V čem se liší Hamilton a Senna? Odložte růžové brýle a zaměřte se na povahu

Robert RoBertino Pavelka, 14. června 2017, 16:14 Google+

V Grand Prix Kanady se Lewis Hamilton vyrovnal Ayrtonu Sennovi co do počtu pole-position, dostal jako zvláštní dar jeho přilbu, kolem které proběhlo několik rozporuplných informací. Proto se celkem logicky dospělo k porovnání obou trojnásobných šampionů.

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 16.06. 17:56) Napište svůj názor
Senna, Ayrton

Senna, Ayrton | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

Lewis Hamilton svým 65. pole-positions splnil poslední položku, ve které byl Ayrton Senna da Silva ještě před ním. V počtu vítězství ho překonal už v Japonsku 2015, nejrychlejší kola v závodě nebyla Brazilcovou silnou stránkou, Brit má navrch i v počtu odjetých závodů a pódiových umístění. Na rozdíl od Senny, jehož životní pouť skončila po tragické Grand Prix San Marina v Imole 1994 může dvaatřicetiletý pilot Mercedesu své statistiky nadále rozšiřovat.

Už ve Vettelově éře se dumalo, jak by se popasoval se Sennou, nakonec se to řešilo i u Michaela Schumachera, který sice proti Brazilcovi bojoval dvě sezóny a pár dalších závodů (přesně od GP Belgie 1991 po nešťastnou Imolu), leč tady odborníci podotýkají, že v letech 1992 a 1993 Schumacher ještě a Senna už neměli špičkovou techniku - tehdy vládl Williams - a po Sennově odchodu k této značce "stihli" de facto jediný závod v Brazílii 1994. V GP Pacificu Senna vypadl hned na startu a San Marino znají všichni víc než dobře.

Jedním z mála těch, kteří s oběma piloty, tedy s Hamiltonem a Sennou mohli spolupracovat, je současný technický ředitel Williamsu, Paddy Lowe. Se Sennou se krátce potkal u McLarenu 1993 a Hamiltona zastihl ve stejném týmu v roce 1997 - jejich spolupráce pak skončila loni Loweovým odchodem ze stuttgartské stáje. Paddy je přesvědčen, že oba piloti se řadí k nejlepším ve F1.

img-responsive

Sennu jsme chtěli porážet, ale povedlo se to až v roce 1992 | foto: Williams F1 Team

"Oba se řadí k nejužší špičce v historii tohoto sportu. Hamilton je nepochybně tak rychlý jako Senna. Oba jsou schopni zajet mimořádné kolo a myslím, že poslední případ dokázal, že podle odhadů a simulací Mercedesu ten čas nebyl zásluhou auta. Grafy jim říkaly něco jiného, mysleli si, že Ferrari bude lepší a najednou Lewis vyjede na trať a ostatní doslova vymaže. Piloti jako on nejsou něčeho podobného schopni každou sobotu, ale když je potřeba něco výjimečného, zajedou kolo snů a ostatní se jen ptají »k čertu, jak to udělal?« Lewis je jedním z těch, co to dokážou a Ayrton by to určitě zvládl také," hodnotí Paddy Lowe. 

Odlišné charaktery

Co se týče jízdního stylu a rychlosti se Senna a Hamilton mohou měřit, ale jinak jsou jejich povahy dost rozdílné. Lowe si této oblasti všímá a podotýká, že asi největší odlišnosti bychom našli v samotném přístupu k F1 a sportovním aspektům vůbec.

"Každý je docela jiný. Lewise hodně lidí kritizuje za řadu věcí, ale ve skutečnosti v něm většina vidí opravdového gentlemana a férového závodníka. Tvrdého, ale férového. U Ayrtona máme sklon vidět ho v růžových barvách. Většinou jsem byl v týmu jeho soupeřů, takže mám střízlivý postoj. Působil jsem u Williamsu a naší snahou bylo ho porazit. Nakonec jsme to dokázali v roce 1992, ale zdálo se to téměř nemožné. On byl skutečně nemilosrdný. Měl různé taktiky jak zastrašit soupeře, ale většinou to bylo v rámci pravidel. Mluvil jsem o tom třena s Riccardem Patresem. V tehdejší době se zdaleka tak úzkostlivě netrestalo blokování v kvalifikaci, bylo prostě nutné opatit mu stejnou mincí, aby si to podruhé nedovolil. Ale to byly dávné časy, teď se můžete spolehnout na komisaře, aby váš soupeř dostal za uši! Je to zcela jiné, Ayrton dělal to, co mu prospívalo," dodává Lowe.

img-responsive

Symbolika v Kanadě: Hamilton se Sennovou přilbou | foto: Scuderia Ferrari

V něčem jako Stewart

O Sennových prohřešcích by se dal sepsat obsáhlý článek, jenže po jeho smrti ve stylu "o mrtvých jen dobře" se na jeho lumpárny ochotně zapomnělo. Ostatně to dokazuje až nekriticky obdivný dokument Senna. Ayrton byl skutečně odhodlaný vyhrát za každou cenu a místy byl jeho projev v kvalifikacích i na trati na samotné hraně, možná i kousek za ní.

Na druhou stranu jeho posedlost závoděním a touha vítězit z něj udělaly doslova závislého člověka. V závodní sezóně žil jenom pro tým a vývoj vozu, obětoval mu veškerý čas a výjimkou byly jen povinné sponzorské akce. I soukromý život šel stranou, až v posledních měsících do jeho soukromí vstoupila Adriane Galisteu, ale i ona byla až na druhém místě za F1.

Hamilton je z jiného těsta a dalo by se říci, že pochopil strategii, jakou kdysi vypracovala pro Jackie Stewarta reklamní agentura McCormack. Jen s tím rozdílem, že občasné Lewisovy eskapády a řádění na sociálních sítích si trojnásobný šampion řídí sám. Má do jisté míry výhodu, že v dobách Stewartových i Sennových podobné možnosti nebyly. Nicméně tento přístup Hamiltonovi do košíku obliby přidává rozdílové body. A s výhledem na jeho další plány se můžeme dočkat, že stanoví takové mety, které budou pro jeho následníky opravdu nedostižné. I když... neříkalo se něco podobného už několikrát v minulosti? Mimo jiné že pět Fangiových titulů není možné vyrovnat?

Vytisknout

Diskuze: V čem se liší Hamilton a Senna? Odložte růžové brýle a zaměřte se na povahu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 16.06.2017 17:56 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen v kokpitu svého Red Bullu

Verstappen si kvůli odkladu vylepšení Renaultu dělá starosti i o rok 2018

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud