S Wolffem o ostudné chybě: Špatný algoritmus, data proti selskému rozumu, absence GPS

Petr Hlawiczka, 25. května 2015, 06:50 Google+

Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff vysvětluje, jak došlo k chybnému povolání Lewise Hamiltona, který tak přišel o své vítězství, jež bylo darováno jeho týmovému kolegovi Nicovi Rosbergovi.

Počet komentářů:  22 komentářů (Poslední 29.05. 21:51) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Toto, výsledek byl překvapivý. Jak k tomu všemu došlo? Lewis vypadal jasný vítěz, ale skončil třetí.
Toto Wolff: Jednoduše jsme to špatně spočítali. Mysleli jsme si, že budeme mít o několik sekund větší náskok. Jenže jsme ho neměli.

Šlo čistě o rozhodnutí inženýrů? Nesou vinu oni?
TW: Ne, šlo o rozhodnutí týmu, všichni jsme v tom společně. Rozhodnutí děláme společně, společně vyhráváme a prohráváme.

Jak moc inženýry při výpočtech zmátl přechod virtuálního safety caru v ten skutečný?
TW: V Monaku nemáte GPS, všechno je kvůli tomu těžší. Proto jsme udělali chybu, když se to změnilo z virtuálního na výjezd skutečného safety caru.

V kterém místě jste Lewise po nehodě Maxe Verstappena zavolali do boxů?
TW: V Rascasse (předposlední zatáčka okruhu - pozn. red.). Ke konečnému rozhodnutí došlo 50 metrů před nájezdem do boxů.

Říká se, že Lewise před Rascasse zdržel safety car. Co o tom víš?
TW: Musíme zkontrolovat, jakou rychlostí jel safety car. Ale ano, dojel safety car a ztratil čas.

Když jste to viděli, nebylo rozumnější ho nevolat do boxů? Opravdu spoléháte pouze na data?
TW: Byli jsme v situaci, kdy jsme hodnotili selský rozum proti datům. Prostý rozum je OK, ale nevyhrává vám dlouhé závody. Musíte se spoléhat na data - a nyní musíme přijít na to, proč jsme udělali chybu.

rosberg vitezstvi monako
Krádež v přímém přenosu: Nico Rosberg vítězí ve Velké ceně Monaka
místo Lewise Hamiltona (foto: Daimler AG)

Proč riskovat s povoláním do boxů, když skutečné informace byly tak omezené? Lewis byl na dráze ve výrazném vedení, proč jste jej zavolali do boxů?
TW: Potenciální riziko představoval Sebastian [Vettel] při přezutí na super-měkké pneumatiky a jeho výjezd za Nicem. Nyní při zpětném pohledu musím přiznat, že ta data byla špatná.

K celé situaci tedy došlo kvůli obavám, že by Sebastian přezul na super-měkké? Nejspíše by se tím propadl za oba Red Bully.
TW: Ne, byl by třetí...

... za Nicem. Proč jste se tedy báli o Lewisovu pozici?
TW: To je zřejmě ten selský rozum, o kterém jsem mluvil. I když jste na nových super-měkkých pneumatikách na třetím místě, tak velmi těžko předjedete jedno auto, natož dvě! Výsledkem by možná pro nás byla první a třetí pozice v opačném pořadí. Velmi pravděpodobně by to tak skončilo.

Proč jste se zavoláním Lewise do boxů nepočkali na to, až uvidíte strategii Sebastiana?
TW: Protože byl za námi. Ztrácel na nás kolem třinácti sekund.

Zpochybňoval Lewis rádiem rozhodnutí zajet do boxů?
TW: Hovořili jsme o tom. Zazněla informace, že pneumatiky vychladly a že ta tvrdší směs už neposkytovala žádnou přilnavost. Ale to nebyl ten skutečný důvod, proč jsme ho zavolali do boxů. Přidala se k tomu ta čísla.

Jak aktivní roli v tom zpackání sehrál Lewis? Zmínil jsi teploty pneumatik a ztrátu přilnavosti...
TW: Učinili jsme společné rozhodnutí. K tomu dospějete ve zlomku sekundy. Snažili jsme se získat o situaci co nejvíce vstupních informací - od inženýrů, od managementu a od jezdce - a pak jsme přijali rozhodnutí. V tomto případě byl algoritmus špatný.

wolff
Podle Tota Wolffa v německém týmu žádná protekce neexistuje, ze situace neměl
radost ani samotný nejvyšší šéf Mercedesu Dieter Zetsche (Daimler AG)

Jak si to u něj napravíte?
TW: Omluvil jsem se mu. Tohle jde očividně na vrub týmu. Lewis je skvělý pilot a určitě pochopí, že chyby jsou někdy lidskou přirozeností. Tak to je.

Jaká byla první slova Lewise směrem k vám?
TW: Byl ve skrumáži mezi novináři, když jsem se mu omluvil. A z jeho pohledu jsem viděl, že mezi námi je vše OK.

Jak myslíš, že se s tím vším Lewis vypořádá?
TW: Má obrovskou duševní sílu a je rozjetý. Ano, musí to velmi bolet přijít o to vítězství v závodě, protože to bylo jeho vítězství. Bezpochyby se ale zotaví tak rychle jako vždy.

Co byste udělali, kdyby Lewis vyjel za Nicem a ne za Sebastianem? Požádali byste Nica o to, aby jej pustil před sebe?
TW: Už tak mám dost problémů, tohle nepotřebuji. Krátce jsme hovořili o tom, co bychom udělali, kdyby Lewis Sebastiana předjel. Velmi pravděpodobně bychom nezasáhli.

Někteří lidé se podivovali nad tím, zda nešlo o příhodný výsledek vzhledem k tomu, že zde byl Dr. Dieter Zetsche (šéf Mercedesu) a zřejmě by si přál německého vítěze.
TW: Dr. Zetsche z této zvláštní situace neměl vůbec radost. Věřte mi, že v tomto týmu neexistuje z žádných důvodů taková věc, jako je protekce.

Vytisknout

Diskuze: S Wolffem o ostudné chybě: Špatný algoritmus, data proti selskému rozumu, absence GPS

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 22, poslední 29.05.2015 21:51 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 22 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Massa kritizuje "nebezpečného" mladíka Verstappena: "Zkušenost se v F1 počítá"

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud