Technický ředitel Lotusu o novinkách pro Spa a těžkém životě bez FRICu

Petr Hlawiczka, 18. srpna 2014, 06:20 Google+

Technický ředitel Lotusu Nick Chester hovoří o novinkách, které připravují pro nadcházející závod ve Spa, o tajemství dobrého nastavení pro tuto trať i o náročném životě po ztrátě propojeného předního a zadního zavěšení (FRIC), který měl jeho tým velmi vyspělý.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 18.08. 13:18) Napište svůj názor
Grosjean, Romain

Grosjean, Romain | foto: Lotus F1 Team

Sdílejte článek

Uvidíme nějaké nové díly na voze E22 ve Spa?
Nick Chester: Máme docela hodně nových vývojových částí pro Spa, jako je nová karosérie a některé menší úpravy zaměřené na přední část šasi. Ty by se měly pozitivně promítnout do přítlaku.

Stále připravujeme mnoho dalších novinek pro pokračování sezóny. Pro Spa plánujeme úpravy předního a zadního křídla. S vylepšením zadního křídla to bude těsné kvůli času ztracenému při výrobě letním zavřením továrny, snažíme se ale o to, abychom ho měli už v Belgii.

Klíčovou věcí je to, že pokračujeme v usilovném vývoji E22 pro nadcházející závody s celkem velkými vylepšeními. Víme, o velmi citlivých oblastech vozu, kde se můžeme hodně zlepšit, takže se zaměříme i na ně.

Co je tajemstvím dobrého nastavení ve Spa?
NC: Jako u většiny věcí v F1 s tím nejsou spojena žádná zvláštní tajemství, jde jen o tvrdou práci a dobré inženýrství.

Protože se ve Spa tráví hodně času pod plným plynem, potřebujete celkem nízkou úroveň přítlaku, takže to je těžké, protože to musíte vyvážit kvůli druhému sektoru s relativně pomalou částí. Znamená to tedy, že je třeba zvolit celkem velký kompromis, nakonec ale potřebujete vůz, kterému mohou piloti důvěřovat v rychlých zatáčkách.

Rovněž potřebujete dobré mechanické nastavení kvůli průjezdu skrz na sebe navazující zatáčky Eau Rouge a Radillon, kde dochází k vysoké kompresi a které jsou pro auto stále velmi náročné.

maldonado
Lotus pro Spa připravuje mnoho novinek včetně předního a zadního křídla
či přepracovaného zavěšení (foto: Lotus F1 Team)

Spa a déšť jsou dvě slova, která často slýcháváme společně. Jak se vám povede, bude-li tam letos panovat typické počasí?
NC: Ve Spa je vždy šance, že bude pršet nebo že bude mokro. Za těchto podmínek jsme už u E22 pozorovali určitý příslib, ale naposledy tomu tak v Maďarsku ve skutečnosti nebylo. Trápili jsme se s generováním dobré přilnavosti na přechodných pneumatikách, ale s tím mělo problémy také mnoho dalších, takže to vypadalo spíše na funkci povrchu dráhy.

Jak si zvykáte na život po propojeném (FRIC) zavěšení?
NC: Učinili jsme určitý pokrok ve snížení deficitu způsobeném ztrátou propojeného zavěšení, stále to ale trochu bolí. Pro Spa máme přepracované mechanické součásti včetně nových pružin a vylepšeného nastavení zavěšení, což by mělo pomoci. U E22 šlo předtím o vysoce vyvinutý systém, takže to je těžké získat veškerou výkonnost hned zpátky.

Je letní přestávka pro tým pomocí nebo překážkou?
NC: Tohle má opravdu dvě stránky. Jako inženýr vlastně chcete pokračovat v útočení a dostávat maximum z balíku, který máte. Na druhé straně je sezóna F1 velmi náročná, takže z dlouhodobého pohledu během celé sezóny jde zřejmě o přínos, pokud jde o výkonnost lidí.

lotus
Za mokra Lotus u svého vozu E22 pozoroval slibné výkony, naposledy v Maďarsku
tomu tak ale nebylo, což přičítá spíše povrchu dráhy (foto: Lotus F1 Team)

Spa a Monza jsou dva legendární okruhy, které jsou mezi fanoušky opravdu populární. Jak jsou na tom u inženýrů?
NC: Samozřejmě, že tyto "oduševnělé" tratě milujeme. Jsou součástí struktury a historie F1 a ve skutečnosti i závodění obecně. Ve Spa i v Monze vnímáte napětí a vzrušení, přestože se od sebe velmi liší.

Z pohledu inženýra je Spa ohromnou, ale uspokojující výzvou. Monza je zcela unikátní, protože jde o nejrychlejší trať roku. Letos to tam pro nás bude těžké, protože na rovinkách nepatříme mezi nejrychlejší, ale jako vždy budeme bojovat.

Vytisknout

Diskuze: Technický ředitel Lotusu o novinkách pro Spa a těžkém životě bez FRICu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 18.08.2014 13:18 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Alonso: Mým nejsilnějším týmovým kolegou byl…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud