FIA vysvětluje podmínky veta Ferrari, které ho uplatnilo na cenu motorů

Robert RoBertino Pavelka, 10. listopadu 2015, 13:45 Aktualizováno 10.11.2015, 14:11 Google+

Veto italské stáje spustilo další činnosti, zejména pak debaty a návrh realizace standardizovaného motoru. FIA se nyní vrací k celé záležitosti a pokouší se objasnit, co vedlo Ferrari k zablokování možnosti omezených nákladů na motory.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Todt měl za svého působení u Ferrari dost času problematiku veta nastudovat

Todt měl za svého působení u Ferrari dost času problematiku veta nastudovat | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Jean Todt prohlásil, že Ferrari pouze využívá své síly. "Využili práva veta, které je dlouho zakotveno v dohodách, kterými se řídí F1. Ale musí být demonstrováno, že tak činí kvůli něčemu, co je v rozporu s jejich zájmy. Moje snaha navrhout standardizované motory taková není? Budu šťastný, když o tom budeme moci diskutovat," tvrdí Todt.

Přiznejme, že prezident FIA dobře ví, o čem mluví, ne nadarmo byl v letech 1993 až 2007 šéfem italského týmu. V roce 2013 při řešení obchodní dohody s týmy, se už jako hlava Automobilové federace snažil toto právo Ferrari zpochybnit. "Vešlo v platnost v roce 1980 při formování Concorddské dohody (Concorde Agreement). Když jsem se k Ferrari připojil, tak jsem se o tuto skutečnost zajímal a snažil se pochopit, co to vlastně znamená, přitom to je velmi jednoduché," popisuje Todt okolnosti, které jsme rovněž zmínili v článcích o boji mezi FOCA a FISA.

"Enzo Ferrari byl ve své podstatě v izolaci, rozhodně ve srovnání s britskými týmy. Musíme mít na paměti, že v roce 1980 byl jediným týmem, který disponoval vlastním podvozkem i motorem. Musel čelit soukromým týmům jako Williams, Lotus a McLaren, všichni měli Ford Cosworth. Proto mu byla dána možnost veta pro případné debaty. Tato skutečnost byla vždy akceptována," vysvětluje Todt.

Prezident FIA však nemá pravdu, pokud označuje Ferrari za jedinou automobilku s vlastní kombinací motor-podvozek ve zmíněném roce a tudíž tím hovoří o Ferrariho izolaci. Se stejnou kombinací závodily i stáje a automobilky Renault a Alfa Romeo.

img-responsive

Zatímco Ferrari v roce 1980 stagnoval (kvůli vývoji turbomotoru), Williams si jel pro první titul. | foto: Williams F1 Team

"Když jsem v roce 2013 jako prezident FIA posuzoval právo veta poprvé, musím říci, že jsem postupoval velmi opatrně, protože funguje jako zbraň. Měl jsem, jako vedoucí činitel FIA, ji Ferrari přímo nabídnout? Byl jsem překvapen, že Bernie Ecclestone jako držitel komerčních práv právo veta Ferrari potvrdil. Ostatně udělaly to i ostatní týmy. Takže bych asi vypadal poněkud podivně, kdybych šel jako jediný proti," líčí Francouz události před dvěma lety.

"Vím, že mě někdo obviní, že se snažím zachovat v F1 harmonický stav, kdy by všichni měli táhnout za jeden provaz. Nicméně jsme realizaci práva veta schválili při debatě o prodloužení Concordské dohody na roky 2013-2020. Ale pozměnili jsme formulaci, aby přesněji popsala jeho využití. Takže nejde o právo veta, potřebujete silné důvody k jeho uplatnění," uzavírá Todt. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: FIA vysvětluje podmínky veta Ferrari, které ho uplatnilo na cenu motorů

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Renault RS18

Nové auto ukázal i Renault: žlutočerný RS18 + FOTO

Nový vůz Sauber C37- Ferrari

Alfa Romeo Sauber představil vůz C37, který bude pohánět nový motor Ferrari + FOTO

Renaultu to ještě pár let potrvá, než se dotáhne na špici

Renaultu to ještě pár let potrvá, než se dotáhne na Mercedes, soudí Hülkenberg

První test nového Red Bullu RB14

Red Bull podle Marka o titul bojovat nebude, obává se ještě většího náskoku Mercedesu

Daniel Ricciardo s novým Red Bullem RB14 na dráze

První vůz pro rok 2018 už je na dráze: Ricciardo prohání Red Bull RB14 v Silverstone + VIDEO

Nejnovější počin Adriana Neweyho a jeho konstrukčního týmu

FOTO: Red Bull představuje svůj první vůz po spojení s Aston Martinem: RB14

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Dejte už pokoj s nějakou kolizí. Räikkönen se k incidentu nechce vracet

Räikkönen už nechce dál rozebírat své kolize s Bottasem, ani kritika mu nevadí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. FOTO: Haas jako první ze všech F1 týmů představuje vůz pro sezónu 2018

  2. Povzbudivé výsledky Ferrari: nový motor je spolehlivý, osvědčuje se i změna hlavy válců

  3. FOTO: Red Bull představuje svůj první vůz po spojení s Aston Martinem: RB14

  4. První vůz pro rok 2018 už je na dráze: Ricciardo prohání Red Bull RB14 v Silverstone + VIDEO

  5. Video: První nastartování motoru Renault u McLarenu

  6. FIA chystá novou, tenčí verzi ochrany kokpitu Halo. Má IndyCar lepší řešení? + VIDEO

reklama

Zprávy odjinud