že v roce 2017 příjde na trh motor, co bude stát 6 milionů eur (163 mil. Kč). Nebude pokušení příliš velké?
MK: Šest až sedm milionů vnímám jako super cenu. Přála bych si, aby nám Ferrari nabídlo aktuální motor za tuto cenu. Ale nedokáži si představit, že takový motor projde. Už jsme zažili, že Ferrari má právo veta. 

O: Společně s Force India jste podali oficíální zalobu k EU. Proč vlastně? A proč až teď a ne už dřív?
MK: Nejde nám o to, abychom se stali privilegovanými, což některé týmy jsou. Bylo to z finančních důvodů a práv při hlasování. Příprava na podání žaloby zabrala hodně času. Proto až teď. Celou tu dobu jsme se snažili s ostatními jednat. Když si ale pak uvědomíte, že to nic nepřináší, pak není jiná cesta.

O: Báli jste se odvetných opatření?
MK: Odvetná opatření nepociťuji. Chtěli jsme se ujistit, že nepůjdeme proti ostatním týmů, ale vlastníkovi komerčních práv. Teď doufáme, že Komise prověří a zveřejní, proč byla tato privilegia udělena. Je to dobré pro F1 a tím pádem pro všechny.

O: Kdy máme čekat první výsledky?
MK: Myslím, že se ještě tento rok dozvíme, jak se to vyvíjí.

Vytisknout

Diskuze: Kaltenbornová o sezoně Sauberu a zpackaném roku 2014. Proč je proti levnějšímu motoru?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel se raduje z třetího místa v Brazílii

Vettel je šampionem šampionů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud