DISKUZE K ČLÁNKU Výrobci motorů své odběratele ochuzovali o výkon. FIA jim chce pomoci, mění pravidla

Výrobci pohonných jednotek musí sice zákazníkům dodávat stejný hardware, cestičky k vyšší výkonnosti si ale přesto dokážou najít. Proto se na ně Mezinárodní automobilová federace (FIA) zaměřila v nejnovější úpravě technických pravidel, aby se situace vyrovnala.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: Výrobci motorů své odběratele ochuzovali o výkon. FIA jim chce pomoci, mění pravidla

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 45, poslední 26.02.2018 19:53 Vložte komentář

Nejlepší názory

» jon (Hlasovali 4 lidé) 23.02.2018 15:48
GRAHAM 14:36 23.02.2018 Já to beru tak, jak by… »
» GRAHAM (Hlasovali 3 lidé) 23.02.2018 17:34
Jen ať maže, aspoň zde bude slušná diskuze,… »
» Pepan (Hlasovali 3 lidé) 25.02.2018 09:13
Jirka_1: Já si naopak myslím, že pokud někdo… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Jirka_1

    Jirka_1

    217.30.64.XXX
    Jon: takže souhlasíš s tím, že se F1 přežila a prakticky nemá budoucnost...

    Ferrari ani Mercedes si jinou sérii nezaloží, protože na ni jednak nemají dost prostředků a hlavně - kde by jezdili? A kolik diváků by na ně chodilo? Můžeme se poděkovat Berniemu za to, kde dnes F1 je a kam ji svou hamižností a přeměnou ze sportu na show přivedl. Mnozí ho vidí jinak, jako uchvancancujícího obchodníka atd., ale na F1 se podepsal špatným perem...

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • jon

    jon

    194.228.59.XXX
    Cooper 08:47 24.02.2018

    Ano příteli, Karlík Marxů se usmívá v hrobě, jestli po očku dění v F1 sleduje. :-)))

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • jon

    jon

    194.228.59.XXX
    Já to beru tak, že dokud FIA nařizuje, že výrobce motorů musí dodávat motor ostatním, nelze se divit, že si to výrobce dělá po svém. FIA má zajistit další "Hondu", která nebude mít tovární stáj a bude schopna dělat motory za rozumný peníz pro všechny. Třeba o to bude takový zájem, že dostanou zpátky dostatek peněz na to, aby ten motor byl konkurenceschopný.
    Souhlasím s Tebou, že ta soutěž je tím poznamenána, ale Das ist Motorsport. Kdo na to má, jede vpředu, kdo suší bídu s nouzí, je rád, že jede. Na charitu tam nikdy nebyl prostor. A tak to je napříč celým motorsportem. Já bych byl taky rád, kdyby talentovaní kluci v motokárách dostali špičkový rám s naladěným motorem a dostatkem pneumatik, aby mohli závodit a rozvíjet se. Jenže ani tam se neděje to, že by táta toho nejbohatšího kluka všem daroval stejnou techniku, jako má pro svého syna za řekněme 10% pořizovací ceny. Autoklub by pak tatínkovi poděkoval, dostal by diplom fair play a jeho syn by měl možnost vyrůstat v maximálně konkurenčním prostředí, ve kterém by se třeba ukázalo, že až takový talent v něm není. Ale ten táta by s tím byl v pohodě, protože by do toho utopil jen pár desítek milionů a bylo by to fér.
    Tím se dostávám k tomu, že při existenci tovární stáje může být po reklamní stránce asi opravdu jedno, v jakém šasí vyhraje motor Mercedes. Ale určitě to není jedno představenstvu, které pak má tu moc celý program F1 ze dne na den utnout.
    Závislost na automobilkách rozhodně není ideální, ale to si F1 ruku v ruce s FIA udělala sama. FIA chtěla zelenou změnu, tak ji automobilky přinesly. Že to bylo navrženo přehnaně složitě? Ano. Chtěli to tak hlavně automobilky? Ano. Měl někdo jiný zájem do F1 přijít a dělat to jinak a jednodušeji? Ne. Má F1 dnes nějakou alternativu? Ne.
    Chtě nechtě tím je momentální systém neměnný a jak už jsem předtím psal, automobilky si tuto výhodu pro tovární stáje ponechají. I za cenu, že prostě přestanou dodávat motory úplně. Představme si situaci, kdy Mercedes a Ferrari nedorazí na několik velkých cen. Ale kompletně, včetně svých motorových divizí. Stačí 2-3 velké ceny po sobě. A budou mít FIA i F1 na kolenou.
    Petrolejáři samozřejmě jsou v F1 hlavně kvůli reklamě. Ale jsou to tak bohaté společnosti, že si tím pouze honí prestiž. Nemají potřebu se prezentovat před celý startovní rošt. Vývoj paliva s motorem navíc nesouvisí. Motor funguje na jakékoli palivo s předepsanými parametry. Navíc konkrétní palivo může mít i svoji specifickou mapu motoru. Tu by si poté museli soukromníci buď vyvinout sami nebo o to požádat automobilku. A zase se dostáváme do toho stamilionového kolotoče.
    Určitě by neměli problém držet rovnost, kdyby se nastavila férová cena, o které také mluvíš. Při provozu tří stájí činí cca 100 milionů dolarů za rok. Myslím, že kdyby FIA schválila toto, určitě nebude Ferrari lpět na tom extra bonusu. Prostě by si to vybralo jinak.
    Ten bonus je příběh sám o sobě. Určitě by bylo lepší, kdyby se balík přerozdělil jinak. Na můj vkus z toho má nekřesťansky velký podíl promotér. Což v roce 2020 přijde na přetřes a v F1 nemusí opravdu zůstat kámen na kameni.
    Jestli vznikne nová série, tak by se nejspíš závodilo bez Williamsu a McLarenu, ale předpokládám, že Ferrari s Mercedesem by do toho šli společně. Pro Renault by tím vzniklo prostředí, které neodpovídá jejich DNA. Určitě by nechtěli dominovat někde, kde není soupeř. Technicky by F1 padla do pravěku a pokud by vedle ní vznikla jiná, špičkovější alternativa, koukal bych na tu modernější.
    Každopádně děkuji za zajímavou diskuzi k tomuto tématu. V mnohém s Tebou souhlasím a i z pozice fanouška bych ocenil, kdyby se to celé pohnulo k větší vyrovnanosti. Ale na to se v podnikání a motorsportu pohybuji až moc dlouho a koukám na to pragmaticky tak, jak to je. V tom neskutečně drahém vzorci soutěž - show - reklama prostě není prostor na již zmíněnou charitu. A i ti, kteří se dnes tváří, že mají tyto hodnoty jinak, to zítra budou mít stejně jako ti, kteří teď jsou u koryta.
    Paradox celé situace je i takový, že dost možná v zákulisí nejvíc kňourají ti, kteří mají F1 jako slušný zdroj příjmů (Williams, Force India a Sauber) a jsou na účasti v ní víceméně závislí. S nimi asi kňourá i Haas. Ti už si tuhle také stěžovali, že od Ferrari nedostávají takovou výkonnost, jakou za své peníze očekávali.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • GRAHAM

    GRAHAM

    77.236.218.XXX
    No ono je to sice velké peníze stojí a to nerozporuji, ale oni mají díky tomu že investují do motorů a dalších věcí reklamu zdarma, je to součast tohoto sportu.Celkově vydělají, jen jinudy. Proto se to taky má změnit, jenže to tihle nechtějí, tyto velké investice jim zcela vyhovují, protože dominace je zcela jistá.
    Z hlediska reklamy, je jedno, jestli vyhraje motor Mercedes v Mercedesu a nebo třeba ve Wiliamsu.
    Zcela chápu a souhlasím s principem co píšeš, ale jen všeobecně.Je zhola nesmyslné, aby někdo měl k dispozici motor který má 1000 koní a ten samý motor měl 950 koní. Nemá smysl soutěžit !!! Otázka času, kdy to divák F1 prokoukne a nebude to sledovat.Za mě to má být v tomto, férová soutěž a věřím že to nový majitel dotáhne kam slibuje a co čtu tak si za tím půjdou a dle mého názoru "vyhrají". Klidně ať někteří odejdou. (nemyslím že se to stane) Ano ať soupeří motor Ferrari vs Renault a Mercedes vs Honda, ale ať jsou v tomto stejné či hodně podobné podmínky.Pravda, je potřeba stanovit i férovou cenu za motor, což teď moc nejde. Proto taky přijde dle mého názoru jisté zjednodušení, aby mohlo být více výrobců a F1 nebyla zavislá na automobilkách, což je teď pro F1 až nebezpečné. Holt pokud se to nebude Ferarri líbit, ať si udělá svůj šampionát, já s tím problém nemám.Jsem zvědav kdo by tam s nimi jezdil, když by neměl šanci vyhrát, bó vždy slabší motor, 20 % rozpočet.Dělej nám křoví....my vyděláme a budeme vyhrávat. A hlavně, dlouhodobě by to nikoho moc nezajimalo.
    Petrolejář má reklamu, petrojelář dodává automobilkám tuny oleje, opět vydělá jinudy a lidé si pak kupují jeho výrobky.Takže předpokládáš imho zcela špatně.

    Parazitování, no kus pravdy máš, ale potřeba se na to podívat komplexně. Ferrari čekalo 21 let na titul, přesto dostaválo socialistický příplatek za účast. To je taky parazitování. Jo kdyby měli akcie F1, či podíl ve firmě...Je to jen o úhlu pohledu na věc a jak v tom chceš mít zakomponován sport vs peníze.
    Jinak s tebou jak už jsem psal souhlasím, takto nastavená F1 je ale dle mého názoru špatně. Já jsem na straně nového majitele a jsem pro změnu. Pak už zde nebude ten socialismus a nebude se nikdo na nic vymlouvat. To že s tím Ferarri nebude souhlasit, asi i Mercedes je zcela jasné, jim změny nebudou vyhovovat, což i chápu a rozumím že jsou proti. V tom případě si ale musí založit svoji serii a mohou zkusit svě štěstí s modelem kterým jim vyhovuje. To je jediné férové a na obě strany. Vy si pak budete moci vybrat, na co se budete koukat. A třeba na oboje...

    + 2 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Cooper

    Cooper

    188.120.212.XXX
    S tím komunismem deroucím se do F1 jsi na to kápnul... chtěl jsem to tu napsat už mockrát ale bál jsem se že mě budou eurosocialisti hned lynčovat :-D

    + 1 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • jon

    jon

    194.228.59.XXX
    GRAHAM 16:21 23.02.2018

    Však to jsem tím chtěl naznačit. Mercedes, Ferrari, Renault i Hondu tahle "sranda" stojí cca miliardu dolarů na návrh a pak asi 200 milionů dolarů ročně na vývoj pouze motoru a jeho softwaru. Předpokládám, že nějakých hezkých pár desítek milionů nechá i petrojelář, který ladí palivo pro tovární stáj, která mu dělá nejlepší reklamu.
    Potom tam přijde nějaký (s prominutím) vidlák, který chce mít pole stejně krásné a velké, jako farmář, který do toho investuje majland a může si to dovolit jen proto, že má rozjetý business s hnojivy a zemědělskou technikou a to pole je jen jeho hobby.
    Přijde Ti pak fér, že ten úspěšný mu dá za pár drobných (cyklus motoru se předpokládá 7 let, tudíž 20 milionů dělá z cca 1Mld/7 + 200Mil necelých 6%) férový podíl na celém svém díle?
    Vím, že taky nejsi mladá puška. Oba moc dobře víme, že tomuhle principu se říká modelový komunismus. Neboli parazitování na cizím úspěchu a umu. Že se to do F1 snaží protlačit Francouz v čele francouzské organizace už je asi pouze třešinka na dortu a jistý paradox osudu. :-)

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Libor P.

    Libor P.

    89.190.61.XXX
    A co intercoolery a chladice? Ty ma kazdej jiny.



    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • airwar1939

    airwar1939

    176.74.141.XXX
    Tohle je hodně dvousečné, výrobce zná svou PU na 100% procent, ví jak přesně dimenzovat chlazení, co vyžaqduje zástavba PU, má paliva a maziva vyvinutá na míru. tohle zákazník 100% nezná a tudíž pokud v něčem nedosáhne 100% stejné efektivity jako výrobce a bude chtít na PU tlačit stejně jako výrobce, dojde pravděpodobně ke zničení PU. Otázka je jak moc se to pak zákaznickým týmům bude líbit.

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Milan B.

    Milan B.

    88.80.244.XXX
    Je to diskriminácia výrobcov. Musia mať len jedno nastavenie a zákazníci nie. Na druhej strane kto im dokáže opak.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • GRAHAM

    GRAHAM

    77.236.218.XXX
    Jen ať maže, aspoň zde bude slušná diskuze, narozdíl od jiných webů. I já dostal za uši a poučil jsem se.
    Snad to spraví, nic není hned ....

    + 3 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • GRAHAM

    GRAHAM

    77.236.218.XXX
    Tak FIA do spousty věcí vidí, takže to když chce, rozklíčuje.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • Pepan

    Pepan

    89.24.157.XXX
    Nevím, jaký je systém rozdělování motorů, ale pokud se o ně nelosuje, i v rámci ladění se najdou kousky, které se výkonově liší. No a není problém si na brzdě vytypovat ty nejlepší a ten zbytek nabídnout odběratelům. Kromě toho jsem přesvědčen že každý výrobce má v rukávu esa, o kterých nevíme a která bude moci v rámci pravidel použít.

    + 1 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • GRAHAM

    GRAHAM

    77.236.218.XXX
    Bereš to moc ze široka a předjímáš, ač logiku to má.Jaký vyšší účet?? Pišeš to zcela špatně. Je motor, mapy a oleje a dohodnutá cena. Buď to dodají v té ceně a nebo to ani Mercedes, Ferrari, Renault nebude moci používat. Jednoduché pravidlo, ta omáčka co pišeš je zbytečná. Pravda dá se to obejít s tím, že dotyčný tým půjde jinou cestou.Tak ty pravidla chápu.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • jon

    jon

    194.228.59.XXX
    GRAHAM 15:14 23.02.2018

    I když se zjednoduší, tak automobilky budou jinde. Maximálně se to ulehčí Hondě. Mercedes a Ferrari si udrží špičkovou úroveň, stejně tak Renault. Přijde někdo další a nebude to automobilka, tak ho utaví. Automobilkám se to trochu zlevní, obětují bakšiš od soukromníků a pojedou se svými motory jen ve své stáji, případně ve svém Béčku.
    A bude to ještě horší, než to je. Pak budeš mít u jedné nebo dvou stájí špičkovou techniku továrny a vyhlídka soukromníků je boj o umístění v první půlce druhé desítky.

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • jon

    jon

    194.228.59.XXX
    GRAHAM 14:36 23.02.2018

    Já to beru tak, jak by se choval každý hospodář. Lepší tele si necháš pro sebe do chovu a ta ostatní prodáš.
    Automobilky nemají problém dát kompletní špičkový produkt. Ale potom dostanou všichni takový účet, že se jim protočí panenky. Tu skleničku piva ze sudu, kterou platí za to, že mohou to pivo pít, nemá šanci zaplatit celou výtoč. A když jim pak pošlou spravedlivý účet za část celého sudu, tak mohou vyhlásit rovnou bankrot. Proto je tento komunistický přístup pro automobilky nepřípustný.
    Máš pravdu v tom, že software je součást balíku. Však oni ho dostávají, jen si tovární stáj ladí svůj.
    Stejně to půjde obejít tak, že dodavatel motoru (Mercedes AMG HPP) dodá motor se standardním softwarem a pokud chceš lepší, ať si to vyladí stáj. Stáje mezi sebou nemají povinnost si cokoli poskytovat, takže to pak stejně bude tam, kde to je. K tomu máme palivo, které Petronas bude výhradně dodávat tovární stáji a na FIA se vykašle.
    I kdyby nadobro dosáhli Pyrrhova vítězství a automobilky povolily, od roku 2021 si vydupou, že si do budoucna budou diktovat, co a komu chtějí dodávat a jako ústupek kývnou na maximální cenu.
    Jinak pokud někomu něco vadí a chce za své prachy plnou palbu a rovnost, může jít k Hondě. Ta určitě nebude dělat rozdíly. Předpokládám, že u ní nejspíš skončí Red Bull, který asi jako jediný má nějakou perspektivu. Ve vší úctě k ostatním, tak Force India, Williams, Haas nebo Sauber se tam zrovna nehrnuli. I když měli jedinečnou šanci být tovární stájí. ;-)

    + 4 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • GRAHAM

    GRAHAM

    77.236.218.XXX
    Motory se zjednoduší a bude to....:-) To přijde....

    + 0 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • dannak

    dannak

    212.149.48.XXX
    No že se ti zájemci vyloženě hrnou :) kdyby to bylo tak snadný, jednak už tam nějaký nezavislý dodavatel už působí, ne ? Fakt, že ani Honda to nezvlládla IMHO svědčí spíš o opaku.

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • GRAHAM

    GRAHAM

    77.236.218.XXX
    Přijde časem pár "nezávislých" motorů a bude klid. :-)

    + 0 / − 2

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • GRAHAM

    GRAHAM

    77.236.218.XXX
    2JON : je to kapku jinak....třeba Mercedes nebude moci používat jinou mapu, než mají jeho zákaznici. A to stačí....a nerozděluj hardwér a soft, je to dohromady. pokud Mercedes začne používat jiný soft, musí ho dát i odběratelům a zdarma, v ceně motoru. Pokud ne, musí je umluvit k tomu, že ho něchtějí. Co to je za sport, že někdo vyhravá jen díky tomu že druhý má "umyslně" slabší motor. To je celé špatně...

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
  • jumpman

    jumpman

    178.255.168.XXX
    nevím, proč se zase řeší ferrari, když to evidentně jako jediné bylo ochotno dodat soukromníkovi novou specifikaci dřív než továrně. Tohle je evidentně mířeno jen a pouze na mercedes...

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

Oscar Piastri vyhrál podivný trénink v Suzuce

První trénink přerušen po nehodě, v druhém se víc stálo než jezdilo. Vyhrál ho Piastri

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama