ANALÝZA SEKTORŮ: Mercedes v rekordu okruhu o půl sekundy před Ferrari, McLaren nejpomalejší

Kimi, Sebastian Vettel a Valtteri Bottas po startu závodu v Soči

Kimi, Sebastian Vettel a Valtteri Bottas po startu závodu v Soči | foto: Pirelli

SOČI - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI KVALIFIKACE; Jakých časů a maximálních rychlostí dosahovali piloti v jednotlivých sektorech okruhu v Soči a co z toho můžeme odvodit o jejich konkurenceschopnosti? Jak se chovaly pneumatiky a jaká strategie vypadá pro GP Ruska nejlépe?



První sektor
obsahuje dlouhou rovinku se zatáčkou č. 1, kterou piloti projíždějí naplno. Na jejím konci se nachází místo nejprudšího brzdění a dlouhá třetí levotočivá zatáčka, kde na piloty po 5 sekund působí přetížení kolem 4 G. První DRS zóna zde byla letos kvůli usnadnění předjíždění o 95 metrů prodloužena. Na jejím konci se nachází místo měření maximálních rychlostí (tzv. speed trap).

Po dalším zpomalení do čtvrté zatáčky začíná těsně před pátou zatáčkou druhý sektor. Ten končí zajímavou pasáží, kde havaroval Sainz: piloti musí do pomalé třinácté zatáčky brzdit v levotočivé dvanácté s natočenými koly.

Nejkratší a nejpomalejší třetí sektor obsahuje pravoúhlé pomalé zatáčky bez možnosti předjíždění. Důležitý je správný nájezd na cílovou rovinku, v zatáčce č. 18 proto piloti často bojují s přetáčivostí, když se snaží začít co nejdříve přidávat.

Mapa okruhu v Soči

Mapa okruhu v Soči | zdroj: Formula1.com

Bottas dnes předvedl parádní výkon, když zajel nejlepší čas v 2. a v 3. sektoru a v Soči časem 1:31,387 min překonal rekord okruhu. Zaznamenal tak 6 pole-position své kariéry, letos po Rakousku druhé. Jako jediný v Q3 dal dohromady ideální kolo - Hamilton udělal hrubku v 7. zatáčce, dle součtu svých nejlepších sektorů jinak měl na to jej překonat - jen v tom prvním byl o více než 0,2 s rychlejší.

Mercedes letos popáté obsadil první řadu, Ferrari na něj dnes nemělo - scházelo mu přes půl sekundy. Räikkönen obsadil čtvrtou příčku za Vettelem, na dráze ale nechal o 0,23 s více než jeho německý týmový kolega.

Pořadí týmů dle relativní výkonnosti založené na nejrychlejších sektorech v kvalifikaci

Pořadí týmů dle relativní výkonnosti založené na nejrychlejších sektorech v kvalifikaci | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Red Bull měl dnes třetí nejrychlejší auto, kvůli penalizacím ale raději šetřil penalizaci a techniku a vynechal už jízdy prostřední části kvalifikace. Zajímavé je, že Verstappen byl v Q1 ve třetím sektoru rychlejší než Ferrari, které jej ani v Q3 nedokázaly překonat. Rudé vozy jinak byly o sekundu napřed.

Nejlepším týmem ze zbytku pole za nejsilnější trojkou byl Haas. Magnussen se kvalifikoval na pátém místě před oběma vozy Force Indie. O čtvrtou příčku v šampionátu bojuje s Renaultem, který byl dnes až osmý nejrychlejší.

Nejrychlejší sektory kvalifikace

Nejrychlejší sektory kvalifikace | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Skvěle zajel Leclerc s Haasem, jenž to dotáhl na sedmou příčku mezi obě Force Indie. Haas v kvalifikací svou rychlostí předčil Toro Rosso, Renault, Williams i poslední McLaren - Alonso v součtu sektorů skončil až za domácím Sirotkinem, jemuž se na rozdíl od Španěla nepodařilo své nejlepší sektory poskládat do jednoho kola.

Maximální rychlosti
Na rovinkách zářily vozy poháněné Mercedesy - všech šest skončilo na prvních šesti místech. Pérez se na konci cílové rovinky řítil 330 km/h, Leclerc s motorem Ferrari ztrácel přes 4 km/h. Nejlepším zástupcem Renaultu byl Vandoorne s McLarenem, jenž byl na speed trapu o 6,3 km/h pomalejší. Hartley s novou specifikací Hondy zaostával o dalších 1,6 km/h.

Nejvyšší rychlosti kvalifikace v Soči (v km/h)

Nejvyšší rychlosti kvalifikace v Soči (v km/h) | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Pneumatiky a strategie
Vzhledem k velikosti degradace je pro Velkou cenu Ruska vypsanou na 53 kol nejrychlejší tato jednozastávková strategie: 15 úvodních kole na ultra-měkké směsi (z první desítky pouze Ferrari a Mercedesy), poté přezutí na měkkou.

O něco pomalejší je start na hyper-měkkých pneumatikách s přechodem na měkké již po 9. kolech - to už ale bude vyžadovat větší péči o obutí vozu. Situace se strategií u 6 pilotů startujících na hyper-měkkých pneumatikách není tak jasná, i když budou při rozjezdu rychlejší.

Počet sad pneumatik zbývajících pro závod

Počet sad pneumatik zbývajících pro závod | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Dvouzastávkové strategie jsou již pomalejší. Lépe dle simulací vypadá první stint na hyper-měkké směsi, poté 2 stinty po 23 kolech na měkké. V úvahu připadá také start na ultra-měkkých pneumatikách, s přezutím po 10 kolech na měkké a po 22 kolech znovu na měkké.

Pirelli dnes zaznamenávalo poměrně nízké opotřebení, degradece u hyper-měkké směsi dosahuje rychlosti 0,49 s/kolo, u ultra-měkké 0,25 s/kolo a u měkké směsi 0,06 s/kolo. U hyper-měkkých pneumatik se objevily puchýře kvůli tomu, jak se auta smýkala na kluzkém povrchu.

Diskuze:

Počet příspěvků: 12 Přidejte vlastní názor…

Další zprávy

Zavřít reklamu