Rozhovor s Tostem: Jak je spokojen se svými mladíky a proč Toro Rosso odmítá RRA?

Petr Hlawiczka, 12. července 2012, 06:40 Google+

Šéf týmu Toro Rosso Franz Tost v rozhovoru pro oficiální web Formule 1 chválí své současné piloty, reaguje na kritiku jednoho z bývalých a vysvětluje svůj přístup k mladým jezdcům. Vysvětluje odmítavý přístup Toro Rosso k současné podobě Dohody o omezení zdrojů a naznačuje, co je jejich cílem pro letošní sezónu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toro Rosso

Toro Rosso | foto: Scuderia Toro Rosso

Sdílejte článek

Spokojenost s Ricciardem i Vergnem

Franzi, už jsme téměř v polovině sezóny, takže jste měl nějaký čas možnost pozorovat své dva mladíky v akci. Co si zatím o Ricciardovi a Vergnem myslíte?
Franz Tost: Zatím musím říci, že oba jsou velmi schopní a oba zatím prokazují dobrou výkonnost. Daniel získal body v Melbourne ve svém prvním závodě za nás, když dojel devátý, a Jean-Eric v Sepangu finišoval na osmém místě, což ukazuje na velký potenciál. Pokrok, který oba činí, je celkem slibný, takže musím říci, že jsme zatím spokojení.

Oba získali body, v obou případech to však bylo na počátku sezóny. Proč? Zvenčí to vypadá, jako by tým udělal krok zpět.
FT: Měli jsme možnosti, měli jsme šance, ale nevyužili jsme je. Daniel například v Bahrajnu startoval ze šestého místa, ale nedokázal z toho profitovat, a Jean-Eric byl sedmý deset kol před cílem v Monaku, ale projel jím až jako dvanáctý. Daniel byl ve slibné pozici, z níž mohl snadno dojet na bodech, ale kvůli nějakému kontaktu přišel o své ambice.

Minulý víkend nebyl zcela takový, jaký jsme si představovali, protože jsme si v mokru vedli rozhodně lépe. V závodě ale nepršelo a Jean-Eric se navíc musel vyrovnávat se svou penalizací. Takže opět bez bodů, ale oba vozy dokončili závod a kilometry jsou tím, co se u nováčků počítá.

Rozhodně jsme tedy neudělali krok zpět, ale naši soupeři pracují lépe. Možná jsme získali dvě či tři desetiny sekundy, ale ostatní jich získali čtyři nebo pět.

Jak to?
FT: Možná přišli na lepší řešení, možná ale také naše tempo vývoje není dostatečné.

tost
Franz Tost (vpravo) se svým jezdcem Danielem Ricciardem (foto: Scuderia Toro Rosso)

Řekl jste, že se svými mladými piloty očekáváš v příští sezóně "senzaci"...
FT: Od velmi schopného jezdce očekávám alespoň jednu jiskru. Danielovi se to z mého pohledu povedlo v Bahrajnu, kde předvedl skutečně fantastickou výkonnost, Jean-Eric totéž předvedl v Monaku. Být v Monaku na sedmé pozici, když jste ve voze Formule 1 poprvé, je docela významné!

Jak myslíte, že se to s nimi bude vyvíjet ve druhé polovině sezóny?
FT: Oba mají nyní více zkušenosti, lépe znají tým, auto a víkendové procedury, takže si myslím, že je na nás jako týmu, abychom jim poskytli dobré auto a udělali pokrok s vylepšeními. Pak jsem přesvědčen, že snad zažijeme úspěšnou druhou polovinu sezóny.

Takže zatím jste spokojený s rychlostí vývoje svých dvou mladíků, ale ne s rychlostí vývoje vozu STR7?
FT: Naprosto.

toro rosso
Šéf týmu je s mladými piloty spokojený, s tempem vývoje vozu STR7 ne
(foto: Scuderia Toro Rosso)

Kritika bývalého jezce: Tost je hrozný

Jeden z vašich bývalých pilotů zmínil slovo "hrozný," pokud šlo o jeho zkušenost v Toro Rosso. Potřebují nováčci pevnou ruku?
FT: Jste si jistí tím, že použili slovo "hrozný"? Já si nemůžu ani vzpomenout, kdy jsem byl hrozný! (smích) OK, dovolte mi to říci takhle: pilot to má se mnou těžké, pokud se nesoustředí a nemačká ten správný pedál. Takhle to je jednoduché.

Hodně se snažíme, odvádíme to nejlepší, ale víte, do Formule 1 někdy přijdou lidé, kteří si myslí, že to zmákli. A to je hovadina. Když se dostanete do F1, znamená to, že jste ochotni začít velmi tvrdě pracovat. Vše, co jste dělali předtím, byla mateřská školka. (smích)

Když jste v F1, musíte žít 365 dní v roce a 24 hodin denně pro Formuli 1. A když mám pocit, že to někdo z našich pilotů nedělá, pak se dostává do problémů. Pak mu dávám zabrat, protože buď jste profesionálem, nebo vypadnete. Jednoduché.

Takže když se ohlédnete zpět za svými mladíky, kteří u vás byli na "studia," někteří se těch principů nedrželi?
FT: Ano, protože jinak by zde byli pořád.

alguersuari - buemi
Tak kdo to naštval "hrozného" Tosta? (foto: Scuderia Toro Rosso)

Proč odmítají RRA?

Změňme téma. Hlasování o Dohodě o omezení zdrojů (RRA) bylo o několik týdnů odloženo. Psalo se o tom, že se současný koncept nezamlouval Red Bullu a Toro Rosso. U Red Bullu je to trochu pochopitelné, ale proč Toro Rosso?
FT: To není správné. Souhlasíme s tím, že náklady musí být sníženy - a Toro Rosso RRA respektuje, protože faktem je, že my jsme pod limity: od počtu zaměstnanců po výdaje. Problém, který vidím já, je to, že se stále bavíme jenom o RRA vzhledem k šasi. Nikdo nemluví o skutečných nákladech, kterým čelíme - novém motoru, novém pohonném ústrojí, novém aerodynamickém systému, novým bateriím.

V roce 2014 začnou platit nová pravidla pro motory, ale nikdo nemluví o RRA pro tuto oblast, i když to existuje a my budeme čelit skutečným nákladům. My v Toro Rosso říkáme, že buď bude v RRA zahrnuto vše, nebo na to zapomeňme. To je náš pohled.

Takže motory by v ní dle vašeho názoru měly být zahrnuty?
FT: No, motory budou mnohem dražší, než jsou nyní. Tečka. Na druhé straně je dobré zavést nová pravidla, protože musíme brát ohled i na problémy s životním prostředím a být v souladu s průmyslem moderních vozů, abychom eventuálně přitáhli zpět automobilky.

Směr je tedy jasný, musíme však také myslet na to, jak omezit náklady v těchto oblastech - a to se zatím neděje. Výrobci utrácejí obrovské peníze za výzkum a vývoj a to nakonec budou muset zaplatit zákazníci. My za to budeme muset zaplatit.

Bude otázkou, kolik výrobců se zapojí, ke snížení ceny dojde v průběhu pěti let. Ale očekávám, že pohonná ústrojí budou mnohem dražší, než jsou nyní. V posledních letech výrobci skutečně týmy podporovali. A díky "zmrazení" motorů náklady v několika posledních letech poklesli - díky výrobcům. Takže to z roku 2014 činí velký otazník.

toro rosso
Cíl Toro Rosso pro druhou polovinu sezóny 2012: pravidelně bodovat
(foto: Scuderia Toro Rosso)

Cíle

Jak může tým, jako je Toro Rosso, dostihnout přední týmy?
FT: V ideálním světě by Toro Rosso bylo ze sportovního hlediska úspěšné. Pokud jste úspěšní po sportovní stránce, pak k vám začnou plynout peníze. To je náš cíl. (smích)

To je celkem jednoduchý podnikatelský pohled. Máte-li dobrý produkt, zákazníci přijdou...
FT: Ano, je to o dobrém produktu, který musíme poskytovat.

Jaký produkt byste tedy chtěl mít na konci sezóny?
FT: Měli bychom mít produkt, s nímž by se piloti byli schopni umísťovat uprostřed pole, kde by se kvalifikovávali mezi 9. a 12. místem a kde by závodili kolem 9. a 10., získávali aspoň jeden, dva či tři body. To je cílem. Přední týmy jsou daleko. Ale střed pole se stal velmi soutěživým. Sauber, Williams, Force India - i Caterham - stahují, takže je na nás, abychom rázně odpověděli.

Vytisknout

Diskuze: Rozhovor s Tostem: Jak je spokojen se svými mladíky a proč Toro Rosso odmítá RRA?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Logan Sargeant během prvních předsezónních testů v Bahrajnu

Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Carlos Sainz se stává velmi horkým zbožím na trhu pilotů F1

Sainz jr. u Sauberu? Pro někoho nesmysl, leč mající svůj smysl

Konečně! Tak většina soupeřů i médií hodnotí první Norrisovo vítězství (ilustrační foto).

GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

Lando Norris se po patnácti pódiích konečně dočkal vítězství (ilustrační foto)

GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

Valtteri Bottas je jedním z těch, kteří navzdory neúspěšné pozici na startu věří v progres

GP USA - PROHLÁŠENÍ po sprintu a kvalifikaci - prakticky celé pole chce usilovat o body

Lewis Hamilton tentokrát zabránil blamáži, ale optimální formu stále nemá

GP USA: Verstappen poprvé vyhrál v Miami kvalifikaci, Leclerc mu šlapal na paty

Daniel Ricciardo dokázal ubránit velmi cenné umístění

SPRINT USA: Verstappen na pohodu, Ricciardo ubránil druhé Ferrari + ohlasy

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

GP USA: Rozstřelu vládl Verstappen. Mercedes selhal, Ricciardo zazářil

Charles Leclerc v tréninku strávil na trati symbolický čas

GP USA: Verstappen si pohrál s konkurencí, chybující Leclerc zcela vyhořel

Ferrari před GP Miami

Ferrari se barví do modra, v Miami představí nového hlavního sponzora + VIDEO

  • Pátek

    • 1. Trénink (13:30 - 14:30)
    • 2. Trénink (17:00 - 18:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:30 - 13:30)
    • Kvalifikace (16:00)
  • Neděle

    • Závod (15:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

De Villota, Maria

Stav zraněné De Villotaové se významně zlepšil

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. GP USA: Norris se zapsal do Zlaté knihy vítězů, penalizace mění pořadí

  2. GP USA: PROHLÁŠENÍ po závodě - zářící Norris a zástup gratulantů

  3. Je Sargeantova sedačka v ohrožení? Američan sebevědomě odmítá jakýkoli tlak

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud