DISKUZE K ČLÁNKU

"Pohonné jednotky v F1 nejsou drahé," argumentuje Prost. A hned sklízí kritiku

Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost nesouhlasí s všeobecně rozšířeným názorem, že by současné pohonné jednotky ve Formuli 1 byly příliš drahé. Za posledních 15 let podle něj jejich cena klesla přibližně o polovinu.

 zpět na článek přehled všech diskuzí

Diskuze: "Pohonné jednotky v F1 nejsou drahé," argumentuje Prost. A hned sklízí kritiku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 41, poslední 22.01.2018 10:45 Vložte komentář

Nejlepší názory

» Mike17 (Hlasovali 3 lidé) 15.01.2018 12:39
Fakt nevím. Ale tipl bych si, že i ten čtvrtý,… »
» eliSKA-PUNKova (Hlasovali 3 lidé) 15.01.2018 15:43
Uz to tu nekdo kdysi psal, ze podstatne jsou… »
» jumpman (Hlasovali 3 lidé) 15.01.2018 20:32
zase ferrari, že měla honda motor co dal 2 kola a… »

Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času

  • Jirka_1

    Jirka_1

    217.30.64.XXX
    Dříve byl na sezónu neomezený počet levnějších motorů, takže podle jejich spotřeby pak vycházela cena. Co vím, tak Cosworth v dobách své největší slávy dělal repasi motoru po 500 km, což je jeden závodní víkend. Poslední roky byl počet motorů omezená na 5 - 4 - 3, tedy i když je motor drahý, tak celkové roční náklady na ně nejsou zase tak vysoké. Ovšem otázkou je, kolik motorů a nebo jejich penalizovaných komponentů za sezónu stáj skutečně spotřebuje a kdo ty navíc platí a v jaké výši.
    Asi tak - všechno jsou to jen dezinformace pro plebs. Výmluvy pro fanoušky. Nevím, proč má stáj, provozující dva vozy, 1600 zaměstnanců. Formulové závodění je ohledně sériových vozů naprosto nepřínosné, prakticky se nic z toho, co se tam používá, nedá kvůli ceně přenést do sériové výroby. Pokud by se použila kompletní PJ se sníženým výkonem kvůli životnosti, mělo by to smysl ohledně spotřeby paliva a dynamiky, ale pořizovací cena nikdy nevyváží přínos pro běžného spotřebitele. Kevlarový monokok? :-) Tak to už vůbec ne a keramocké brzdy pro sériový vůz? Opět totální nesmysl.
    Celé to slavné formulové závodění je hraní si velkých kluků s hračkami za ještě větší peníze, nic to nepřináší, akorát to zaměstná několik málo tisíc lidí, z nichž je většina stresovaná trvalými neúspěchy s výhledem na neúspěchy další.

    + 0 / − 3

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • jon

      jon

      194.228.59.XXX
      Celé je to jeden velký nesmysl. Das ist Motorsport. 03 Jestli Tě to celé tak irituje, koukej na curling. 03

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • GRAHAM

    GRAHAM

    77.236.218.XXX
    IMHO to nelze uplně srovnávat. Jablka a hrušky z pohledu do budoucna.
    Cena je vždy za všechny motory a že jich dříve použily. I na kvaldu třeba Ferrari mělo speciální motor, co vydržel 200 kilometrů a bylo po něm.

    Dnes řešíme pouze 3 motory na sezónu.Takže férově to srovnat nelze a každý říká co se mu hodí do krámu.Levnější to rozhodně není.
    Myslím si, že by bylo rozumné vzhledem k investicím,tyhle motory ještě nechat i po roce 2021.Na jak dlouho nevím. Je tu ale problém, pokud budou velké rozdíly ve výkonosti, budou závody stát za starou bačkoru což ale nevylučují ani ty nové. Holt musí zvolit rozumný kompromis a ten se bude hledat těžko.

    + 2 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • jumpman

      jumpman

      178.255.168.XXX
      zase ferrari, že měla honda motor co dal 2 kola a bylo po něm neřešíš 20

      výkonostní rozdíly se pomalu mažou, pokud by FIA první dva roky netrvala na zakonzervování výhody mercedesu, tak už je výkon +/- stejnej u všech výrobců. Problém je vstup potencionálních zájemců, ale to je jiná kapitola

      + 3 / − 2

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • GRAHAM

        GRAHAM

        77.236.218.XXX
        Měli to tak skoro všichni....to jsem chtěl říci, to nebyla kritika, ale konstatování, proto taky ty ceny za motory.

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • jon

          jon

          194.228.59.XXX
          Na druhou stranu ty dnešní motory umí kvalifikační režim i závodní režim. Nehledě na to, že 30 milionů v roce 2000 je cca 40 milionů dnes po přičtení inflace.
          Alain má pravdu, ty motory nejsou až tak drahé. Srovnávat s V8 to moc nejde, protože V8 se přeneslo hodně poznatků vývoje z V10, stejně jako na ty předtím z V12. Nehledě na to, že se běžně uvádí, že ceny motorů se v roce 2014 zdvojnásobily. Za cca 7 milionů to dodával asi jen Cosworth, ostatní byly podle všeho dražší. Tím mi vychází, že pro příští sezónu budou motory o cca 5 milionů dolarů za sezónu dražší, než byly V8 v roce 2013. To mi nepřijde likvidační.
          Jediný problém, který to s sebou nese je to, že nikomu dalšímu se do F1 nechce, jak píše Jumpman. To je pravda a za dané situace tomu asi jinak nebude. Ale v případě Liberty bych se za daných okolností držel pořekadla o holubu v hrsti ...

          + 2 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
          • GRAHAM

            GRAHAM

            77.236.218.XXX
            Do budoucna by se to uvolnit mělo, to jest aby "někdo" motorově mohl, či měl možnost a mělo to ekonomcký smysl, přijít dělat bussines do F1.
            Síla je teď na straně automobilek a to není ideální, sily by měli být vyrovnané, jinak to nebude fungovat.

            + 0 / − 0

            ohodnotit kladně záporně

            Reagovat Nahlásit
            • airwar1939

              airwar1939

              176.74.141.XXX
              Já jsem klidně za uvolnění, ať od roku 2020 dají nová pravidla kde bude V6 - 2 krát turbo a jednoduchej kers. To je myslím dnes technologické minimum, na nic horšího by neměla Formule 1 přistoupit. Ale i do takových motorů bude třeba investovat alespoň 100 milionů do vývoje. A pak máme dva scénáře:

              V tom prvním na to automobilky přistoupí, Mercedes dál bude mít svůj tým, a bude zásobovat FI a Williams. Ferrari bude zásobovat sebem AlfaRomeo Sauber a Maserati Haas, Renault sebe a McLaren, a Honda RB a TR.

              A komu bude dodávat motory Cosworth?

              A nebo je druhý scénář, Mercedes se na to vykašle, budeme mít najednou jen devět týmů, a rozdíl bude v tom že FI a Williams přejdou k Renaultu.

              A komu bude dodávat motory Cosworth?

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
            • jon

              jon

              194.228.59.XXX
              Tohle je těžké. Buď tam budou automobilky a F1 bude špička motorsportu. Nebo tam budou menší specialisti (Cosworth, Williams, ...) a úroveň bude o trochu lepší než GP2. Ano, závody jako závody. Ale je to jako s Formulí Renault. Renault pouští na jejich dny fanoušky zdarma, aby byly plné tribuny. Sám jsem se několikrát zúčastnil a úroveň WSR je parádní. Formulové závody 2.0 a 3.5 jsou super, 2x denně demonstrace 2 roky starého monopostu F1 také. Stejně jako by mohlo být GP2 a GP1, s demonstrací pár let starého monopostu F1 ... Určitě chápeš, kam tím mířím. Stačí o trochu menší prestiž a už tam není prostor na takový business.
              Problém je v tom, že automobilky to stojí strašné peníze. Co za to chtějí? Soutěžit na absolutní špici špičky motorsportu. Ferrari i Mercedes jsou toho moc dobře vědomí, stejně jako Renault a Honda (byť oni to neventilují do éteru). Bernie v tomhle uměl chodit perfektně. Sice jsem si posledních pár let říkal, že už senilní, ale očividně tomuhle businessu bude rozumět více než Liberty i ve 100 letech ...

              + 0 / − 0

              ohodnotit kladně záporně

              Reagovat Nahlásit
              • odin

                odin

                77.240.103.XXX
                Tak úplně s tebou nesouhlasím. F1 je a bude vždy jediná. Má bezmála 70 letou tradici, která ji opravňuje k jedinečnosti. A je téměř jedno co tam jezdí. Ještě před třemi lety jste tu žehrali na úroveň F1. Kecy o zvuku vysavačů, či sekaček trávy a rychlosti jako GP2 tu zaznívaly od většiny zdejších odborníků.
                A najednou ti samí odborníci obhajují tu samou F1, jako královnu motorsportu?
                Pokud v F1 budou peníze a špičkoví inženýři, tak technická pravidla jsou druhořadá. Oni dokážou v krátké době vytvořit dostatečně rychlá auta na to, aby porážela všechny série.
                Automobilky nejsou vše. Po tragédii v LeMans odešl zrovna Mercedes, který patřil v té době též k lídrům, zcela ze závodních okruhů. A poznamenalo to byznys? Stala se F1, nebo LeMans méně prestižní?
                Já Liberty docela fandím v jejich snahách a jsem zvědav, co vše se jim podaří naplnit. A držím jim palce, abychom se dočkali alespoň trošku spravedlivější soutěže, než tomu bývalo a je doposud.
                A klidně bych šel i do rizika, že protěžované Ferrari či Mercedes opustí F1 a založí si svůj Marchione Cup. Protože. I je by to stálo spousty peněz navíc a spoustu práce navíc a pořád by byla F1 prestižnějším podnikem a to i bez těchto dvou. Zajímalo by mě, kdo by jezdil truc Cup a zda by přistoupil na 90 mil. dolarů bonusu pro Ferrari za nic a právo veta navrch? Už vidím, jak se tam všichni hrnou za těchto podmínek.
                Ne, jone. Bernie ten business nedělal dobře. Výsledkem jeho snažení jsou závody v exotických zemích před poloprázdnými, nebo prázdnými tribunami. Úbytek fanoušků, úbytek účastníků (týmů) a fakt, že se do prestižní F1 nikdo zrovna nehrne, ať už jako dodavatel, nebo účastník.

                + 0 / − 0

                ohodnotit kladně záporně

                Reagovat Nahlásit
      • Jirka_1

        Jirka_1

        217.30.64.XXX
        Meleš nesmysly, pravidla o žetonech byla napsána dřív, než vůbec kdo ve FIA věděl, jak si na tom budou automobilky po nových předpisech stát. Mercedes jen odvedl lepší práci - a to jako má být nějak ohledně FIA odměňováno?

        + 1 / − 1

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
        • jumpman

          jumpman

          178.255.168.XXX
          ano, ale byl to od počátku nesmysl, pokud to chtěli zakonzervovat, tak měli nechat první sezonu volnou a teprve potom přitahovat šrouby...

          + 0 / − 0

          ohodnotit kladně záporně

          Reagovat Nahlásit
    • Fanda.LH

      Fanda.LH

      83.240.61.XXX
      Problém je, že hybridy měly být budoucnost silniční dopravy, ale skutečnost je jiná...

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
      • jon

        jon

        194.228.59.XXX
        Však jsou. Bude to přechod k elektromobilům. Diesely už to mají za pár a jakmile se budou všichni soustředit jen na benzínové hybridy, tak se to rychle zužitkuje. Dále se to bude více a více elektrizovat, ale spalovací "dobíječka" pro případ nouze tam bude ještě hodně dlouho. 03

        + 0 / − 0

        ohodnotit kladně záporně

        Reagovat Nahlásit
    • eliSKA-PUNKova

      eliSKA-PUNKova

      178.41.117.XXX
      Treba symbolicky do roku 2023 (vcetne), aby se uzavrel 10lety cyklus a abychom sklidili alespon nejake ovoce zmen z roku 2013 a 4-5 let si uzili vyrovnane zavodeni...co si rozhodne neuzijem, pokud se to od 2020 opet zmeni. Ostatne Ross Brawn rikal ze je nesmyslem porad menit pravidla a musi byt nejaka dlouholeta vize, tak at se toho drzi a da si dostatek casu na jeji poradne promysleni.

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • eliSKA-PUNKova

    eliSKA-PUNKova

    178.41.59.XXX
    Uz to tu nekdo kdysi psal, ze podstatne jsou naklady na celou sezonu a o tech mluvi i Alain. A navic je presnejsi si je vyjadrit v relativnich a ne v absolutnich cislech - tedy kolik procent rocniho rozpoctu stoji pohonne jednotky. Je to nekde mezi 5 a 15 procenty (kazdy tim to ma jinak). V minulosti to bejvavalo treba i 50 procent a to uvedl i Alain v tom starsim clanku (mel rozpocet 60 mega a za motory dal 30)
    Treba takovy RedBull zaplati za PJ 15 mega a za jine "nesmysly" vyhodi dalsich 200, takze treba za posledni 4 roky na tyto "nesmysly" utratil vice penez nez vsichni vyrobci PJ za jejich vyvoj dohromady (Mercedes, Renault, Ferarri, Honda) Ale "opravdu skutecne fakt" si nemuze dovolit vyrabet pohonne jednotky sam (v spolupraci s nejakym mensim vyrobcem) ... vice jako pokrytecke

    + 3 / − 1

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • jumpman

      jumpman

      178.255.168.XXX
      pokud vím, tak mercedes dal za vývoj motoru pro sezonu 2014 milardu euro a každou další sezonu do toho dá dalších 200-300 milionů, takže jsi trošičku mimo. Cena co jsou nuceni výrobci účtovat za svoje motory není adekvátní ceně vývoje, automobilky jsou rády, když za tu cenu co mají nadiktovánu jsou schopni ty motory vyrobit

      + 1 / − 1

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit
  • Jan C.

    Jan C.

    89.29.63.XXX
    Pravděpodobně mají pravdu oba, ale tuto pravdu používají jako politici vytrženou z kontextu pro prosazení svých zájmů.Prost mluví o roku 2001 - poslední rok V10, kdy používal Ferrari, který asi nebyl nejlevnější na trhu, a o roku 2002 - prvním roku V8, kdy se ho dodavatelé snažily natáhnout o co největší splacení vývojových nákladů. Gallagher mluví o roku 2013, kdy končily V8, jejichž vývoj byl léta zmrazen, takže teoreticky by mohly být k mání za výrobní náklady.3

    + 0 / − 0

    ohodnotit kladně záporně

    Reagovat Nahlásit
    • Fanda.LH

      Fanda.LH

      83.240.61.XXX
      První rok V8 byl až 2006... Prost nic nevytrhává z kontextu... Tohle byla prostě realita, motory se vyvíjely a byly prostě drahé... Jediné čím by se mu dalo oponovat je jejich počet, který byl kolem roku 2000 několikrát vyšší, než tomu je dnes... Dnes si koupí za 15 mil 4 motory a nevím jak je to s těmi co nevydrží.. Tehdá za tu cenu měl min. 1 motor na VC...

      + 0 / − 0

      ohodnotit kladně záporně

      Reagovat Nahlásit

Aktuálně

Charles Leclerc s novým Sauberem C37 poprvé na trati

FOTO: Z "úspěšného" natáčecího dne týmu Alfa Romeo Sauber v Barceloně + VIDEO

Romain Grosjean s Haasem VF-17 během filmování v Barceloně

Nový Haas VF-18 dnes debutoval na dráze, pro testy si stanovil abmiciózní cíl + VIDEO

Pohonná jednotka Mercedesu

Výrobci motorů své odběratele ochuzovali o výkon. FIA jim chce pomoci, mění pravidla

První jízda Alonsa s novým McLarenem MCL33

VIDEO: Jak zní Renault za zády nového vozu MCL33? McLaren ho už ve Španělsku testuje

Nová kráska McLarenu - MCL33

McLaren odhaluje nový monopost MCL33, překvapuje zbarvením + FOTO

Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen při představení nového vozu

Ferrari podle Vettela dosáhlo s novým vozem opět obrovského pokroku

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Zprávy odjinud

reklama