Lola: Neblaze proslulý příběh jedné grand prix (2/3)

iM3, 11. prosince 2012, 15:21 Google+

Druhý díl příběhu jedné grand prix týmu Lola.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 11.12. 22:25) Napište svůj názor

Sdílejte článek

BLAMÁŽ V AUSTRÁLII
Už krátké demonstrační jízdy naznačily, jak beznadějně pomalý a neovladatelný monopost Lola bude. Nedostatečná příprava se markantně projevila na aerodynamice, neposkytující uspokojivou mechanickou přilnavost. Vůz nebyl schopen držet na dráze, v zatáčkách klouzal a pneumatiky se nezahřívaly na provozní teplotu.

Jakmile mechanici nastavili aerodynamické komponenty na maximální přítlak, jediným dosaženým efektem byla nízká rychlost – nedostatečná přilnavost v zatáčkách zůstávala. Časy z prvních pátečních tréninků mluvily za vše.

V pátek odpoledne zajel Sospiri jedno kolo v hodnotě 1:42,590, Rosset byl o něco lepší s časem 1:41,166. Trénink vyhrál Michael Schumacher na ferrari, u nějž se stopky zastavily na 1:32,496. Neskutečných deset vteřin znamenalo obrovskou, a pro Lolu nečekanou, ztrátu. Bylo nutné ubrat několik vteřin, aby vůbec dostali Sospiri a Rosset šanci startovat.

Ačkoliv se mechanici snažili pozměnit nastavení vozu, v sobotu dopoledne zajela dvojice ještě horší časy. Zatímco nejpomalejší Sospiri zaznamenal kolo za 1:44,286, Jacques Villeneuve s williamsem překonal Schumacherův rekord a trénink vyhrál časem 1:28,594.

Přestalo se hovořit o tom, zdali Lola postoupí do závodu, lidé si kladli otázky, jestli náhodou nejsou monoposty Lola T96/50 šampionátu Formule 3000 rychlejší než Lola T97/30 F1. Důkaz, bohudík pro Lolu, neexistoval. Série F3000 neměla závod v melbournském Albert Parku v kalendáři.


Ricardo Rosset a Vincenzo Sospiri v horní řadě zcela vpravo

V odpolední kvalifikaci byl Villeneuve o něco pomalejší (1:29,369), přesto byl téměř o dvě vteřiny rychlejší než druhý Heinz-Harald Frentzen ve stejném monopostu. Villeneuvův výkon odsunul za hranice 107% času loly i Pedra Dinize z Arrowsu. Postupová hodnota byla 1:35,625, přičemž Diniz se dokázal zlepšit jen na konečných 1:35,972.

Přitom v dopoledním tréninku byl rychlejší. Tom Walkinshaw, šéf stáje Arrows, urgoval na vedení závodu, aby Dinize postilo na start. Vzhledem k nepříliš velké ztrátě a solidním časům v trénincích byl Brazilec připuštěn. Lola mohla na propustku zapomenout. Nejlepší Sospiri zaostával za Villeneuvem o 11,6 vteřiny, Rosset o 12,7 vteřin. Účast v Grand Prix Austrálie byla pro Lolu nedosažitelnou metou.

V tu chvíli se jako mnohem důležitější jevil fakt, že konečně otestovali možnosti monopostu, našli (obrovské) slabiny a vydali se cestou k nalezení tolik potřebné mechanické přilnavosti. Navenek všichni hýřili optimismem, našli jádro problému a kladli si cíl jej do Grand Prix Brazílie vyřešit.

Třítýdenní pauzu mezi úvodními závody vyplnilo oficiální testování v Silvestrone za účasti většiny týmů F1. V depu britského okruhu se nacházela i Lola T97/30 s modifikovaným zavěšením kol. Ani tato malá úprava monopostu nepomohla, na nejrychlejšího Ralfa Schumachera ztratil Sospiri takřka devět vteřin. Tým odjezdil všehovšudy 12 kol a Rosset si stěžoval, že i na rovinkách měl vůz tendenci plavat ze strany na stranu.

Lola plánovala napravení špatných jízdních vlastností a dokonce i výrobu desetiválcového motoru. Na pozici testovacího jezdce byl angažován Andrea Montermini. Na papíře vypadala situace příznivě, ale uvnitř se organizace hroutila. Forma sponzorství s MasterCard nefungovala, tým potřeboval peníze ihned, nikoliv v dlouhodobém horizontu. Dokonce se ukázalo, že asi 22 000 celosvětových bank odmítlo spoluúčast na takovém projektu sponzoringu. V seznamu figurovala i banka HSBC, sponzorující nový (a o sedm vteřin rychlejší) tým Stewart Grand Prix.

I přes nepříznivou situaci odcestovali členové týmu do Brazílie. Ve středu před závodním víkendem vyslala Lola do světa (ne)čekanou zprávu – „v důsledku finančních a technických problémů“ je nucena vynechat závod v Brazílii. Sospiri se nemilou informaci dočetl ve čtvrtečních novinách. Okamžitě volal Rossetovi, který mu zprávu potvrdil a upozornil ho, že týmový kamion se bude nadobro zamykat.

Sospiri, nacházející se v danou chvíli vně areálu okruhu, ho poprosil, aby mu z kamionu vzal osobní věci a helmu. Pro Sospiriho to byla velká rána, v roce 1995 vybojoval korunu šampiona Formule 3000 a v roce 1996 povýšil na testovacího pilota stáje Benetton. Poté se rozhodl podepsat čtyřletou smlouvu s Lolou a nadobro tím pohřbil svou kariéru pilota formule 1.

Lola nedlouho poté vydala oficiální prohlášení o definitivním konci ve formuli 1. Za toto krátké působení v mistrovství světa si vytvořila dluh 6 milionu liber, z toho polovina pohledávky patřila mateřské společnosti Lola Cars, z níž tým čerpal peníze při čekání na obnos od MasterCard. Riskantní vstup do formule 1 celou organizaci doslova zruinoval a Lola balancovala nad propastí. Broadleyovu firmu nakonec zachránil irský milionář Martin Birrane. Nutná finanční injekce Lole pomohla přežít. Eric Broadley se z aktivního motorsportu stáhl a pod hlavičkou své nově založené společnosti Lola Limousine začal vyrábět limuzíny.

 

PRVNÍ DÍL

TŘETÍ DÍL

 

Vytisknout

Diskuze: Lola: Neblaze proslulý příběh jedné grand prix (2/3)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 11.12.2012 22:25 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Hamilton předpovídá Vettelovi čtvrtý titul v řadě

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud