Austrálie, Melbourne

ar1, 27. února 2003, 16:47 Google+

Za několik málo dní se v australském městě Melbourne, přesněji v Albert Parku rozezní řev motorů vozů královské disciplíny F1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Bude se zde, jak všichni příznivci F1 dobře vědí, konat zahajovací podnik nové sezony FIA Mistrovství světa vozů F1 pro rok 2003. Naše redakce se rozhodla, že vám představíme historii vzniku závodu Grand Prix v Austrálii.

Dlouho před tím, než se závody Grand Prix F1 dostaly do australského města Melbourne, panovala mezi městy Sydney a Melbourne obrovská rivalita nebo-li spor o skutečnost, které město jako první v historii pořádalo motoristický závod.

Melbourne tvrdí, že první závod v zemi pořádali právě oni, a to když se jel závod mezi Melbourne a závodní tratí v Aspendale, který končil na jihu města v přístavu Phillip. Příznivci závodů v Sydney zase tvrdí, že byl první jejich závod sidecarů, který se jel na závodní trati v Sydney Cricket Ground. Nikdo však již dnes neví, která událost byla vlastně první. V tehdejší době nebyla k závodění vytýčená žádná území, jako například dnešní autodromy, na kterých by se tehdy mohlo závodit. Proto se využívali nejvíce silniční komunikace, staré závodní dráhy, letištní plochy, pláže a dokonce vyschlá jezera.

V roce 1920 vznikl ve světě nový závodní trend, a tak v Sydney a Melbourne vyrostly nové klopené oválové dráhy, tzv. speedways. Melbournský Motodrom, bylo velmi působivé místo pro závody. V těchto letech bylo ale více potřeba stavět obydlí pro lidi. Navíc, udržování této dráhy bylo na tehdejší dobu velmi nákladně, proto se rozhodlo, že objekt bude zbourán a na jeho místě budou vystavěny budovy pro obyvatelstvo.

Poté se závody vrátily zpět na provizorní tratě. V poválečném období, na ranveji ve Fisherman's Bendu, společnost Commonwealth Aircraft Corporation's hostila první poválečný závod. Závody se zde konaly do roku 1960.

V roce 1953 byl vyzkoušen nový okruh v Albert Parku v Melbourne, což bylo místo na jih od centra města. 4,3 míle dlouhá trať byla vystavěna na veřejné komunikaci, procházející parkem, který sousedí s nádherným jezerem. Byl to velký úspěch tohoto města. V závodě, který se zde v tomto roce odehrál, zvítězil Doug Whiteford s vozem Talbot Lago. Závody se sem vrátily v roce 1956, kdy sem zavítala Australian Tourist Trophy a Grand Prix. Oba závody vyhrál hostující Stirling Moss. Jely se zde ještě závody v roce 1957 a 1958, ale jak to ve světě chodí, místní politická opozice, která byla tehdy velmi silná, se postarala o to, aby závodění v Albert Parku bylo přerušeno.

Místní automobilové společenství rozhodlo o tom, že musí postavit dva okruhy, kde se budou moci konat závody. Na počátku roku 1960 byl zprovozněn první z nich v Calderu, což bylo severně od Bendiga a druhý na jihu města v Sandown parku.

Calder byl dokončen jako první, za pouhý měsíc, nicméně byl pro pozdější potřeby závodů moc malý. Konaly se zde příležitostné události až do té doby, než okruh v roce 1974 zakoupil bývalý jezdec Bob Jane, který se o okruh konečně začal pořádně starat. Trať byla radikálně prodloužena a Jane se pokoušel přesvědčit šéfy týmů F1, aby sem v roce 1980 zaslali své vozy na nemistrovský závod.

Alan Jones se v roce 1980 stal novým Mistrem světa a Jane tajně doufal, že jeho krajan mu pomůže v přesvědčování lidí z Formule 1, aby se v Austrálii konala Grand Prix. Jen dva týmy souhlasily s vysláním svých vozů: Prvním z nich byl tým Wiliams s vozem FW07 pro Alana Jonese a tým Alfy Romeo zaslal vůz pro Bruna Giacomelliho. Zbytek startovního pole tvořili jezdci a vozy z místního šampionátu Formule 2. Nebylo divu, že Alan Jones tuto Grand Prix bez problému vyhrál.

Vzhledem ke špatné podpoře ze strany týmů F1, se Jane rozhodl pro přesměrování svých zájmů pro následující sezonu na šampionát Formula Pacific cars a dokonce i zaplatil známým jezdcům za účast v závodech. Tato taktika se mu vyplatila, protože sem dostal zvučná jména jezdců, kteří se rozhodli, že zde budou závodit. Mezi nimi byl i například Brazilec Roberto Moreno, který brázdí závodními okruhy dodnes (Champ Car). Janesovy naděje na pořádání Grand Prix F1 pominuli, protože v roce 1985 získal toto pořádání okruh v Adelaide.

Po tomto zklamání se pouští do stavby nového oválu, který měl být v americkém stylu. Jmenoval se Thunderdome. Zde se v roce 1988 poprvé představila nová série závodů pod názvem AUSCAR a také závody vozů NASCAR ze Spojených států. Tento experiment nebyl pro Janea až takovým úspěchem, jak si představoval, ale oba seriály zde závodí dodnes.

Jejich rival, okruh v Sandown Parku, byl zprovozněn v březnu roku 1962. Tento okruh byl také velmi malý. Byl ale rychlý, se zajímavými zatáčkami, měl stálou tribunu a hlavně byl blíže k městu. Vytvoření Tasman Cup Formula 1, hodně pomohlo k tomu, aby se zde konal první závod vozů Formule 1 v roce 1964, který vyhrál Jack Brabham. Další kdo zvítězili v Sandownu byli Jackie Stewart, Jim Clark a Chris Amon. V roce 1970, změna pravidel ve Formuli 5000 přestala přitahovat jezdce z evropských formulí, a tak Tasman Cup Formula 1 zanikl. Sandown pokračoval v pořádání závodu cestovních vozů pod názvem Castrol 500, které byly každoročním zahřívacím kolem pro závod James Hardie 1000 v Bathurstu.

V roce 1984, aby se do Sandownu vrátil mezinárodní závod, byla zdejší trať výrazně prodloužena a spestřena zajímavými klikatými pasážemi, které až tak moc nebyly populární. Konal se zde závod Mistrovství světa sportovních prototypů, ve kterém zvítězila posádka Derek Bell a Stefan Bellof s vozem Rothmans Porsche 956. Závod se znovu konal v roce 1988, kdy zvítězila posádka Jean Luis Schlesser a Jochen Mass s vozem Sauber Mercedes. Pro nedostatek finančních prostředku se již závody tohoto typu zde nekonaly.

Vývoj okruhu s ostrovem Phillip v Albert Parku směrem k na návratu Grand Prix Formule 1, byla další rána pro okruh v Sandownu, ačkoli je stále využívaný pro národní události. V roce 1992 byl ve státě Victoria zvolený nový premiér Jeff Kennett, který se výraznou měrou zasadil o změnu názoru FIA ve smyslu pořádání GP Austrálie.

Kennett začal ihned po nástupu do funkce plánovat transformaci Melbourne ve více dynamické a zajímavé město, čemuž také pomohlo to, že sem přilákal mnoho mezinárodních událostí, které zvýšily městu světovou prestiž. Jeden z jeho prvních kroků byl, že se názorově sblížil se šéfem FIA Bernie Ecclestonem a začaly mezi nimi rozhovory o přemístění Grand Prix Austrálie z Adelaide do Melbourne. Dohoda byla na světě v září roku 1993, ale první závod se mohl uskutečnit až poté, co se FIA dohodne s Adelaide na ukončení smlouvy. To se uskutečnilo ke konci roku 1995. Přestavba závodního okruhu v Albert Parku vyvolala velkou nevoli opozice. Tuto nevoli Kennett překonal a první Grand Prix v roce 1996 byla považována za velký úspěch města Melbourne. Mimochodem prvním vítězem se zde stal Brit Damon Hill s vozem Williams Renault. Opoziční protesty brzy ustaly a i když Kennettova popularita brzy klesla natolik, že již nebyl znovu zvolen do úřadu premiéra, jeho nástupce Steve Bracks slíbil, že udrží Grand Prix Austrálie ve svém městě Melbourne.

Závody vozů Formule 1 jsou zde v dnešní době velmi populární, čemuž pomáhá atmosféra moderního kosmopolitního města, krásná příroda a také pobřežní restaurace nacházející se v oblasti St. Kildy. Účelem tohoto profilu bylo, abychom přispěli k objasnění vzniku všeobecného závodění a také Grand Prix Austrálie. Věříme, že se tak také stalo a že čtení tohoto profilu bylo pro vás zábavou a ne utrpením.

Vytisknout

Diskuze: Austrálie, Melbourne

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Stoddart věří v potenciál nového PS03 - anotační foto

Stoddart věří v potenciál nového PS03

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud