Nenechám kámen na kameni, hrozí odhodlaný Ecclestone

Robert RoBertino Pavelka, 19. října 2015, 09:00 Google+

Ti dva se moc dobře znají už od 70. let, kdy společně začali měnit tvář F1. O jejich aktivitách také víme něco z našeho seriálu FOCA versus FISA, jehož další pokračování chystáme. Nyní se tito dva veteráni sešli, aby se zamysleli nad dalším vývojem F1.

Počet komentářů:  25 komentářů (Poslední 24.10. 14:27) Napište svůj názor
Došla F1 do stádia, kdy je schopná zničit sama sebe?

Došla F1 do stádia, kdy je schopná zničit sama sebe? | foto: Toni Arch

Sdílejte článek

Nyní se ti dva sešli při rozhovoru za přítomnosti německé televize ZDF a společně si notovali, že nastal čas k dalšímu významnému přepsání pravidel, aby se formule 1 nestala "šampionátem inženýrů". To by znamenalo zásadní omezení pomůcek pro piloty, které chtějí oba veteráni postavit mimo hru.

Ecclestone tím neříká vůbec nic nového, když hovoří o ztrátě dominantního působení pilota na vůz, jenž de facto nemá na jeho ovládání rozhodující vliv. Ten podle něj převzali inženýři. "Když se mě někdo zeptá, koho považuji za nejlepšího pilota, prakticky nikdy nesouhlasí s mým výběrem. Podle mě to byl Alain Prost. Musel se starat o brzdy, převodovku, další věci a odváděl dobrou práci. Dokončoval závody na výborných pozicích, což dnešní piloti nedělají. Jen sedí na startovním roštu a závod za ně začne inženýr. Takhle to prostě nejde dál. 

Mělo by to fungovat tak, že jakmile zhasnou světla, měli by se o všechno starat sami piloti. Neměl by jim nikdo říkat jak projíždět zatáčky. Nyní je to víceméně šampionát inženýrů. Neříkám, že Lewis Hamilton není super jezdec, ale dostává se mu sakra hodně pomoci. Bylo by zajímavé ho vidět v GP2 soupeřit s piloty z této kategorie. Neříkám, že by nevyhrál, ale mohlo by to být zajímavé," pokračuje ve své vizi Ecclestone

Plánované změny pro sezónu 2017 nestačí

Podle chystaných novinek by se vozy v roce 2017 měly zrychlit a očekává se větší boj o pozice, Ecclestone tvrdí, že to zdaleka nestačí. Podle jeho vyjádření od Strategické skupiny neslyšel nic, co by ho v rámci zlepšení pravidel potěšilo.

img-responsive

Ecclestone spřádá radikální změny F1 | foto: Red Bull Racing

 

"Sedím na setkání Strategické skupiny a chci vědět, co změní. A je to prakticky pořád to samé. Pravidla jsou jako starý viktoriánský dům, dlouho fungoval, ale teď je třeba ho strhnout a začít znovu. Nejde ho jenom opravovat a podpírat, musíme ho vybudovat znovu." chce volit radikální přístup Ecclestone.

Piloti musí ovládat své vozy

Mosley se přidává s názorem, že technologie v F1 se pomalu vymyká kontrole - a to je jeden z důvodů, proč F1 přestává diváky zajímat. "Podstatnou věcí je, že technologie je tak složitá, že ji málokdo chápe. Dám vám příklad - na internetu najdete obrázek moderního volantu F1 se všemi tlačítky a tak dále - sledoval jsem jeho vývoj v posledních třiceti nebo čtyřiceti letech, a rozhodně nemohu říci, že vím, k čemu všechna ta tlačítka jsou.

img-responsive

Mosley: Vraťme formuli 1 její atraktivitu. | foto: FIA

Měli bychom přijmout pravidlo, které nám pomůže tyhle záležitosti eliminovat. Aby auto opravdu řídil pilot a ne počítač. Je to neustálý boj: eliminovat počítače produkující pořád víc a víc funkcí. Myslím, že by prospěl návrat ke kořenům, aby měl pilot volant, možná i řadící páku, plynový pedál a brzdy, výkonný motor - pak se z toho můžeme vyhrabat. Má to být dvojí klání: mužů a strojů. Ale pokud technologie převezmou prvky lidského faktoru, pak F1 přijde o svojí podstatu.

Neustoupit z požadavků

Mosley naznačuje, že není třeba za každou cenu přepisovat pravidla - řešením by mohlo být jen jejich zjednodušení, aby pilot řídil auto bez pomoci podpůrných prostředků.

"Myslím, že něco takového v historii najdete, udělali jsme to v roce 1994. Je to jednoduché, zakažme pomůcky pro piloty. Týmy se tehdy shodly, protože nebylo možné definovat, co pilotům pomáhá. Přitom pokud se má něco omezit, stačí řici, o co se má jednat. Máme tedy možnost vyloučit z F1 všechno, co k pilotům přichází z vnějšku od inženýrů - rádio, výpočetní kontroly - a přísně toto pravidlo prosazovat. Toho ale nelze dosáhnout aníž byste některé lidi vyvedli z míry..." domnívá se Mosley.

Vytisknout

Diskuze: Nenechám kámen na kameni, hrozí odhodlaný Ecclestone

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 25, poslední 24.10.2015 14:27 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 25 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Romain Grosjean v Soči

Chester o příčinách nehody Grosjeana a okruhu v USA: Bude nám sedět

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud