Budoucnost Buttona? "U McLarenu chci zůstat, musím promluvit s Dennisem"

Petr Hlawiczka, 28. května 2014, 15:40 Google+

Jenson Button promlouvá o své budoucnosti: rád by zůstal u McLarenu, ale nejdříve to musí probrat s výkonným ředitelem Ronem Dennisem, který bude mít rozhodující slovo. Pro Auto Bild hovoří také o svém bývalém kolegovi Lewisovi Hamiltonovi, o jeho silných stránkách a současném boji s Nicem Rosbergem.

Počet komentářů:  41 komentářů (Poslední 31.05. 09:23) Napište svůj názor
Button, Jenson

Button, Jenson | foto: McLaren

Sdílejte článek

Během 14 let jsi v F1 zažil dobré i špatné závodní vozy. Jaké ti auta přijdou dnes?
Jenson Button: Nepochopte mě špatně: F1 je stále vrcholnou disciplínou motorsportu a je stále zábavná, ale tato auta se opravdu snadno neřídí. Když odeberete přítlak, můžete si myslet, že by to mohlo být vzrušující.

Problém ale je, že vám už neposkytují ani pneumatiky mechanickou přilnavost. Výjimkou bylo Monako, kde jsme jezdili na super-měkké směsi. Navíc máme hodně velký krouticí moment. Vypadá to, jako bych si dělal legraci, ale auta se na pneumatikách více a nedají se tak precizně řídit. Mezi mé oblíbené vozy určitě patřila jiná auta.

Která?
JB: Například auta z roku 2004. Měli jsme 19 000 ot./min, 900 koní, válku dvou výrobců pneumatik a V10 motory. To bylo neuvěřitelné, zvláštní časy.

A co rok, kdy ses stal mistrem světa?
JB: Rok 2009 byl pro mě také skvělý, i ty následující, kdy se přišlo s technologií výfukového difuzoru. Jakmile jste pochopili, tak tato technologie funguje, mohli jste to opravdu využívat ve svůj prospěch.

Prakticky jsme pořád měli sešlápnutý plyn, takže výfukové plyny mohly proudit do difuzoru. Miloval jsem to. Dnes už jízda není takovou zábavou. Ale stále máme tu nejrychlejší závodní sérii na světě.

button
Jízda s letošními vozy je podle Jensona Buttona mnohem náročnější - přispívá k tomu nižší aerodynamický přítlak, přilnavost pneumatik a vyšší krouticí moment (foto: McLaren Mercedes)

Oheň už hoří?
JB: Rozhodně. Nezáleží na tom, jak jsou auta rychlá na trati, užívám si jízdu a souboje. Stále hledám limit. A vím, že příštích několik let v F1 bude skvělých, protože inženýři znovu získají ten výkon. A McLaren bude opět bojovat o vítězství. Jde o skvělý tým z pohledu budoucnosti. Každý tým občas prochází těžšími obdobími. Ale my se vrátíme. A já jsem stále hladový.

Také v příštích letech?
JB: Ano, rozhodně zůstanu v F1. Mám zkušenosti s vrcholy i pády McLarenu a byl bych rád, kdyby mi u nich umožnili pokračovat.

Kdy se to ty a my dozvíme, zda ti to umožní?
JB: Na to se musím nejprve zeptat Rona [Dennise], jestli si mě chce ponechat. Proto na tu otázku nemůžu odpovědět. Jsem si ale jistý tím, že řešení najdeme. McLaren je pro mě rodinou. A na kontraktu nezáleží - snažím se každý den odvádět pro tým to nejlepší.

V roce 2009 jste dominovali podobně, jako teď Mercedes. Jaký z toho máš pocit?
JB: Já bych to úplně nesrovnával. V závodech jsem byl o dvě či tři desetiny sekundy rychlejší než ostatní. Mercedes má teď náskok jedné sekundy - v kvalifikaci i v závodě! Jako tým jsme odváděli skvělou práci, ale neměli jsme žádnou budoucnost - a peníze na vývoj auta.

Začali jsme sice se skvělým vozem, ale byli jsme předstiženi, protože jsme neměli žádné peníze na vylepšování auta. Mercedes má naproti tomu peníze i zdroje. Budou na to tlačit až do konce, těžko budou vyřízeni. Vyhrát závody v řadě za sebou je úplně jiný pocit. Všechno jde jakoby samo a i když člověk neudělá vše perfektně, tak to jde. Člověk někdy neví, proč se najednou dostal na pódium.

button - hamilton
Lewise Hamiltona dobře zná: během tříletého působení u McLarenu jej Button
na mistrovské body dokázal porazit (foto: McLaren Mercedes)

Lewise znáš dobře, byli jste tři roky týmovými kolegy. Jaké jsou jeho silné stránky?
JB: Lewis je neuvěřitelně rychlý. A když loni nějaký závod vyhrát, tak jsem říkal, že všechny svou rychlostí bude znovu šokovat. A to udělal. Jeho rychlost mu dodává sebedůvěru. Nyní si věří více, než jsem kdy u něj pozoroval. Plave na vlně, která ho může dohnat k titulu.

Přesto jek poražení. To jsi nám předvedl.
JB: Přesně tak. V kvalifikaci byl Lewis vždycky rychlejší než já. Přesto jsem za tři roky nasbíral více bodů než on. Takže jsem musel něco dělat správně. Myslím si, že musíte být opatrní, když chcete spoléhat pouze na svůj talent.

Je třeba pracovat také v dalších oblastech, abyste byli kompletním jezdcem F1. V určitých závodních situacích jsem přesně věděl, jak dostat auto co nejrychleji z A do B. Jde o přehled v závodech, který každý nemá.

Jde ale také o sebevědomí. Jak moc bude Lewise porážka od Nica bolet?
JB: Samozřejmě, že to někdy bolí. I malé věci někdy můžou způsobit velký rozdíl. V roce 2012 si Lewis zvolil špatné nastavení, což ho duševně ranilo. A je pak těžké se z té díry dostat.

Jinak: když se jednou dostanete do toho proudu, jako v posledním roce Sebastian Vettel, samo vás to popohání. Pak neděláte žádné chyby a jste vždy sebevědomí. Mezi Nicem a Lewisem momentálně nevidím u nikoho výhodu. Oba jsou extrémně rychlí a inteligentní kluci.

Vytisknout

Diskuze: Budoucnost Buttona? "U McLarenu chci zůstat, musím promluvit s Dennisem"

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 41, poslední 31.05.2014 09:23 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 41 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Sergio Pérez sezónu za Red Bull podle Helmuta Marka dokončí

Colapinto či Sainz do Red Bullu místo Péreze? Spekulace sílí

George Russell sice dostal pokutu, ale výsledku na trati se netýkala

Poslední rest vyřízen - čtveřice provinilců, která porušila startovní proceduru, zná verdikt

Alex Albon a Williams zažili opravdu krutý závodní víkend (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappena uznává i konkurence

Pierre Gasly a Esteban Ocon dokázali téměř nemožné a posunuli Alpine z devátého na šesté místo v Poháru konstruktérů

Ani závod se neobešel bez červené, hrdinský výkon Alpine zastínil Verstappen

  • Pátek

    • 1. Trénink (5:30 - 6:30)
    • 2. Trénink (9:00 - 10:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:00)
  • Neděle

    • Závod (7:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ferrari

Mattiacci nemá s Räikkönenem žádný problém

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud