V hlavní roli Lotus - opravdu je jeho prodej jasnou záležitostí?

Robert RoBertino Pavelka, 31. srpna 2015, 16:00 Google+

Ne nadarmo se říká, že přání je otcem myšlenky. Příběh Lotusu, který byl provázen ještě mnoha dalšími problémy, se zdánlivě chýlí k očekávanému konci. Ale pořád je tu ono zapeklité „zdánlivě“.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 31.08. 19:01) Napište svůj názor
Je Gérard Lopez opravdu tak silný v kramflecích?

Je Gérard Lopez opravdu tak silný v kramflecích? | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Stále častěji bylo jasné, že tým se základnou v Enstone by měl mít s ohledem na problémy, s nimiž se poslední době potýká, zájem co nejrychleji obchod uzavřít. Dlouho se zdálo, že Lotus je pro francouzskou automobilku jedinou šancí a nic nebrání úspěšnému spojení, ostatně vazby obou značek mají svou historii. Jak do celé věci zapadají rozhovory Alaina Prosta, emisara Renaultu, s Force India? V tomto směru se objevila velmi smělá spekulace, že šlo o nátlak na „nerozhodné elementy“, za nímž byly špičky Formula One Group. Důvod? Snaha o stabilitu. Proto se v tomto směru objevily další mediální konspirace, že Formula One Group zatlačila na Mercedes, aby se nebránil spojení s Red Bullem. Co by potom Renaultu zbývalo? Snad Force India, ale dle odborníků to není tak atraktivní tým jako Lotus.

A také tu jsou všudypřítomné peníze. Nelze zapomenout na fakt, že Renault jich zase tolik nemá, jde o podnik (od roku 1999 v alianci s japonským Nissanem) pod kontrolou francouzské vlády. V současné době se nabídka za Lotus pohybuje v oblasti 100 milionů $ (záleží na tom, zda úvahy vyslovují americké nebo evropské zdroje). Oproti prvním zprávám došlo k jistým posunům v kontrole týmu – Renault si vyhrazuje 65%. Francouzi by ale sáhli do peněženky podstatně méně – okamžitá platba předpokládá 11,5 milionu dolarů, po dobu dalších deseti let by měl Renault každoročně poukázat 8,8 milionů. Pochopitelně se předpokládá, že Renault ponese náklady na provoz týmu. Desetiprocentní podíl, který držel ruský provozovatel mobilních sítí YotaPhone (Megafon), by měl připadnout Alainu Prostovi, jehož funkce v týmu by byla podobná té, kterou zastává Niki Lauda u Mercedesu.

img-responsive

Čtyřnásobný mistr světa by se opět vrátil do F1 jako týmový šéf. | foto: Williams F1 Team

Co je však zásadní a nepřehlédnutelné – majoritní podíl v týmu má britský realitní developer Andrew Ruhan. Ten vstoupil jako investor do Lotusu v únoru 2013 a na rozdíl od Lopeze a jeho firemního partnera Erica Luxe do týmu vložil podstatně víc prostředků. Už jako ředitel Lotus F1 Team Ltd.  se v lednu 2014 stal partnerem firmy Genii Capital SA, de facto převzal kontrolu týmu a pověřil svého společníka Matthewa Cartera, aby prováděl veškeré finanční operace v Enstone. Zřejmě existoval nastavený finanční limit a toho už bylo dosaženo. Že Ruhan, přes avizované problémy týkající se rozvodu s manželkou Taniou Richardson, nemůže být jen tak přehlížen, dokazují i názory, že „záchranná mise“ Renaultu se prozatím nepodařila také kvůli tomu, že Lopez (jemuž bylo přislíbeno 25% podílu a post poradce) nemá nezbytnou pravomoc k uzavření dohody.

Jestliže hodnota týmu byla v minulých letech odhadována až na 200 milionů dolarů, těžko se bude Ruhanovi líbit nabídka o polovinu nižší. Dalším možným důvodem odkládání transakce mohou být i rozepře s Lopezem, jehož se snaží Ruhan vyšachovat, navíc Lopez podle tvrzení především britských periodik byl v posledních měsících spojen s týmem pouze formálně, protože rozjel nové obchodní zájmy v oblasti ropného průmyslu. Všechno tak může skončit patovou situací, ačkoliv zúčastněné strany se skrze média pokoušejí na Ruhana tlačit, aby v zájmu značky povolil. 

Pokud by dvaapadesátiletý magnát nehodlal ustoupit a dál bránil prodeji, nabízí se řešení z oblasti krizových – na tým bude uvalena nucená správa, a pokud by společnost nebyla prohlášena za insolventní, pak by mohla být Renaultem odkoupena. V opačném případě by podle složitých procedur F1 následovalo zrušení všech práv a výhod, což by nového vlastníka ve všech směrem nemile limitovalo.

img-responsive

Grosjean nejspíš v týmu zůstane, i když už bude mít jiný design. | foto: Lotus F1 Team

Renault si zachovává optimistické vize – pokud by se prodej realizoval, ať už Francouzi sáhnou hlouběji do kapsy nebo ne – tak předpokládá, že v novém týmu by byl šéfem Alain Prost, post generálního ředitele by převzal Bob Bell a prvním pilotem bude Romain Grosjean. V Paříži se má tento maratón rozhodnout během následujících 3 dnů.

Zatím se neví, kdo se posadí do druhého vozu, ale jak jsme už avizovali, je prakticky vyloučené, že by s ohledem na sponzorské vazby setrval u týmu Pastor Maldonado; pravděpodobná ale není ani varianta dvou francouzských pilotů, třebaže v minulosti byl Renault proslulý nacionálním přístupem.

Vytisknout

Diskuze: V hlavní roli Lotus - opravdu je jeho prodej jasnou záležitostí?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 31.08.2015 19:01 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Hülkenberg nakonec své působiště nezmění

Hülkenberg se upsal, Lotus minikrůček od prodeje, jen Haas nadále loví

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud