Co se také řeší na briefingu pilotů: dohady s Whitingem, co s bezpečnostními pásy

Robert RoBertino Pavelka, 9. října 2017, 12:00 Google+

Tradiční briefing pilotů s Charlie Whitingem má mimo jiné za úkol probrat některé záležitosti, u nichž je třeba přesně definovat, co a jak. Dalo by se říci, že muži za volantem F1 mají vše v malíčku, ale to je jenom zdání.

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 10.10. 14:48) Napište svůj názor
Lewis Hamilton vysvětloval na briefingu pilotů zdánlivou maličkost

Lewis Hamilton vysvětloval na briefingu pilotů zdánlivou maličkost | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Jsou známy případy, kdy pilot ani pořádně neví, co má před sebou na volantu. A není to jenom nutně doba moderní - u McLarenu vzpomínali, že šampión Emerson Fittipaldi dlouho vůbec netušil, že má na palubní desce kontrolku tlaku oleje. S přibývajícími prvky se piloti ohrazují, že není v lidské schopnosti všechno perfektně zvládnout. A co teprve poměrně obsáhlý balík pravidel a nařízení? Někdejší pilot F1 Gerhard Berger žertoval, že jediný, kdo byl schopen se to naučit, byl Ayrton Senna. A dokládal své tvrzení případem z Grand Prix Portugalska 1991, kdy byl Nigel Mansell diskvalifikován, protože mu mechanici měnili upadlé kolo v tzv. "straight line". Po závodě byla většina aktérů překvapena, že se to nesmí, Senna podle Bergera v tom měl jasno.

Před Grand Prix Japonska se ještě probíral incident po dojezdu GP Malajsie, kdy se srazili Stroll a Vettel. Whiting vyčítal německému pilotovi, že neměl brát s sebou volant a nechat se do boxů odvézt na sauberu Pascala Wehrleina, ale použít k dopravě medical car. Vettel sice tvrdil, že si ho nevšiml, ale to je hodně málo pravděpodobné. Poté vznesl dotaz Lewis Hamilton s tím, proč nebyly proti Vettelovi podniknuty nějaké kroky a Whiting opáčil, že byl zvolen "citlivý rozumný přístup". Maršálové volant až tak nutně k přesunu vozu nepotřebovali, protože závod už skončil. Jen dodejme, že v případě opuštění vozu pilotem na trati musí být volant nasazen zpět a zařazen neutrál.

img-responsive

Romain Grosjean není aktivní pouze v týmové radiokomunikaci... | foto: Haas F1 Team

Následovala debata, ve které se diskutovalo o bezpečnostních pásech a jejich nedovoleném povolování po skončení závodu. Vyvolal ji Romain Grosjean a přinášíme přepis celé diskuze.

Grosjean: Je po odmávnutí závodu dovoleno si sundat bezpečnostní pásy?

Whiting: Ne. Někdo další?

Grosjean: No, já si myslím, že Lewis to dělá dost často.

Whiting: Rozumné je jejich povolení, ale určitě ne úplně sundání.

Grosjean: Jen se ptám, myslím, že to je dobré pro fanoušky, jenom jsem se o tom chtěl zmínit.

Whiting: V rychlosti, kterou Lewis po skončení závodu jede, je rozumné povolení, ale určitě ne sundání.

Massa: Ale povolit je není jednoduché. Je to hodně těžké, vlastně je musíte sundat.

Whiting: Dostal jsem otázku a říkám: Ne, nesundavejte je, ale můžete je povolit. Nevidím v tom žádný zásadní problém. Lewisi, jak to tedy je? Povolíš pásy nebo docela sundáš?

Usmívající se Hamilton: Sundavám je. Ale nedělám to moc často. Bylo to v Montrealu a některých dalších závodech.

Whiting: On o tom začal Romain...

Grosjean: Myslím, že je skvělé, když fanoušci po dojezdu víc uvidí na pilota. Ale jen jsem si to chtěl ujasnit.

Hamilton: A proč tě to tolik zajímalo? 

Grosjean: Protože někdy nenasadím volant zpátky a dostanu trest, což nemá třeba smysl, když je vůz kompletně bez kol. Tak jsem to jenom chtěl vědět.

Hamilton krčí rameny: Zajímavé.

Whiting: Je možné to jasně definovat, když si myslíte, že se to vyplatí...

Hamilton: Pánové, jedeme hodně pomalu, Ale myslím, že by si Sebastian měl dávat větší pozor...

Vettel se usmívá: Na volant nebo pásy? Teď jsem trochu mimo.

Whiting: Je to něco, co se stalo, nebo ne? (odkaz na Vettelovu pozávodní nehodu v Sepangu) Nemuselo se to stát, ale stalo se a zase se to může stát.

Grosjean: Nechci něčím argumentovat a podobně, ale prostě chci znát pravidla, to je jednoduché.

Whiting: Dobře, nemyslím, že byste si měli pásy sundavat. Myslím, že jsme byli svědky toho, co se může stát v dojezdovém kole, takže si myslím, že to není dobrá praxe si pásy sundavat.

Hamilton: Já to dělám jen když vyhraju, abych zamával fanouškům.

Whiting: Ano, tomu rozumím.

Hamilton: Ale také přitom hodně zpomalím...

Nehoda Strolla a Vettela s vysvětlením Johnnyho Herberta

Jak je vidět, někdy mohou být debaty zábavné, jindy si řekneme, že se piloti přou o vyslovené prkotiny. Jenže jde o sport příliš prestižní a pokud nebude vše řádně ošetřeno, vždy se najde někdo, kdo na to poukáže. Ostatně známe případy, kdy si piloti po dojezdu dokonce sňali z hlavy přilbu (Didier Pironi v San Marinu 1982) a velké vášně vyvolal i zákaz bráti si do kokpitu po vítězném průjezdu cílem vlajku. Možná bude mít onen "pásový případ" ještě nějakou dohru...

Google+ Vytisknout

Diskuze: Co se také řeší na briefingu pilotů: dohady s Whitingem, co s bezpečnostními pásy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 10.10.2017 14:48 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Motor Mercedesu

Mercedes se svou pohonnou jednotkou brzy překoná hranici 1000 koní

McLareny budou mít od příštího roku za zády motory Renault

Prost o smlouvě Renaultu s McLarenem, pozitivním tlaku, spolehlivosti a velké ztrátě na špici

Daniil Kvjat v závodě v Belgii

Kvjat byl talentovanější než Gasly nebo Hartley, míní Marko

Aerodynamická pravidla se letos moc nemění, vozy v příštím roce přesto znatelně zrychlí

Vozy budou příští rok o 2 sekundy na kolo rychlejší, naznačují simulace. Jak to bylo letos?

Letošní pohonná jednotka Hondy RA617H

Přechod na Hondu není tak jednoduchý, odlišné rozvržení motoru je pro Toro Rosso výzvou

Felipe Massa v Baku doplatil na technickou závadu, Williams to pak hodně mrzelo

"Massa letos v Baku mohl vyhrát, nebýt našeho selhání," přiznává Williams

reklama

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. VETTEL, 3. BOT... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Snímek, který už je minulostí - Palmer opustil tým Renault

Abiteboul na to hodně tlačil, objasňuje Palmer svůj náhlý odchod z…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Rozhovor se šéfem McLarenu o vývoji vozu pro rok 2018 a světlých zítřcích s Renaultem

  2. Vozy budou příští rok o 2 sekundy na kolo rychlejší, naznačují simulace. Jak to bylo letos?

  3. FOTO: Pohled zblízka na letošní pohonnou jednotku Hondy RA617H

  4. Red Bull nebude na Ricciarda čekat věčně. "Máme velmi dobré možnosti," varuje Horner

  5. Konec partnerství s McLarenem je pro Hondu úlevou, problém dle Hasegawy nebyl v lidech

  6. Přechod na Hondu není tak jednoduchý, odlišné rozvržení motoru je pro Toro Rosso výzvou

reklama