Co by Webber změnil na F1 a jak hodnotí Ecclestonea

Robert RoBertino Pavelka, 15. října 2015, 02:00 Google+

ROZHOVOR - Jaká byla rivalita u Red Bullu se Sebastianem Vettelem, podrobnosti o nové kariéře v týmu Porsche a kdo by měl ztvárnit jeho postavu ve filmu, to vše najdete v rozhovoru, který Mark Webber poskytl v londýnské centrále stanice CNN.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 15.10. 13:08) Napište svůj názor
Mark Webber třikrát obsadil v konečném šampionátu bronzový stupínek

Mark Webber třikrát obsadil v konečném šampionátu bronzový stupínek | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Kterou pravdiovu věc jste ve vašem životopise neuvedl?
Že si jen zřídka myji vlasy.

Kdo by vás měl hrát, kdyby vaše kniha Aussie Grit byla zfilmována?
Eric Bana. Je to kamarád, pochází z Austrálie a trochu tu knížku zná.

Co byla ve vašem životě nejtěžší zkušenost?
Nejlepší, co jsem se naučil, bylo nesoudit lidi příliš rychle. Nejtěžší je, když si myslíte, že jste na něco připraveni, a přitom nejste. Musíte být připravení lépe, než si myslíte. Vydat ze sebe to nejlepší v dané chvíli, ale nezlehčovat to, co vám pomůže se na to připravit.

img-responsive

Prvních stupňů vítězů se Webber dočkal v barvách Williamsu. | foto: Williams F1 Team

Proč jste si vybral automobilové závody?
Jako kluk jsem miloval motokáry, chtěl jsem se zlepšovat a řídit něco rychlejšího, náročnějšího, chtěl jsem přijímat další výzvy. Závodit proti nejlepším pilotům na nejlepších tratích neuvěřitelně obohacovalo mou profesi. Konkurence pro mě byla obrovským faktorem. 

Někteří vaši soupeři - Dan Wheldon, Justin Wilson, Jules Bianchi - při nehodách zahynuli. Co vede závodníky k tomu, aby akceptovali tak vysoké riziko?
Máme obrovskou důvěru ve vlastní schopnosti. Je to velmi, velmi vzácná vlastnost, aby mohli svou práci vykonávat, je to něco, co by se nemělo bagatelizovat. Je to špičková profese, jet s vozem na limitu, tlačit sebe k limitu, těší nás pohybovat se na takové úrovni. Roli v tom hrají i naše zkušenosti. Ano, může se stát něco, s čím nepočítáme. Velkým problémem je zvláště mechanická porucha na voze. Bohužel ti tři, o nichž byla řeč, doplatili na zvláštní nehody, leč může k tomu dojít. Jsme součástí motorsportu a jezdíme ve vozech rychlostí kolem 320 km/h. Může dojít k fatálnímu zranění a ani smrt se našemu sportu nevyhýbá. Ale akceptujeme to. Po drtivou většinu své kariéry jsou do vozu usedal beze strachu.

Ve sportovních vozech jste prožil velmi těžké havárie - v Le Mans 1999 a v Brazílii 2014. Přináší vám ono nespecifikovatelné vzrušení jízda s pocitem určitého nebezpečí?
Ono docela stačí, že nejezdím tolik jako dřív, i když sportovní Porsche pilotuji pořád docela často. Měl jsem přátele, kteří museli zanechat kvůli zranění závodění, těžko se s tím vyrovnávali, protože v jejich životě to představovalo značnou mezeru. V mnoha ohledech lze piloty považovat vlastně za celkem jednoduché, ale my to vidíme jinak - je něco vzácného a ojedinělého prožívat tak vysoké rychlosti. Těžko to jde něčím nahradit a proto vás trápí, když vám to chybí.

img-responsive

Webber svou kariéru odstartoval pátým místem na voze Minardi. | foto: Minardi F1 Team

Vyhráváte s Porsche závody WEC a vedete šampionát, jaký to je pocit?
Největší rozdíl, kterého si v této fázi mé kariéry užívám opravdu maximálně, je můj pocit, že jsem součástí týmu. Chtěl jsem vyhrát mistrovství, když mi bylo dvaadvacet, pětadvacet, osmadvacet nebo třicet? Ne, chtěl jsem závodit v F1 a opravdu se mi to líbilo. Mělo to pro mě velký přínos, pro mou profesi i pro mne samotného. Teď působím v týmu a piloti jsou velice vstřícní. Mluvíme a pomáháme si, jak jen můžeme, hlavně co se týče výkonu auta, protože sdílíme jeho vlastnosti. Jsou to pořád hodně rychlé vozy, asi nejbližší formuli 1 co se týče času na kolo. Proto je to pro mě velmi důležité. 

Chybí vám v nějakém směru F1?
Opravdu ne. Vše jsem dobře načasoval. Zejména práce s Adrianem Neweyem byla skutečně vynikající, tihle lidé z vás dokázali dostat to nejelpší. Stále F1 sleduji. Jsem v obraze a rád se sledují sport, ale F1 teď v mém životě nezabírá tolik času jako dřív. Nemusím se přetrhnout, abych viděl v televizi každý trénink a kvalifikaci. Naštěstí stále závodím a mám štěstí, že spolupracují právě s Porsche. Je tu plno fajn chlapíků a snažíme se navzájem motivovat. Formule 1 mi nijak zvlášť nechybí.

Které tři věci byste v F1 změnil?
Zrychlit vozy, větší vstřícnost vůči fanouškům a větší hluk.

Je Bernie Ecclestone muž, který ještě může pozvednout F1?
Vládne jí už hodně dlouho a pro tento sport udělal obrovské množství neuvěřitelných věcí, což mu u mnoha pilotů vyneslo velký respekt. Byli jsme svědky toho, že udělal náš sport exkluzivní. Ale je pro něj těžké pochopit některé nové formy médií v digitální éře? Možná ano. Je plno dalších věcí, které zkazil nebo udělal dobře, zastává svůj staromódní styl rozhodování, kdo bude pořádat závody. Těchto dlouhodobých pravidel se bude držet, to je jeho přístup.

Kdo by ho mohl nahradit?
Neměla by to být armáda úředníků, potřebujeme někoho, kdo dokáže pevně držet kormidlo a bude takovým vizionářem.

Jaký je váš nejhezčí zážitek v F1?
Mé první vítězství (Grand Prix Německa 2009).

A ten nejhorší?
Když jsem prohrál v roce 2010 titul mistra světa.

img-responsive

Nejúspěšnější roky v F1 prožil Webber v týmu Red Bull. | foto: F1NEWS.cz

Byl Sebastian Vettel tím, kdo vaši kariéru pozvedl nebo udusil?
Dostal ze mě víc, než bych dokázal já sám. Bylo důležité, že je na druhé straně garáže, kompletně mě dokázal vybudit.

V letech 2009 až 2013 jste byli u Red Bullu nesmiřitelnými soupeři. Jak na váš vztah nahlížíte dnes?
Jen pozitivně. V té době bylo obtížné zvládat kompletní týmový scénář, byly to pro nás do jisté míry neprobádané vody. Rok 2010 byl klíčový, bylo to poprvé, kdy náš tým a vlastně Seb i já usilovali o titul. Byl rychlý a všechno si zasloužil, o tom není pochyb, ale zbytečně moc se o tom psalo. Naše souboje byly pro sport přínosem. Někdy jsme na trati kolidovali, pak planuly velké vášně. Bylo těžké, abychom pracovali v jednom týmu. 

Vettel získal čtyři mistrovské tituly, vyhraje jich na Ferrari víc?
Ano.

Opustil byste F1 dříve než jste to udělal?
Možná, snad o rok. Ale důvodem nebyl Red Bull, myslím, že to byl sport. Už jsem se v něm pohyboval hodně dlouho. Byl jsem se svou kariérou navýsost spokojený, těšila mě úroveň, které jsem dosáhl a také moji soupeři. Fernando Alonso, Lewis Hamilton, Jenson Button a Seb ze mě dostali mnohem víc, než kdybych závodil na vlastní pěst. Ale podobná situace se může týkat jakéhokoli sportovce či sportovkyně - je těžké setrvat a cítit protichůdné myšlenky "Jakým způsobem mám odejít?"

Udělal Alonso chybu, když odešel k McLarenu?
(povzdech) Momentálně to tak vypadá, musí být trpělivý, než začne sklízet ovoce.

Co vozíte jako zavazadlo na závodní víkend?
Tréninkové vybavení. Vždy mám běžeckou nebo cyklistickou výstroj.

Proč fandíte Manchesteru United?
Totálně mě zblbla moje přítelkyně Ann, ona je také vášnivá fanynka. Viděl jsem jejich trojnásobný úspěch v roce 1999, to byly první zápasy, které jsem viděl. A viděl jsem je všechny. Zaujalo mě to, tak jsem si zjistil něco o éře Busby Babes, co musel tento klub prožít. Vím, že Fergie (Alex Fergusson, bývalý manažer a trenér klubu) každému neseděl, ale měl hodně dobrých výsledků. Viděl jsem opravdu hodně jejich zápasů.

Kdo vám nejvíc chybí, když cestujete?
Mí dva psi - Simba a Shadow.

Jak odpočíváte?
Mám rád kávu, takže posezení s kávou a přáteli. Také si sem tam zatrénuji, rád pobývám v přírodě.

Je příběh Marka Webbera u konce nebo připíšete pokračování?
Mám v záběru pár zajímavých věcí. Mohli bychom udělat pár drobností nesoucích značku Aussie Grit. Jsem závislý na outdoorových sportech, ať jde o adrenalinové nebo vytrvalostní sporty, takže nějaké nápady jsou.

Vytisknout

Diskuze: Co by Webber změnil na F1 a jak hodnotí Ecclestonea

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 15.10.2015 13:08 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kimi Räikkönen v Soči

Sprostá slova v F1. Dusno kolem nedělní kolize "Icemana"

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud