FIA si chce v Monaku více posvítit na finty s tlakem v pneumatikách

Robert RoBertino Pavelka, 16. května 2016, 14:15 Google+

Asi jen málokdo si vzpomene na někdejší výpověď dnes už nežijícího pilota F1 Manfreda Winkelhocka, který označil F1 za kolbiště lží a podvodů. Po více než třiceti letech můžeme konstatovat, že se otázka dodržování předpisů stále častěji dostává na přetřes.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 16.05. 19:27) Napište svůj názor
Čachruje se s tlakem nebo ne? Hembery se domnívá, že ano

Čachruje se s tlakem nebo ne? Hembery se domnívá, že ano | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Otázka tlaku v pneumatikách je dalším žhavým bodem, v němž si FIA chce posvítit na některý týmy F1, které údajně používají chytré technologie, aby obešly limity tlaku v pneumatikách. Od loňské Grand Prix Itálie FIA často prověřovala minimální tlak v pneumatikách. Uváděné hodnoty jsou podstatně vyšší, než by si týmy přály, proto pokud sníží ihned po měření tlak, mohou mít nepovolenou výhodu. 

V paddocku některé týmy otevřeně hovoří o tom, že konkurence používá různé triky - ať jde o předehřívání kol nebo použití dvoukomorových ráfků. Proto také McLaren vyzval na začátku měsíce FIA, aby se k dané problematice vyjádřila.

Automobilová federace uvedla, že otázka dvoukomorových ráfků nebyla na základě stávajících pravidel brána v potaz, proto nebyly kontrolovány. FIA proto uvedla, že nyní bude dohlížet daleko více na činnost týmů v oblasti pneumatik.

Podle serveru motorsport.com musí všechny týmy od příštího závodu zaslat hodnoty tlaku v pneumatikách FIA do standardního automatického zaznamenávání údajů prostřednictvím CAN (Control Area Nework). V dokumentu, který týmy obdržely se praví, že tlaky v pneumatikách musí být zaznamenány ve standardizované hodnotě tlaku PSI (pound per square inch, libra síly na čtverečný palec) a nesmí se lišit od těch, které jsou odesílány do týmové telemetrie.

img-responsive

Podle Hemberyho se problém s tlakem táhne už od minulého roku | foto: Pirelli

Zmíněná procedura není a priori zaměřena na snahu týmy trestat (pokud tlak vzduchu v pneumatikách po startovní proceduře dramaticky poklesne na rozdíl od výchozích tlaků), nýbrž má sloužit k lepší kontrole FIA ohledně činnosti jednotlivých týmů. Teprve až FIA zjistí, že nějaký tým postupuje výrazně proti daným pravidlům, může federace učinit zásah nebo případně provést další změny týkající se kontroly tlaku.

"Když jsme deklarovali zvýšení startovního tlaku o 3-4 PSI, tak některá auta takovou hodnotu na startu vůbec neměla, stěží to byla polovina. Takže se něco děje," okomentoval situaci Paul Hembery, sportovní šéf Pirelli. Domnívá se, že ačkoliv se o této problematice začalo mluvit teprve v posledních týdnech, jde o mnohem dlouhodobější záležitost. "Řekl bych, že první signály máme z minulého roku," dodává Hembery.

Problém s technikou

Technický ředitel Williamsu Pat Symonds se domnívá, že na FIA čeká hodně těžký úkol, protože provádět kontrolu provozního tlaku nebude vůbec jednoduché. "Potíž je v tom, že senzory tlaku vzduchu v pneumatikách jsou dobré, ale nikoli dokonalé, a elektronika v nich by je nemusí spustit v tom správném okamžiku. Budeme se potýkat s chybami, ani spolehlivost není tak dobrá, jak by měla být. Pokud dojde na regulaci, co se potom stane? Uvidíme více chyb? Zní to jako cynické hodnocení, ale není to tak?"

Má-li být použito nějaké regulace, pak musí existovat přesné zařízení, takže v tomto směru nás čeká dlouhá cesta. Některé týmy si vytvoří vlastní senzory, na trhu existují dvě základní provedení a oba mají s teplotou určité problémy. Osobně vím, že některé týmy pracují na vlastním řešení."

img-responsive

Podle Pata Symondse nejsou senzory spolehlivé | foto: Lotus F1 Team

Pochybnost o spolehlivosti senzorů se prokázala v pátek před Grand Prix Španělska, kdy Palmerova explodující pneumatika měla hodnotu 19,6 PSI, a to i poté, co z ní unikl vzduch. "Byl to poslední údaj, který jsme z pneumatiky získali. Miminum je 19,5 PSI," dodal Hembery.

Vytisknout

Diskuze: FIA si chce v Monaku více posvítit na finty s tlakem v pneumatikách

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 16.05.2016 19:27 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Max Verstappen se svým otcem Josem v Barceloně

Brundle po Španělsku: Nové začátky a nevyhnutelný střet individuálů

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud