Williams udělal pokrok, v Abú Zabí jej ale srazilo nasazení devátých motorů

Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Williams se ohlíží za posledním závodním víkendem. Rychlost sice byla lepší, ale tým na kolena krom Maldonadovy penalizace srazily problémy s motory Cosworth. Po startu z posledních pozic jeho piloti nicméně vybojovali 12. a 14. příčku. S čím se tým potýkal a jak si vedly pneumatiky? Nejen o tom hovoří hlavní provozní inženýr Mark Gillan.

Jak bys shrnul výkonnost Williamsu během závodního víkendu v Abú Zabí?
Mark Gillan: Prožili jsme obtížný pátek a sobotu se dvěma poruchami motoru v Rubensově voze, jedna z nich významně omezila náš program pro třetí trénink a zabránila Rubensovi v účasti v kvalifikaci. Následkem toho, že oba museli v Abú Zabí použít devátý motor, startovali Rubens a Pastor z posledních míst v neděli. Nicméně prokázali výborného ducha a probojovali se k cílovému 12. a 14. místu.

Rubens během kvalifikace nebyl schopen dokončit jediné kolo. Co bylo příčinou?
MG: Jak jsem se zmínil, postihla nás druhá porucha motoru u Rubense ve třetím tréninku kvůli problému s olejem. Vyměnili jsme všechna pomocná zařízení kolem motoru, abychom problém vyřešili před kvalifikaci, ale při nastartování bylo zřejmé, že problém byl uvnitř motoru, proto jsme museli porušit pečeť FIA. Cosworth to po kvalifikaci opravil a my jsme motor znovu zapečetili a dostali trest.

Jak si vedla měkká a středně-tvrdá směs pneumatik Pirelli v závodě?
MG: Měkká byla z hlediska rychlosti lepší, rozdíly mezi oběma směsmi se pohybovali kolem jedné sekundy ve prospěch té měkčí. Mezi oběma byl však velmi malý rozdíl v opotřebení, což některým týmům umožnilo jet na jednu zastávku.

rubens
Pokud by Rubens nestartoval zezadu, mohl by reálně pomýšlet na body (foto: AT&T Williams)

Zkoušeli jste různé strategie - Pastor jel na jednu a Rubens na dvě zastávky. Jaké měla výhody každá z nich?
MG: S oběma vozy jsme startovali na středně-tvrdé směsi, protože byly zcela vzadu a chtěli jsme se brzy zbavit pomalejších pneumatik, aby naši piloti pak mohli nasadit ty měkké, jakmile se dostanou přes pomalejší auta. Poté jsme se rozhodli rozdělit strategie na základě pozic každého z pilotů a naši analýzy výkonnosti ostatních týmů na měkkých pneumatikách.

O kolik se lišila jednozastávková strategie Pastora?
MG: V konečném důsledku byly rozdíly v časech mezi jedno- a dvouzastávkovou strategii malé, ta první však Pastorovi umožnila těžit z [lepší] pozice na trati při zastávce, což bylo výhodné.

Jak bys shrnul relativní výkonnost Rubense a Pastora o víkendu?
MG: Oba měli o tomto víkendu velmi podobnou rychlost a pokračovali v předvádění dobrého, konzistentního tempa v závodě. Uvědomujeme si ale, že výkonnost vozu v roce 2012 musí být zkrátka mnohem lepší.

křídlo
Přední křídlo Williamsu (foto: Ben Wileman)

Tým tento týden zůstává v Abú Zabí kvůli testu mladých pilotů. Můžeš vysvětlit, jaký během něho bude program týmu?
MG: Ano, máme pro tři dny nabitý program. První dva dny bude jezdit náš současný testovací a rezervní pilot Valtteri Bottas a poslední den šampion Formule 2 Mirko Bortolotti. Při procházení testovacího programu pneumatik Pirelli budeme vyhodnocovat oba mladé piloty.

Na řadě je Velká cena Brazílie, poslední v tomto roce. V co tam doufáte?
MG: Interlagos je pro mě osobně oblíbenou tratí a společně s týmem bychom rok před zimní přestávkou rádi zakončili dobrým a spolehlivým víkendem. To tedy vyžaduje výbornou kvalifikaci a solidní závodní výkon obou vozů.

Diskuze:

Počet příspěvků: 0 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu