Boj o pravidla

Daniel Šupa, 5. května 2003, 00:37 Google+

Letošní rok je výjimečný z pohledu historie F1 především rozsáhlými změnami, kterým vdechla FIA život v úvodu roku. Změnou tradičního uspořádání víkendu počínaje a jedním motorem na závod od roku 2004 konče.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

V lednu předložil Max Mosley, prezident Mezinárodní automobilové federace (FIA), celou řadu návrhů, které měly za cíl zatraktivnění a zlevnění F1. Přes změnu harmonogramu víkendu, zákazu tankování a úprav nastavení vozů mezi 2. kvalifikací a závodem a používání náhradního vozu s okamžitou platností až po připravované zásahy na úseku elektroniky. Měla být zakázána kontrola trakce, startovní systém, automatické převodovky i přenos telemetrie mezi vozem a boxem. Dalším pravidlem mělo být použití pouze 1 motoru na závod, což vyvolalo obrovskou nevoli ze strany výrobců motorů, úzce angažovaných v současné F1.

Přestože FIA od té doby ustoupila z celé řady svých návrhů, došlo k souhlasu s pravidlem o použití jednoho jediného motoru po celý průběh závodního víkendu s tím, že pokud dojde k jeho poruše a výměně, bude vůz posunut na startu o 10 míst zpět. V platnost by mělo vstoupit od roku 2004. Je velmi pravděpodobné, že FIA prostřednictvím Maxe Mosleye použila v bitvě o pravidla své úspěšné taktiky z loňského roku. Při maximálním požadavku dojde k velké reakci ze strany týmů. FIA ustoupí a následně dojde ke kompromisu. Panuje nyní názor, že Mosleymu šlo od začátku především o pravidlo týkající se motorů, které jsou jednou z největších položek rozpočtů. V loni navrhl výměnu jezdců v různých vozech a přitížení vozu jezdci vedoucímu šampionát, nakonec byly přijaty právě změny kvalifikačního systému.

Zatím se FIA tato taktika osvědčila, takže se jistě dočkáme dalších pozměňovacích návrhů týkajících pravidel, ale pouze čas ukáže, zda tyto změny skutečně přinesou zvýšení zájmu o F1 a především zlevnění nákladů, což jsou faktory důležité pro rozšíření počtu startujících vozů.

Vytisknout

Diskuze: Boj o pravidla

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Bod pro Firmana - anotační foto

Bod pro Firmana

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud